حق عائله ‌مندی و حق مسکن بازنشستگان چقدر افزایش یافت؟

صفحه اقتصاد- توضیحاتی درباره اینکه حق عائله ‌مندی و حق مسکن بازنشستگان چقدر افزایش یافت؟ . حق عائله ‌مندی بازنشستگان چقدر زیاد شد؟ حق اولاد بازنشستگان چقدر شد؟

حق عائله ‌مندی و حق مسکن بازنشستگان چقدر افزایش یافت؟

صفحه اقتصاد - آسیه کرمی : در این خبر به توضیحاتی درباره اینکه حق عائله ‌مندی و حق مسکن بازنشستگان چقدر افزایش یافت؟ پرداخته ایم.

در جامعه امروز با توجه به این که خانواده ها در شرایط بد اقتصادی قرار گرفته اند، یکی از دغدغه های اصلی که آنها را با مشکلات فراوانی روبرو کرده است، مسکن است، و براساس اینکه تورم و گرانی و… جامعه ما را در برگرفته است. بازنشستگان و مستمری بگیران نیز گرفتار این تورم و گرانی شده اند. خرج و مخارج خوراک روزانه خانواده از یک سو هزینه های تحصیل فرزندان از سویی دیگر، همچنین هزینه مسکن هم بسیار شرایط را برای خانواده ها سخت تر کرده است، دیگر هزینه پوشاک بماند و گردش و مسافرت هایی که دیگر مگر در خواب و رویا آن را ببینند و حتی آرزوی داشتن یک ماشین معمولی را باید نیز فراموش کنند. طبق گزارشات و بررسی ها طی سال های نه چندان دور براساس تورم و گرانی و… کوچک شدن سفره مردم باید منتظر مبتلا شدن مردم نیز به سوء تغذیه و بیماری های مختلف نیز بود. روز به روز وضعیت اقتصادی سخت تر می شود. دولت حق عائله ‌مندی و حق مسکن بازنشستگان را افزایش داده است اما هرچند مرهم اقتصاد امروز بازنشستگان نخواهد شد اما شاید کره ای هرچند کوچک از مشکلات آنان بازکند. اکنون در این گزارش به بررسی افزایش حق عائله ‌مندی و حق مسکن بازنشستگان پرداخته ایم.

طبق گزارشات و گفته ی مسئولین مربوطه مبلغ بن مستمری‌بگیران و کمک هزینه مسکن بازنشستگان و مستمری‌بگیران به میزان 21 درصد افزایش یافته است.

همچنین جزئیات افزایش حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران تشریح شد.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی درباره جزئیات زمان واریز افزایش حقوق بازنشستگان، حق مسکن، عائله‌مندی بازنشستگان و مستمری‌بگیران و صدور احکام جدید بازنشستگان توضیحاتی را شرح داد.

حق اولاد بازنشستگان و مستمری‌ بگیران درسال ۱۴۰۲ چقدر شد؟

موسوی گفت: بنا بر توصیه ریاست جمهوری در راستای کمک به معیشت بازنشستگان، در سال ۱۴۰۲، کمک‌های جنبی مستمری‌بگیران افزایش بسیار خوبی پیدا کرد، بر همین اساس مبلغ بن مستمری‌ بگیران و کمک هزینه مسکن بازنشستگان و مستمری‌ بگیران به میزان ۲۱ درصد افزایش یافته است.

حق عائله ‌مندی بازنشستگان چقدر افزایش یافت؟

در خصوص کمک هزینه عائله‌مندی نیز افزایش ۱۲۵ درصدی اعمال شده و از ۴۰۷ هزار تومان به ۹۱۷ هزار تومان رسیده است. کمک هزینه اولاد تحت تکفل بازنشستگان و مستمری‌ بگیران نیز حدود ۳۰۰ درصد افزایش یافته و به ازای هر اولاد از ۱۰۵ هزار تومان به ۴۲۲ هزار تومان افزایش یافته است.

حق عائله ‌مندی و حق مسکن بازنشستگان چقدر افزایش یافت؟

همانگونه که می دانیم بازنشستگان نیز مشکلات افزایش تورم و ناتوانی برای تامین کالاهای اساسی را بدون شک تجربه کرده اند. این افزایش میزان مستمری بازنشستگان و حق عائله مندی آنها قطعا جلودار قیمت کالاهای روزمره نخواهد بود.

طبق گفته ی میرهاشم موسوی اجرایی شدن و پرداخت افزایش حقوق بازنشستگان و مستمری‌ بگیران این سازمان از اردیبهشت‌ماه صورت می گیرد و سازمان تأمین‌ اجتماعی بر اساس مصوبه هیئت وزیران و در اجرای ماده (۹۶) و ماده (۱۱۱) قانون تأمین‌ اجتماعی، مستمری و کمک‌های جنبی تمام مستمری‌بگیران بازنشسته، از کارافتاده و مجموع مستمری بازماندگان را افزایش خواهد داد. براین اساس میزان مستمری‌های بازنشستگی، ازکارافتادگی و مجموع مستمری بازماندگان که تا پایان سال ۱۴۰۱ برقرار شد، برای دریافت‌کنندگان حداقل مستمری و مشمولین ازکارافتادگی جزئی و سایر افرادی که مستمری آنان به نسبت سنوات پرداخت حق‌بیمه برقرار شده، به میزان بیست و هفت درصد (۲۷%) مستمری آنان در پایان اسفندماه ۱۴۰۱ افزایش می‌یابد.

و قرار است همچنین برای سایر سطوح بالاتر از حداقل مستمری، میزان افزایش سال ۱۴۰۲ به میزان بیست و یک درصد (۲۱%) مستمری آنان در پایان اسفندماه ۱۴۰۱ به‌علاوه مبلغ ثابت دو میلیون و ۵۰۷ هزار و ۸۸۰ ریال می باشد.

زمان دقیق پرداخت باقی مانده حقوق بازنشستگان کی است؟

همچنین مدیرعامل سازمان تأمین‌ اجتماعی از پرداخت باقی‌مانده متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان مشمول این بحث خبر داده است.

وی افزوده است که مبلغ مربوط به باقی‌مانده متناسب‌سازی برای بازنشستگان مشمول این افزایش، از ابتدای سال جاری اعمال و بزودی پرداخت می‌شود. احکام جدید نیز در حال به‌روزرسانی است و در چند روز آینده احکام جدید از طریق سایت سازمان تأمین‌ اجتماعی به نشانی es.tamin.ir در اختیار بازنشستگان قرار خواهد گرفت و بازنشستگان و مستمری‌ بگیران حقوق اردیبهشت ماه خود را مانند روال همیشگی از بیستم تا پایان ماه با لحاظ افزایش حقوق دریافت خواهند کرد.

همه چیز درباره حق اولاد

همانگونه که می دانید به تمام کارگران دارای فرزند، علاوه بر حقوق پایه و سایر کمک‌ هزینه‌ های رایج، معمولا مبلغ تعیین شده ای در پایان هر ماه تعلق می‌گیرد که به آن حق اولاد گفته می‌شود. مبلغ پرداختی کمک‌ هزینه‌ای برای مخارج فرزندان کارگران می باشد و فقط مربوط به افراد تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی می باشد.

گفتنی است که حق اولاد بر طبق ماده ۸۹ قانون تامین اجتماعی تصویب شده و طبق آن، همه کار فرماها باید علاوه بر انجام وظایفی مانند ارسال فهرست بیمه نیروهای خود به سازمان تامین اجتماعی و سایر موارد مشابه، حق اولاد کارگران دارای فرزند را نیز بپردازند.

مبلغ حق اولاد برای هر فرزند معادل حداقل دست‌مزد ۳ روز کاری کارگر می باشد و بر همین اساس مبلغ آن سالانه و با توجه به حداقل دست‌مزد روزانه کارگران تغییر خواهد یافت.

همه چیز درباره حق عائله مندی

با توجه به این که تأمین هزینه‌های زندگی روز به روز سخت‌تر خواهد شد، قوانین مختلفی برای حمایت از کارگران به تصویب رسیده است تا این روند را کمی آسان‌تر کنند. و حق عائله مندی جز یکی از این قوانین تصویب شده می باشد که برای تأمین هزینه فرزندان در نظر گرفته می‌شود. این قانون بر اساس ماده ۸۶ و ۸۷ قانون تأمین اجتماعی است و چندین شرط مختلف برای پرداخت آن نیز وجود دارد.

طبق قانون پرداختن این مبلغ‌ها ضروری است و در صورتی که یک کارفرما به هر علتی آن را پرداخت نکند، کارگران با ارائه شکایت این مبلغ را می توانند دریافت کنند. در صورتی که این مبالغ در طی چند سال پرداخت نگردد، پس از شکایت کارگر و صدور رأی به سود او، حق اولاد در هر سال با توجه بر نرخ همان سال محاسبه و پرداخت می شود.

و طبق قانون حق عائله مندی به فرزندان دختر تا زمان ازدواج پرداخت می گردد و در صورتی که پس از ازدواج طلاق بگیرد و دوباره تحت تکفل پدر باشد، از تاریخ طلاق دوباره به آن فرزند تعلق می گیرد. همچنین برای پرداخت این مبلغ چند شرط کلی وجود دارد که در بخش بعدی به‌صورت دقیق به بررسی همه زوایای آن خواهیم پرداخت.

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان

    آخرین اخبار

    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان