گفتگوی صفحه اقتصاد با کامران ندری اقتصاددان

بی توجهی دولت منجر به کسری بودجه سال آینده می شود

کامران ندری عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) در گفتگوی اختصاصی با صفحه اقتصاد، در خصوص افزایش بودجه 1402 گفت: بی توجهی دولت منجر به کسری بودجه می شود.

بی توجهی دولت منجر به کسری بودجه سال آینده می شود

صفحه اقتصاد - زهرا ترابی: عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) براین باور است: دولت برای سال آینده خیلی سخت است. افزایش ها طبیعتاً کسری بودجه دولت را تشدید می کند و اگر افزایش ندهد یا باید از میزان خدماتی که در جامعه ارائه می کند کم کند یا از میزان جبران حقوق و دستمزدها باید بزند.

کامران ندری عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) در گفتگوی اختصاصی با صفحه اقتصاد، در خصوص افزایش بودجه 1402 گفت: قاعدتاً بخاطر تورم هزینه های دولت افزایش می یابد چه کالاها و خدماتی که دولت خریداری می کند که بخاطر تورم قیمت آنها افزایش می یابد و همچنین جبران حقوق و دستمزد دولت را دارد. سال گذشته که حقوق و دستمزد کارمندان تورم افزایش نداشته امسال قاعدتاً افزایش یابد و اگر افزایش صورت نگیرد با موج ناآرامی و اعتراضات مواجه می شود.

وی ادامه داد: به نظر می آید کار دولت برای سال آینده خیلی سخت است. افزایش ها طبیعتاً کسری بودجه دولت را تشدید می کند و اگر افزایش ندهد یا باید از میزان خدماتی که در جامعه ارائه می کند کم کند یا از میزان جبران حقوق و دستمزدها باید بزند. لذا دولت در یک دوراهی بدی قرار گرفته است.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: اگر بخواهد بودجه خود را متناسب با تورم افزایش دهد حقوق و دستمزدها را متناسب با تورم افزایش می یابد که این مشکل وجود دارد که چطور پرداخت کند و درآمدها کفاف هزینه ها را نمی کند. کسری بودجه تشدید می شود و اگر این کارها را نکند آن انتظارات را نمی تواند برآورده کرد. یعنی کارمندان ناراضی می شوند و این نارضایتی حتماً تبعات اجتماعی در پی دارد و وضعیت خیلی خوبی را نخواهیم نداشت.

ندری اضافه کرد: تنها راه حل در بلند مدت اصلاح حکمرانی است که باید شیوه اداره کردن کشور تغییر کند. در کوتاه مدت تنها چیزی که می تواند گشایشی را در درآمدهای دولت ایجاد کند بحث برجام و حل شدن مسئله هسته ای و احیای درآمدهای نفتی است. تا یک حدی این درآمدهای نفتی می تواند به دولت کمک کند و اینکه کسری بودجه را پوشش دهد. اگر مسئله هسته ای حل نشود و درآمدهای دولت به این شکل باشد که وجود دارد کسری بودجه به خاطر تورم تشدید می شود. اگر دولت وضعیتی که از آن انتظار می رود انجام ندهد نارضایتی ها تشدید می شود.

این کارشناس با اشاره به اینکه آیا برنامه هفتم در بودجه اشاره خواهد شد پاسخ داد: برنامه هفتم هنوز مصوب نشده ولی قاعدتاً اگر برنامه هفتم در مجلس مصوب شود باید بودجه سال 1402 با احکام برنامه هفتم انطباق داشته باشد. برنامه ای است که برای 5 سال در نظر گرفته شده و این به 5 برنامه یکساله تقسیم می شود و بودجه سال اول منطبق با آن برنامه باشد ولی هنوز مشخص نیست برنامه هفتم به کجا رسیده و چه سرانجامی خواهد داشت.

کامران ندری

ندری کارشناس اقتصادی

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) در خصوص کسری بودجه سال آینده گفت: حتما کسری داریم. مسئله بودجه بدشکلی پیدا کرده و این به بی توجهی دولت برمی گردد. یعنی بی برنامگی دولت است. سیاسی فکر کردن و بی توجهی به مسئله اقتصاد دولت را در این دوراهی قرار داده است که یا باید کسری بودجه بالایی را بپذیرد یا نارضایتی مردم را بپذیرد.

ندری در پایان با اشاره به اینکه توافق هسته ای تنها راهکار برای برون رفت از اوضاع اقتصادی است خاطرنشان کرد: دولت هر چه داشت در سال 1401 نشان داد و دیدیم چیزی برای احیای اقتصاد ندارد. بنابراین، یک راه حل می ماند که برای کوتاه مدت است. در بلندمدت باید شیوه حکمرانی و اداره مملکت تغییر کند. درآمد نفتی هم اگر احیا شود یک صباحی ممکن که به دولت کمک کند ولی بعد از آن این مشکلات خود را نشان می دهند. امضای توافق نامه هسته ای می تواند مشکلات دولت را در کوتاه مدت حل کند و تنها راه حل است و باید دولت به صورت جدی فکر کند. در غیر این صورت مشکلاتی را دولت مواجه است که حل کردن آن و عبور از آن بسیار سخت و دشوار است.

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان