حسین رضوی پور کارشناس اقتصادی در گفتگو با صفحه اقتصاد:

بانک مرکزی باید تراز تجاری کشور را حفظ کند

حسین رضوی پور تحلیلگر اقتصادی در گفتگو با صفحه اقتصاد، درباره انتخاب صالح آبادی به عنوان رئیس بانک مرکزی گفت: کسی در بانک مرکزی منصوب شود

بانک مرکزی باید تراز تجاری کشور را حفظ کند

کارشناس اقتصادی براین باور است: بانک مرکزی تاثیر عمیقی روی این دارد. باید متوجه باشیم بانک مرکزی متولی حفظ نرخ ارز در بلندمدت نیست. در واقع آن چه روند تغییرات نرخ ارز را تعیین می کند تراز تجاری کشور است همچنین بازگشت ارز به کشور برای صادرات است که می تواند نیازهای وارداتی کشور را تامین کند و منجر به حفظ ترازپرداخت های ارزی کشور شود.

حسین رضوی پور تحلیلگر اقتصادی در گفتگو با صفحه اقتصاد، درباره انتخاب صالح آبادی به عنوان رئیس بانک مرکزی گفت: مشخصاً نیاز است کسی در بانک مرکزی منصوب شود که تجربه تعامل با سیستم بانکی و مدیریت بانک ها را داشته باشد ولی در عین حال نگاه آن به بانکداری نگاه بانکداری تجاری نباشد. آقای صالح آبادی جزو معدود افرادی بودند که هم تجربه مدیریت بانک را داشتند و هم اینکه بانک توسعه ای بود، نه بانک تجاری، نگاه غالب ایشان توسعه ای بود و نگاه تجاری در بانک حاکم نبوده است. این مزیت است که فردی را داشته باشیم که نگاه وی از زاویه مسئولیت های حکمرانی به بانک باشد ولی در عین حال تجربه مدیریت بانک و چالش های اداره بانک را داشته باشد.

وی ادامه داد: نکته دیگر تجربه خوبی از آقای صالح آبادی در خاطر داریم و آن تغییر سازوکار بنیادین نظام بازار سرمایه کشور در سال 84 است که آن چه به عنوان بازار سرمایه می شناسیم، محصول تغییر ریلی است که ایشان در سال 84 ایجاد کردند. ایشان را فرد تحول گرایی می دانیم که یک تجربه مدیریت موفق از ایشان در اذهان باقی مانده و توانسته اند نهاد بورس را در کشور بازمهندسی کنند و نوسازی آن را انجام دهند. البته ریسک های نهاد بانک خیلی بیشتر است و تغییر ایجاد کردن در نهاد بانک خیلی دشوارتر و پیچیده تر است.

او با اشاره به اینکه برنامه رئیس کل بانک مرکزی برای بازار ارز باید چگونه باشد پاسخ داد: موضوع مدیریت بازار ارز یک مدیریت چند وجهی است و صرفاً از طریق عملکرد بانک مرکزی اتفاق نمی افتد. ولی بانک مرکزی تاثیر عمیقی روی این دارد. باید متوجه باشیم بانک مرکزی متولی حفظ نرخ ارز در بلندمدت نیست. در واقع آن چه روند تغییرات نرخ ارز را تعیین می کند تراز تجاری کشور است همچنین بازگشت ارز به کشور برای صادرات است که می تواند نیازهای وارداتی کشور را تامین کند و منجر به حفظ ترازپرداخت های ارزی کشور شود.

وی در ادامه بیان کرد: بحث خروج سرمایه از کشور به صورت ارزی می تواند مخل بازار ارز شود. مسئله فقط در بانک مرکزی اتفاق نمی افتد و نباید مسئولیت بانک مرکزی را تداوم در نرخ ارز ثابت بدانیم. نرخ ارز شناور مدیریت شده به این معناست که بانک مرکزی متولی آن است که نوسان های بازار ارز را مدیریت کند و ترند بلندمدت بازار ارز در یک روند کم نوسان تاثیرات اتفاق افتد. مسئله نرخ ارز باید در جاهای دیگر اعم از سیاست گذاری تولید، صادرات، حمایت از سرمایه گذاری در داخل و پیشگیری کردن از تلاش برای خروج سرمایه باید اتفاق افتد. در همه ادوار گذشته روسای بانک مرکزی سیاست اصلی خود را حفظ ارزش پول ملی و جلوگیری از تورم و گران شدن ارز اعلام کردند، پس این اتفاق تازه ای نیست منتهی باید انتظارات بر اساس امکان ها سنجیده و تعدیل شود. نمی توانیم در حوزه صنعت یک صنعت نابه سامان داشته باشیم، امکان صادرات نداشته باشیم، وابستگی به واردات داشته باشیم و انتظار داشته باشیم تراز ارزی کشور مثبت باشد و نرخ ارز در داخل کشور حفظ شود.

گفتگو: زهرا ترابی

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان