گزارش اختصاصی صفحه اقتصاد از برندگان نوبل ۲۰۲۲

معرفی کامل برندگان نوبل ۲۰۲۲ همراه با اینفوگرافیک اختصاصی

معرفی برندگان نوبل ، برنده نوبل شیمی ۲۰۲۲ کیست؟ ، برنده نوبل ادبیات ۲۰۲۲ کیست؟ ، برنده نوبل فیزیک ۲۰۲۲ ، برندگان جایزه صلح نوبل ۲۰۲۲، برنده نوبل پزشکی ۲۰۲۲

معرفی کامل برندگان نوبل 2022 همراه با اینفوگرافیک اختصاصی

در این پست از صفحه اقتصاد به معرفی برندگان نوبل ۲۰۲۲ همراه با اینفوگرافیک اختصاصی از نوبل ۲۰۲۲ خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید!

سوانت پابو برنده جایزه نوبل پزشکی ۲۰۲۲ کیست؟

سوانت پابو (Svante Pääbo)، دانشمند سوئدی و برنده جایزه نوبل پزشکی ۲۰۲۲، دانشمند پیشگام در پژوهش‌های دی‌ان‌ای (DNA) باستانی است و گروه پژوهشی وی در موسسه انسان‌شناسی تکاملی ماکس پلانک در لایپزیگ آلمان، اولین ژنوم نئاندرتال را توالی‌یابی کردند و گروه جدیدی از انسان‌های باستانی به نام "دنیسووان‌ها" ( Denisovans) را بر اساس دی‌ان‌ای از یک تکه استخوان انگشت به اندازه دانه انگور شناسایی کردند.

فهرست برندگان جایزه نوبل فیزیک 2022

آکادمی سلطنتی علوم سوئد طی مراسمی در استکهلم، جایزه نوبل فیزیک را برای انجام تحقیق و پژوهش درخصوص فوتون‌های درهم‌تنیده و نقض نابرابری‌های بل و پیشگام‌ بودن در علم اطلاعات کوانتومی به آلن اسپکت دانشمند فرانسوی، جان اف کلوزر دانشمند آمریکایی و آنتون زایلینگر دانمشند اتریشی اهدا کرد.

برندگان جایزه نوبل فیزیک 2022

در سال 2021 نیز سه دانشمند برنده جایزه نوبل فیزیک شده بودند.

جایزه نوبل معتبرترین جایزه‌ای است که در حوزه‌های علمی دانشمندان تعلق می‌گیرد. جایزه نوبل در سال 1895، به وصیت آلفرد نوبل، کارخانه‌دار و شیمی‌دان سوئدی پایه‌گذاری شد.

برندگان جایزه نوبل شیمی 2022

جایزه نوبل شیمی امسال به دلیل فعالیت در رابطه با ساختار عملکردی شیمی (کلیک شیمی) و شیمی بیواورتوگونال، بطور مشترک به شیمی دانان کارولین آر برتوزی (دانشگاه استفورد)، مورتن ملدال (دانشگاه کپنهاگ) و کارل بری شارپلس (مرکز تحقیقاتی اسکریپس در کالیفرنیا) داده خواهد شد.

برندگان جایزه نوبل شیمی 2022

بری شارپلس ۸۱ ساله اولین نفری است که تاکنون ۲ بار برنده جایزه نوبل شیمی شده است. این شیمیدان مشهور آمریکایی ۲۱ سال پیش برای مطالعاتش دربارهٔ واکنش‌های اکسیداسون فعال شده توسط کاتالیزهای کایرال، نوبل شیمی را از آن خود کرده بود.

کارولین برتوزی ۵۵ ساله نیز به‌طور ویژه در استفاده و عملی کردن شیمی کلیک در موجودات زنده تلاش کرده است.

یوهان اکویست، رئیس کمیته نوبل شیمی از پیش اعلام کرده بود جایزه امسال ویژه «آسان‌سازی» فرایندهای پیچیده است و به همین دلیل این دانشمندان که در پایه‌ریزی شیمی کلیکی نقش داشته‌اند، سزاوار دریافت نوبل شیمی امسال هستند. شیمی کلیک در واقع شکلی نوین از ترکیب مولکول‌هاست که به‌طور خاص در توسعه درمان‌ دارویی، ترسیم نقشه دی‌ان‌ای و تولید مواد جدید کاربرد دارد.

آنی ارنو برنده جایزه نوبل ادبیات 2022 کیست؟

آنی ارنو (به فرانسوی: Annie Ernaux ) (زاده ۱ سپتامبر ۱۹۴۰) نویسنده و استاد دانشگاه اهل فرانسه است.

وی در نرماندی در خانواده‌ای که والدینش دارای مغازه خرده‌فروشی بودند، بزرگ شد و در دانشگاه‌های روئن و بوردو تحصیل کرد. نخستین اثر ادبی او در سال ۱۹۷۴ منتشر شد و بیش از ۲۰ کتاب از او چاپ و به زبان‌های مختلف به‌ویژه انگلیسی و آلمانی منتشر شده‌است. او همچنین استاد ادبیات در دانشگاه هست.

جوایز

جایزه رنودو (۱۹۸۴)جایزه فرانسوا موریاک (۲۰۰۸)جایزه مارگریت دوراس (۲۰۰۸)جایزه نوبل ادبیات (۲۰۲۲) «به پاس جسارت و دقت در آشکار کردن ریشه‌ها، بیگانگی‌ها و محدودیت‌های جمعی حافظه شخصی» برندگان جایزه نوبل صلح امسال ۲۰۲۲

بنا بر اعلام کمیته نروژی نوبل از اسلو، امسال " آلس بیالیاتسکی "، وکیل حقوق بشری از بلاروس که در کشورش زندانی است، سازمان حقوق بشری "یادبود" (مموریال) از روسیه و سازمان حقوق بشری اوکراینی "مرکز آزادی‌های مدنی" به عنوان برندگان جایزه صلح نوبل اعلام شدند.

بر اساس وصیت نامه آلفرد نوبل، جایزه صلح به شخصی اعطا می‌شود که در سال گذشته «بیشترین یا بهترین کار را برای برادری بین ملت‌ها، برای لغو یا کاهش ارتش‌های ثابت و حفظ و ارتقای صلح انجام داده باشد."

آنه انگر، رئیس کمیته انتخاب جایزه صلح نوبل معتقد است که «برندگان به خاطر تلاش در حمایت از حقوق شهروندی» فعالیت کرده‌اند.

به گفته وی برندگان اهمیت «حق انتقاد از قدرت و حمایت از حقوق اساسی شهروندان» را نشان داده‌اند.

خانم انگر گفت که دریافت کنندگان همچنین به دلیل تلاش‌هایشان برای مستندسازی «جنایات جنگی، نقض حقوق بشر و سوء استفاده از قدرت» مورد ستایش قرار گرفته‌اند.

اینفوگرافیک-جایزه-نوبل-2022-بدون-لوگو اینفوگرافیک اختصاصی از پایگاه خبری صفحه اقتصاد | طراح: حمیدرضا محمدرضایی

آلس بیالیاتسکی برنده جایزه نوبل صلح کیست؟

آلس بیالیاتسکی، موسس مرکز "ویاسنا" (بهار) در بلاروس است که در سال ۲۰۲۰ نیز جایزه حقوق بشری Right Livelihood Award را در یک مراسم در سوئد دریافت کرده بود.

بیالیاتسکی ۶۰ سال سن دارد و بنیانگذار مرکز حقوق بشر ویاسنا در بلاروس است که در سال ۱۹۹۶ در پاسخ به سرکوب اعتراضات خیابانی در بلاروس تأسیس شد.

بیالیاتسکی اولین بار در سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴ به اتهام فرار مالیاتی دستگیر و زندانی شد، اتهامی که او همیشه آن را رد کرده است.

او سپس در سال ۲۰۲۰ در پی اعتراضات گسترده به آنچه که مخالفان دولت بلاروس و ناظران مستقل تقلب در انتخابات می‌دانستند، مجددا بازداشت شد.

بریت ریس اندرسن، رئیس کمیته نوبل گفت که او «حتی یک ذره در مبارزه‌اش برای حقوق بشر» در بلاروس عقب نشینی نکرده است.

مرکز آزادی‌های مدنی اوکراین(CGS) یکی از برندگان مشترک جایزه صلح نوبل امسال است.

این مرکز یکی از سازمان‌های حقوق بشر پیشرو در اوکراین است.

مرکز آزادی‌های مدنی اوکراین در سال ۲۰۰۷ و زمانی که رهبران سازمان‌های حقوق بشر ۹ کشور عضو شوروی سابق پس از فروپاشی، تصمیم به ایجاد یک مرکز پشتیبانی فرامرزی در کی‌یف گرفتند، تأسیس شد.

این مرکز از زمان تأسیس خود، آزار و شکنجه‌های سیاسی در کریمه اشغال شده توسط روسیه را زیر نظر داشته است.

همچنین "جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت" را در طول جنگ در دونباس مستند کرده و کمپین‌های بین‌المللی را برای آزادی زندانیان سیاسی کرملین سازماندهی کرده است.

پس از تهاجم روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، مرکز آزادی‌های مدنی در تلاش برای شناسایی و مستندسازی جنایات جنگی روسیه علیه غیرنظامیان اوکراینی را سازماندهی کرده است.

مموریال، (یادبود) یکی از گروه‌های فعال در زمینه جمع آوری مدرک درباره نقض حقوق بشر در روسیه در دوره شوروی و دوره پس از فروپاشی آن بوده است.

برای بیش از ۳۰ سال، مموریال برای بازیابی خاطرات میلیون‌ها انسان بی‌گناهی که در دوران شوروی اعدام، زندانی یا تحت تعقیب قرار گرفتند، تلاش کرد.

فعالیت‌های این سازمان همیشه توسط دولت روسیه با چالش مواجه می‌شد و ابتدا در سال ۲۰۰۶ رسما دولت روسیه به آنها هشدار داد و در سال ۲۰۱۴ نیز به فهرست «عوامل خارجی» اضافه شد، فهرستی که حاکی از آن است که سازمان‌ها و افرادی که دولت ادعا می‌کند از خارج از روسیه بودجه دریافت می‌کنند.

در نهایت در دسامبر ۲۰۲۱ دادگاه عالی روسیه دستور تعطیلی مموریال و شعبه‌های منطقه‌ای آن را صادر کرد، زیرا قانون عامل خارجی سال ۲۰۱۲ را نقض کرده بودند.

جایزه صلح نوبل به ارزش ۱۰ میلیون کرون سوئدی یا حدود ۹۰۰ هزار دلار در ۱۰ دسامبر، سالگرد مرگ آلفرد نوبل، صنعتگر سوئدی که جوایز را در وصیت‌نامه خود در سال ۱۸۹۵ بنیان نهاد، در اسلو اهدا خواهد شد.

کمیته نوبل نروژی در استناد خود گفت: "برندگان جایزه صلح نماینده جامعه مدنی در کشورهای خود هستند. آنها سال‌ها حق انتقاد از قدرت و حمایت از حقوق اساسی شهروندان را ترویج کرده‌اند."

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان