درگفتگوی اختصاصی با صفحه اقتصاد عنوان شد:

تورم چه زمان در بازار خودرو ترمز می گیرد

فربد زاوه کارشناس خودرو در گفتگوی اختصاصی با پایگاه خبری صفحه اقتصاد با اشاره به تاثیر تورم در قیمت گذاری خودروها گفت: تورم چه زمان در بازار خودرو ترمز می گیرد

تورم چه زمان در بازار خودرو ترمز می گیرد

فربد زاوه کارشناس خودرو در گفتگوی اختصاصی با پایگاه خبری صفحه اقتصاد با اشاره به تاثیر تورم در قیمت گذاری خودروها گفت: پیش از انتخابات و نامشخص بودن دولت و سیاست جدید، این قیمت ها تا حدی فروکش داشت ولی پس عبور از این دوره دوباره افزایش قیمت ها به حالت قبل بازگشت.

وی ادامه داد: در این مدت بازار خودرو با تجربه دولت آقای روحانی، که در ابتدای ورود به دولت توانسته بود تا چند سالی قیمت ها را کنترل کند، انتظار فروکش کردن تورم بی رویه را داشت، اما علی رغم نظارت اعمال شده توسط وزیر و با وجود برجام ، متاسفانه این مهم حاصل نشد.

زاوه با بیان اینکه دوره طلایی ورود دولت جدید سپری شده و همچنان مسیر شفافی از وی در حوزه اقتصادی دیده نشده است اظهار کرد: در این حوزه تاکنون حرف و وعده بسیار بوده، اما همچنان در حد شعار باقی مانده و نتیجه خاصی را مشاهده نکرده ایم.

وی افزود: اینکه با وجود کسری بودجه دولت چگونه می خواهد این تورم را جبران کند هنوز مشخص نیست، البته شاید نحوه نظارت دولت جدید تا حدی تلنگر خورده و بر بازار حاکم شده باشد، اما همچنان تورم وجود داشته و هنوز متنی را ندیده ام که در آن نوشته باشد تورم را باید پایین بیاوریم.

این کارشناس خودرو با بیان اینکه هنوز پیش بینی ای از تورم 20 یا 30 درصدی از مسئولین عنوان نشده، ادامه داد: هنوز کسی پیش بینی ای از اینکه قرار است تورم چند درصد شود نکرده است و همچنان افزایش قیمت ها در بازار جولان می دهند.

وی افزود: به رغم اینکه دولت از تامین کسری بودجه از منابع بانک مرکزی خبر داده ، اما استفاده از منابع دیگر همچون بورس و بازار سرمایه، خود سبب می شود تا تورم بر روی این بازار نیز چتر بیندازد.

زاوه گفت: با نگاهی به آمار ماهیانه بانک مرکزی در سال 1400، که قرار بود تورم 50 درصد باشد، اگر این آمار را با قیمتهای اسفند ماه سال گذشته مقایسه کنیم، خواهیم دید اختلاف حدود 10 یا 15 درصدی در آن دیده می شود.

وی درباره پیش بینی قیمت خودرو تا پایان سال 1400 اعلام کرد: با نگاهی به وضعیت بازار پیش بینی می شود قیمت خودرو اگرچه در ماه های آبان و آذر تا حدی تعدیل شده باشد، اما در سال آینده قطعا سیر افزایشی خواهد داشت.

این تحلیلگر حوزه خودرو افزود: درباره سال 1400 باید صبر کنیم و ببینیم قانون بودجه که دولت پیشنهاد و مجلس آنرا مصوب می کند بر چه پایه ای خواهد بود. اگر همچنان اشتباهات سال 1400 تکرار شود، که انتظار تورم می رود، اما اگر رویه تغییر کند احتمال دارد سرعت رشد قیمت تا حدی تغییر کند.

وی تاثیر برجام و سیاست های خارجی را از دیگر عوامل موثر بر قیمت ها خواند و اظهار کرد: در مورد برنامه هسته ای، هنوز بازخورد مثبتی نداشته ایم و با تجربه ای که از دولت آقای احمدی نژاد داشته ایم، انتظار پیشرفت کوتاه مدت از این موضوع نداریم و آرایش دولت هم به گونه ای نیست که بتوان انتظار حل شدن این موضوع را داشت.

زاوه افزود: اگر دولت در هزینه های جاری خود انقباض حاصل کرده و آنها را کنترل کند، انتظار کم شدن تورم در سال آینده می رود، در غیراینصورت نمی توان کم شدن تورم حاکم بر بازار علی الخصوص بازار خودرو را شاهد بود.

وی در پایان درباره منصفانه یا غیرمنصفانه بودن قیمت خودروهای داخلی گفت: با وجود رشد اقتصادی و تورم دو رقمی موجود، منصف بودن قیمت خودرو در بازار بی معنی است؛ اگر این تورم کنترل شود می توان توقع پایین آمدن قیمت را داشت اما با وجود این نرخ از تورم باید همچنان شاهد بالا رفتن قیمت خودرو نیز باشیم.

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان