حمید حاج اسماعیلی تحلیلگر اقتصادی در گفتگو با صفحه اقتصاد:

بانک مرکزی باید سریعتر ثبات بازار ارز را برگردانند

حمید حاج اسماعیلی کارشناس اقتصادی در گفتگو با صفحه اقتصاد، درباره انتصاب رییس بانک مرکزی گفت: یکی از مشکلات جدی که طی سال های گذشته

بانک مرکزی باید سریعتر ثبات بازار ارز را برگردانند

تحلیلگر اقتصادی براین باور است: هر زمان ارز دچار مشکل شود تبعات منفی و عوارض آن را روی بقیه کالاها در جامعه شاهد بودیم و مردم محسوس آن را درک کردند. بنابراین، ثبات در سیاست های ارزی و نرخ ارز خیلی می تواند موثر باشد و این در اختیار بانک مرکزی است.

حمید حاج اسماعیلی کارشناس اقتصادی در گفتگو با صفحه اقتصاد، درباره انتصاب رئیس بانک مرکزی گفت: یکی از مشکلات جدی که طی سال های گذشته در کشور داشتیم ناشی از سیاست های پولی و بانکی در کشور بود. قطعاً یکی از اقداماتی که می تواند روی معیشت مردم و کسب و کار کشور موثر باشد، اقداماتی که بانک مرکزی در این خصوص انجام می دهد. وقتی تورم بالا می رود یکی از دلایل اصلی آن این است که نقدینگی در کشور رشد کرده است. بانک مرکزی حتماً مسئول اصلی افزایش نقدینگی در کشور است. باید رئیس جدید اعلام موضع کند که برای متوقف کردن رشد نقدینگی در کشور چه برنامه ای دارد، برای اینکه بتواند نقدینگی را به سمت کارهای تولیدی و کسب و کار هدایت کند باید برنامه جدی داشته باشد.

وی تصریح کرد: به هر حال این سیاست ها در گذشته موفق نبوده و یکی از عوامل اصلی افزایش تورم در کشور بشمار می آید. دومین موضوعی که خیلی موثر وابستگی کشور به ارز است. کشور هنوز با تلاطم ارزی دچار مشکل می شود و درآمدهای ارزی ما طی سال های گذشته به دلیل تحریم ها کاهش یافته است. بانک مرکزی باید ایجاد ثبات در نرخ ارز کند. خیلی از تولیدکنندگان و کارآفرینان وابسته به سیاست های ارزی بانک مرکزی هستند تا بتوانند مواد اولیه و هم تامین ارز برای صادرات کنند. این می تواند روی کسب و کار اثرگذار باشد.

او براین باور است: ثبات در تعیین نرخ ارز می تواند روی نرخ کالاها در کشور اثرگذار باشد. هر زمان ارز دچار مشکل شود تبعات منفی و عوارض آن را روی بقیه کالاها در جامعه شاهد بودیم و مردم محسوس آن را درک کردند. بنابراین، ثبات در سیاست های ارزی و نرخ ارز خیلی می تواند موثر باشد و این در اختیار بانک مرکزی است.

حاج اسماعیلی اظهار کرد: موضوع بعدی، بنگاه داری بانک هاست. کاری که سال های سال مورد نقد همه تولیدکنندگان و کارشناسان در کشور است و متاسفانه تاکنون موفق نشدیم بانک ها را به مسیر صحیح هدایت کنیم. کار بانک ها باید تسهیل گری باشد، کار بانک ها باید تامین سرمایه در گردش باشد. متاسفانه بانک ها بیشتر سوداگری و بنگاه داری می کنند و در بازار حضور دارند. این باعث شده بخشی از مشکلاتی که در حوزه تورم شکل می گیرد ناشی از اقدامات غیرقانونی باشد که بانکها انجام می دهد. این کار در اختیار بانک مرکزی است و می تواند آنها را مجاب کند که اعتبارات را در اختیار بخش های خصوصی و کسب و کار و بنگاه های کوچک و بزرگ قرار دهند.

وی با اشاره به اینکه برنامه رئیس بانک مرکزی برای کسری بودجه باید چگونه باشد پاسخ داد: در دولت های گذشته این موضوع برای کارشناسان و برای بخش های خصوصی و غیردولتی شفاف نبوده است. در مقاطعی بانک مرکزی در سال های گذشته اعلام کرد دولت از بانک مرکزی استقراض نکرده است اما توجه کنید همین اوراقی که منتشر می شود پایه های استقراضی از بانک مرکزی را مشهود می کند. بنابراین، نمی توان گفت دولت بودجه خود را برای بخش های مختلف کشور تامین می کند اما مسیر و مبدا آنها را مشخص نکند.

حاج اسماعیلی تصریح کرد: من فکر می کنم، بانک مرکزی در این کار نقش اساسی دارد که به دولت کمک می کند از طریق استقراض یا از طریق توزیع اوراق بتواند کار خود را در کشور انجام دهد. به هر حال باید بپذیریم که الان منابع شفاف و مطمئنی برای تامین بودجه کشور وجود ندارد. بیش از نیمی از بودجه کشور با اما و اگرها برای تامین اعتبار مواجه است. به هر حال هم در دولت های گذشته و هم در دولت فعلی هنوز منابع جدیدی برای آن معرفی نشده است.

او در پایان اذعان کرد: باید بپذیریم بانک مرکزی تامین کننده اعتبار بودجه است و اگر این اتفاق پذیرفته شود همچنان تورم در کشور داریم. بنابراین، باید بانک مرکزی با کمک دولت بتوانند هم مدیریت هزینه کنند تا بخشی از هزینه های کشور از طریق صرفه جویی تامین شود و هم منابع مالیاتی که پیش بینی می شود در کشور بیشتر شود، آنها را رصد کنند.

گفتگو: زهرا ترابی

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان