گفتگوی اختصاصی صفحه اقتصاد با مرتضی عزتی تحلیلگر اقتصادی

نیازمند سرمایه گذاری خارجی هستیم/ نباید بر روی تعاونی ها سرمایه گذاری کنیم

مرتضی عزتی تحلیلگر اقتصادی در گفتگوی اختصاصی با صفحه اقتصاد، در خصوص رشد هشت درصدی که در برنامه توسعه هفتم آماده گفت نیازمند سرمایه گذاری خارجی هستیم

نیازمند سرمایه گذاری خارجی هستیم/ نباید بر روی تعاونی ها سرمایه گذاری کنیم

صفحه اقتصاد - زهرا ترابی: مرتضی عزتی تحلیلگر اقتصادی در گفتگوی اختصاصی با صفحه اقتصاد ، در خصوص رشد هشت درصدی که در برنامه توسعه هفتم آماده گفت: با وضعیت فعلی و تحریم‌ها و وضعی که داریم امکان رشد ۸ درصدی نداریم. نکته مهمتر این است که با وضعی که بازار سرمایه و سرمایه گذاری در کشور دارد باز ما نمی توانیم رشد ۸ درصدی داشته باشیم. از طرف دیگر هزینه‌های تولید و هزینه‌های سرمایه گذاری هم به دلیل وجود تحریم‌ها و محدودیت‌های دیگر و به ویژه ناکارایی‌هایی که در بخش دولتی وجود دارد به شدت بالاست.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم رشد اقتصادی را بالا ببریم باید روابطمان با دنیا بهبود بخشیم. بدون بهبود روابط با دنیا نه صادرات خوبی خواهیم داشت و نه مواد اولیه خوبی می توانیم به دست آوریم و نه سرمایه گذاری خارجی خوبی در ایران می شود. از طرفی دیگر جریان سرمایه گذاری در کشور به شدت منفی است. وقتی سرمایه گذاری در کشور منفی باشد اصلا معنای رشد اقتصادی معنای بیخودی است و تصور اینکه ما رشد اقتصادی داشته باشیم تصور غلطی بشمار می آید.

او افزود: ما باید سرمایه گذاری زیادی در کشور داشته باشیم و سرمایه گذاری زیاد هم به دلیل کمبود منابع سرمایه گذاری در داخل کشور باید از طریق جذب سرمایه گذاری خارجی انجام شود که چاره‌ای جز این نداریم. برای سرمایه گذاری خارجی هم باید روابط خارجی‌ خود را بهبود ببخشیم. سرمایه گذاری مهمترین عامل رشد اقتصادی در همه دنیاست که متاسفانه سیاست گذاران و دولتمردان و برنامه ریزان ما درک این را ندارند که بدون سرمایه گذاری هنگفت و بزرگ نمی شود رشد اقتصادی ایجاد کرد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: دست کم در کشورمان ۵۰ تا ۱۰۰ میلیارد دلار سالانه کمبود سرمایه برای رشد اقتصادی یکی دو درصدی داریم. اگر ما بخواهیم رشد اقتصادی ۸ درصدی داشته باشیم باید بالای ۱۰۰ میلیارد دلار در کشورمان سرمایه گذاری شود و این هم چون در داخل کشور توانش را نداریم باید از خارج سرمایه گذاری صورت بگیرد. اگر چنین چیزی نشود رشد اقتصادی امکان پذیر نیست مگر اینکه تحریم‌ها برطرف شود و یک سالی رشد خوبی داشته باشیم که این هم در سال‌های بعد افت می کند.

عزتی اظهار کرد: نکته بعدی، نکته ساز و کارهای دولتی در بخش اداری است که به شدت فشل و مشکل زاست و هم برای صادرات و هم برای واردات و هم برای سرمایه گذاری و هم برای فعالیت‌های مختلف اقتصادی این وضعیت نمی تواند ما را به رشد اقتصادی خوبی برساند. اگر رشد اقتصادی با یک عامل برون زای خاصی اثر کند ممکن است برای یک سال رشد اقتصادی بالا رود ولی بعد پایین می آید. همین الان در وضعیت فعلی بخش‌هایی از فعالیت اقتصادی ما متوقف است مثلا سامانه وزارت صنایع سامانه مربوط به مجوزها تعطیل شده است که موجب می شود سرمایه گذار نتواند کاری کند و مجوزهای تاسیس واحدهای تولید متوقف می شود، با این وضعیت ما چه انتظاری می توانیم داشته باشیم؟

او خاطرنشان کرد: در حال حاضر فضای کسب و کار به گونه‌ای که تصور اینکه ما به آن سمت برویم تصور غلطی و با این وضعیت نمی شود به رشد اقتصادی خوبی دست پیدا کنیم به ویژه افرادی که دست اندرکار و مشغول کارهای بسیار پوپولیستی و … هستند. در حال حاضر ما نیازمند سرمایه گذاری خارجی هستیم ولی آنها تصمیم می گیرند که مثلا ۱۰۰ میلیون وام به یک نفر بدهند یا ندهند، مشکل مملکت که وام دادن یا ندادن به یک نفر نیست، مشکل مملکت رشد اقتصادی که دچار مشکل و متوقف شده است و ما خیلی سال‌ها رشد منفی داشتیم.

این استاد دانشگاه بر این باور است: اگر رشد اقتصادی بالا رود اصلا مردم نیازمند این نیستند که ۵۰ یا ۱۰۰ میلیون تومان وام بگیرند، اگر وضعیت بهبود پیدا کند این مشکلات اصلا برای مردم پیش نمی آید که بخواهند دنبال اینها باشند. در مورد تعاونی‌ها باید بگویم اینکه ما روی تعاونی‌ها تمرکز می کنیم یک کار ریشه برانداز برای رشد اقتصادی است. این کار ریشه رشد اقتصادی ما را می زند. هیچ جای دنیا نیست که اندازه ما به تعاونی اهمیت بدهد و این یک سیاستی که احتمالا از جایی دیکته می شود که می خواهد به اقتصاد کشور ما ضربه بزند و اقتصاد را نابود می کند.

عزتی تحلیلگر اقتصادی بر این باور است : سرمایه گذاری مهمترین عامل رشد اقتصادی در همه دنیاست که متاسفانه سیاست گذاران و دولتمردان و برنامه ریزان ما درک این را ندارند که بدون سرمایه گذاری هنگفت و بزرگ نمی شود رشد اقتصادی ایجاد کرد.

عزتی گفت: هیچ جای دنیا تعاونی‌ها موفق نبودند که رشد اقتصادی ایجاد کنند. تعاونی‌ها فقط و فقط در برخی از کشورها در بخش کشاورزی برای کشاورزان مفید بودند آن هم نه به این معنا که توانستند رشد اقتصادی ایجاد کنند بلکه توانسته‌اند هزینه‌های کشاورزان برای تامین مواد اولیه یا فروش محصولات کشاورزی در بازارها را برای کشاورزان بهبود دهند. به این معنی است که یک عده‌ای فقط و فقط در بخش کشاورزی در دنیا توانسته‌اند موفق شوند از تعاونی منفعت به دست آورند و به این معنا نیست که آنها توانسته‌اند رشد اقتصادی ایجاد کنند.

مرتضی عزتی تحلیلگر اقتصادی

مرتضی عزتی تحلیلگر اقتصادی

وی افزود: در بخش صنعت در تمام دنیا تعاونی شکست خورده است. ولی ما اینجا مشخصا یک سیاست شکست خورده در دنیا را در راس برنامه‌هایمان می گذاریم و این یک کار غلطی است که از ناآگاهی مطلق نشات می گیرد. هر کشوری از جمله چین و روسیه و کشورهای بلوک شرق و … اگر تمرکزشان را روی تعاونی گذاشته‌اند هیچ جایی نبوده که موفق باشند و برعکس همه شکست خورده‌اند. فقط و فقط در اکثر کشورها در بخش کشاورزی یک تعدادی از کشاورزان توانستند منافع خودشان را با تعاونی‌ها حداکثر کنند نه اینکه رشد اقتصادی ایجاد کنند.

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان