روح الله رضوی تحلیلگر مسائل شبه قاره در گفتگو با صفحه اقتصاد:

کشورها باید طالبان را به رسمیت بشناسند

روح الله رضوی تحلیلگر مسائل شبه قاره در گفت و گو با صفحه اقتصاد، در پاسخ به این سوال، با توجه به وضعیت افغانستان و هجومی که طالبان

کشورها باید طالبان را به رسمیت بشناسند

روح الله رضوی تحلیلگر مسائل شبه قاره درباره حمایت پاکستان از افغانستان گفت: بحث جدی وجود حلقه های تصمیم سازی طالبان در پاکستان مطرح است که حلقه کویته در آن نقش دارد کما اینکه در رخدادهای اخیر هم طالبان اذعان به این امر کرد که تصمیم گیری ها در حیطه هایی از مناطق تحت کنترل وابسته و منوط به شوراهای علمی و سیاسی طالبان در پاکستان است

روح الله رضوی تحلیلگر مسائل شبه قاره در گفت و گو با صفحه اقتصاد، در پاسخ به این سوال، با توجه به وضعیت افغانستان و هجومی که طالبان آورده بسیاری بر این باورند یکی از کشورهایی که حمایت از طالبان می کنند پاکستان است. ارزیابی شما چیست؟ گفت: پیوند جریان طالبان با هسته هایی در داخل پاکستان امر جدیدی نیست. هم پیوند قومیتی بین طالبان و بدنه پشتوی ساکن در مناطق جنوبی پاکستان وجود دارد و هم از دهه 90 میلادی، از زمان اوج گرفتن اولیه طالبان در 94 به بعد، در آن دوره طالبان متاثر از سرویس امنیتی پاکستان بود که این امر بر کسی پوشیده نیست.

وی ادامه داد: بحث جدی وجود حلقه های تصمیم سازی طالبان در پاکستان مطرح است که حلقه کویته در آن نقش دارد کما اینکه در رخدادهای اخیر هم طالبان اذعان به این امر کرد که تصمیم گیری ها در حیطه هایی از مناطق تحت کنترل وابسته و منوط به شوراهای علمی و سیاسی طالبان در پاکستان است که متاثر از حلقه نفوذ سیستم امنیتی پاکستان بودند. لکن این گمان را نباید ببریم که سیستم امنیتی پاکستان یک بازیگر مستقل است.

رضوی تصریح کرد: پاکستان در بازی منطقه ای خود اساساً مستقل از قدرت های فرامنطقه ای عمل می کند. با روی کار آمدن اشرف غنی امتناع و تمایل افغانستان به سمت هندوستان بیشتر شد که یکی از دغدغه هایی مهم پاکستان بود و در واکنش به آنها تقریباً طالبان به عنوان قدرتی ست که در نقطه مقابل قدرت متمرکز در کابل قرار بود بایستد همین امر حمایت پاکستان از طالبان شکل می گیرد و برای خود پاکستان این حمایت توجیح پذیر است.

وی در پاسخ به این پرسش، آیا همین رویه که پاکستان دارد امریکا نیز دخیل هست گفت: من قائل به این نیستم که طالبان زاده و دست پرورده آمریکا است. طالبان یک بازیگر محلی و قومی در افغانستان است و این را بخواهیم پیوند به آمریکا دهیم را درست نمی دانم. البته طالبان با خیلی از کشورها مذاکراتی داشته است اعم از ایران، روسیه، آمریکا، حتی با چین و هند داشته است و اینکه ارتباط داشته و تحلیل می کند و متناسب با منافع خود تلاش و کنشگری می کند که امر بدی نیست. ولیکن اینکه بگوییم طالبان دست پرورده امریکاست به نظرم اینها به مطالب زرد برخی کانال ها می خورد تا یک امر واقعی!

رضوی با اشاره به اینکه کشورها باید با طالبان مذاکره دیپلماسی داشته باشند پاسخ داد: بله . باتوجه به گرفتن کابل کشورها باید طالبان را به رسمیت بشناسند. طالبان را از یاد نبریم که بازیگر عمومی است ولو اینکه ما نمی پسندیم و فکر طالبان را درست نمی دانیم و با سیاست ها و زاویه نگاه آن مخالف هستیم. نباید از این واقعیت میدانی که طالبان یک متغیر داخلی است چشم پوشی کرد البته در بدنه مشتت طالبان گروه های فراملیتی داریم که اینها کماکان تحت کنترل طالبان هستند و هیچ چیزی در آینده نزدیک و دور مشخص نیست که اقداماتی رقم خواهد خورد یا خیر.

گفتگو: زهرا ترابی

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان