سیاوش غیبی پور تحلیلگر مسائل بورس در گفتگو با صفحه اقتصاد:

افزایش قیمت ارز چقدر در بازار بورس تاثیرگذار است؟

سیاوش غیبی پور تحلیلگر مسائل بورس در گفتگو با صفحه اقتصاد درباره افزایش تاثیر قیمت ارز در بازار بورس گفت: همواره دو موضوع افزایش نرخ بهره

افزایش قیمت ارز چقدر در بازار بورس تاثیرگذار است؟

سیاوش غیبی پور تحلیلگر مسائل بورس در گفتگو با صفحه اقتصاد درباره افزایش تاثیر قیمت ارز در بازار بورس گفت: همواره دو موضوع افزایش نرخ بهره و نرخ ارز روی بازار سرمایه اثر گذار بوده است. این دو متغیر اغلب از منظر روانی بر روی سقوط‌ها و صعودها در بازار سرمایه تاثیر می‌گذارند. به عبارت دیگر می‌توان گفت با تغییراتی که در نرخ ارز و نرخ بهره بانکی رخ می‌دهد شکل گیری سمت و سوی نرخ ارز یا نرخ بهره روند بورس را دچار تغییراتی می‌کند که از آن می‌توان به عنوان شوک یاد کرد.

وی ادامه داد: در حال حاضر دو متغیری که بیشترین تاثیر را در بازار سرمایه دارند، یعنی نرخ ارز و بهره بانکی را نمی‌توان عوامل چندان تاثیرگذاری بر بورس عنوان کرد. چرا که نرخ ارز پیشاپیش در سال 98 و 99 افزایش خود را داشته است، بنابراین اذهان عمومی آمادگی لازم برای افزایش نرخ ارز را داشته است. به این معنا که ذهنیت مردم و فعالین بازار سرمایه آماده و پذیرای چنین قیمت‌هایی بوده است.

کارشناس بازار سرمایه خاطر نشان کرد: از سوی دیگر اگر روند رفع تحریم‌ها به سمت و سوی دلخواه ایران حرکت کند، یعنی منتج به لغو تحریم‌ها شود که نتیجه آن کاهش نرخ ارز است، اینگونه نیست که بازار وارد شوک عمیقی شود، اما در مقطع کوتاهی شاهد منفی شدن روند در بازار سرمایه خواهیم بود.

او در این باره تصریح کرد: در خوش بینانه‌ترین حالت با رفع محدودیت‌ها ممکن است رشد اقتصادی کشور به 1 تا 2 درصد برسد. براساس برنامه‌های پیش‌بینی شده برای تحقق چشم‌انداز بلند مدت سالیانه، اقتصاد کشور نیازمند 8 درصد رشد اقتصادی هستیم. به این معنا که از برنامه عقب هستیم بنابراین با این مفروضات چه شوک برجامی، شوک توافقی اتفاق بیفتد و نرخ ارز کاهش بیابد عوامل اصلی که حجم نقدینگی و رشد اقتصادی است تراز صادرات و واردات پرداخت‌های تجاری ما را به سمت‌وسوی منطقی هدایت می‌کند این موضوع حکایت از روند افزایشی قیمت ارز دارد نه کاهشی.

غیبی پور درباره شوک حاصل از نشست‌های برجامی خاطر نشان کرد: شوک برجام مثل قطعنامه 598 یک شوک مقطعی خاص خواهد بود اما در عمل برنامه‌های اقتصادی، گشایش‌‎ها و مراوداتی که خود را در بلند مدت نشان می‌دهد به شرط رشد اقتصادی و کنترل حجم نقدینگی می‌توانیم شاهد تداوم کاهش نرخ ارز و تقویت پول ملی باشیم. در غیر این صورت فضای بازار سرمایه پیشاپیش افزایش نرخ ارز را درون خود دیده است، کما اینکه از کانال 26 هزار تومان به 30 هزار تومان رسید حتی شاهد کاهش شاخص کل بودیم به این علت که پیشاپیش نرخ ارز اثر خود را گذاشته است.

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان