حسن مرادی کارشناس انرژی در گفتگو با صفحه اقتصاد:

برای صادارت نفت باید پالایشگاه ها را افزایش دهیم

حسن مرادی کارشناس انرژی در گفتگو با صفحه اقتصاد، در پاسخ به این پرسش، آمارها نشان می دهد 2 میلیون و 300 هزار بشکه صادرات نفت داریم

برای صادارت نفت باید پالایشگاه ها را افزایش دهیم

کارشناس انرژی در خصوص خام فروشی براین باور است: در برهه ای از زمان خام فروشی اجتناب ناپذیر بود یعنی اگر بتوانیم تصفیه کنیم و بفروشیم عالی ترین وضعیت است ولی اگر نتوانیم این چنین کنیم می توانیم در کوتاه ترین مدت هم باز خام فروشی را ادامه دهیم تا زمانی که ظرفیت ها را ایجاد کنیم.

حسن مرادی کارشناس انرژی در گفتگو با صفحه اقتصاد، در پاسخ به این پرسش، آمارها نشان می دهد 2 میلیون و 300 هزار بشکه صادرات نفت داریم که سهم 20 درصد بودجه کل کشور را به خود اختصاص داده. باید چه اقداماتی صورت گیرد؟ گفت: اینکه 20 درصد وابستگی داریم واقعیتی است برای آنکه مالیات ها و سایر درآمدهای ارزی را جایگزین کردیم و بودجه با این فرض بسته شده است. ولیکن در اینکه آیا وزیر جدید نفت می تواند کاری کند که این سهم را بالا ببرد یا خیر؟ بستگی به اوضاع و شرایط ما دارد.

وی افزود: بالاخره هنوز تحریم ها برداشته نشده است. ما چقدر هنر داشته باشیم که نفت را به مشتقات نفتی تجزیه و پالایش کنیم و چقدر بتوانیم در بازارهای جهانی جا باز کنیم هنوز مشخص نیست. این دو پارامترهای اصلی ما هستند. یکی جا باز کردن در بازارهای جهانی است، زمانی که می توانیم فرآورده ایجاد کنیم و بتوانیم از محل فرآورده جبران مازاد درآمد سالانه کنیم که این وابستگی به پتروپالایشگاه ها و پالایشگاه های جدیدی دارد که احداث می کنیم. این ظرفیت موجود ما بود ولی اگر بخواهیم این توان را بالا ببریم یا باید نفت خام بیشتری صادر کنیم یا باید ظرفیت پالایش کشور را بالا ببریم که لازمه این احداث پتروپالایشگاه ها و پالایشگاه های جدید است که می تواند به ما کمک کند تا درآمد صادراتی خود را افزایش دهیم.

مرادی در خصوص خام فروشی تصریح کرد: در برهه ای از زمان خام فروشی اجتناب ناپذیر بود یعنی اگر بتوانیم تصفیه کنیم و بفروشیم عالی ترین وضعیت است ولی اگر نتوانیم این چنین کنیم می توانیم در کوتاه ترین مدت هم باز خام فروشی را ادامه دهیم تا زمانی که ظرفیت ها را ایجاد کنیم. به میزانی که ظرفیت جدید ایجاد می شود خام فروشی کاهش می یابد.

این تحلیلگر با اشاره به چالش هایی که وزیر نفت در دولت سیزدهم با آن مواجه است اظهار کرد: یکی از اولین چالش هایی که وجود دارد تامین سوخت زمستان است. شبکه توزیع ما به شدت گسترش می یابد. یعنی اگر میزان باری که برای مصارف خانگی در سال گذشته داشتیم با سال جدید مقایسه کنیم گسترش شبکه داریم از جمله در بلوچستان که در خیلی از شهرهای آن شبکه گاز جدید است. بنابراین، با توجه به گسترش، حجم مصرف ما افزایش می یابد. چالشی که دولت یازدهم و دوازدهم به فکر رفع آن بود ولی نتوانست رفع کند، وجود 25 میلیون بخاری فرسوده است.

حسن مرادی کارشناس انرژی

حسن مرادی کارشناس انرژی

مرادی تصریح کرد: در یک برهه زمانی دولت یازدهم و دوازدهم، تصویب کرد این میزان بخاری را ظرف یکی دو سال عوض کند و نحوه مصرف سوخت در جامعه تغییر کند. متاسفانه کوچک ترین اقدامی انجام نشد. بنابراین، دو عامل کاهنده داریم، یکی گسترش بی رویه شبکه توزیع گاز به روستاها و شهرهای جدید است و دیگری عدم تغییر سیستم مصرفی ماست که توسط بخاری روکش دار همه گاز به هوا می رود، هم هوا را آلوده می کند و هم مصرف بی رویه بالاست که باید به بخاری دیگر که گرما را در خود ذخیره می کند تبدیل شود که هیچ قدمی برای این کار صورت نگرفته است و لذا فکر می کنم این نوع از چالش های مهم است.

گفتگو: زهرا ترابی

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان