یاور دشتیانی کارشناس اقتصادی در گفتگو با صفحه اقتصاد:

یکی از چالش های اساسی بانک مرکزی مدیریت ذخایر ارزی است

یاور دشتیانی تحلیلگر اقتصادی در گفتگو با صفحه اقتصاد، درباره چالش ها و ماموریت هایی صالح آبادی رییس بانک مرکزی گفت: حداقل انتظاری

یکی از چالش های اساسی بانک مرکزی مدیریت ذخایر ارزی است

یاور دشتیانی کارشناس اقتصادی در گفتگو با صفحه اقتصاد، درباره چالش های صالح آبادی رئیس کل جدید بانک مرکزی گفت: حداقل انتظاری که وجود دارد این است که در بحث سیاست های پولی و در بحث ذخایر ارزی نسبت به گذشته روند بهتری را شاهد باشیم. نکته دیگر این است که به تدریج بحث مذاکرات را داریم و همه اینها می تواند بازخورد مثبت را در بازار ارز داشته باشد. همین امر می تواند در هنگام ورود ایشان کمک کند.

وی ادامه داد: نکته اساسی تر این است که یکی از چالش های اساسی که وجود دارد و ایشان باید به شدت به این بپردازد بحث سامانه ارزی عرضه و تقاضا ارز است که سال 91 - 90 در 5-4 فاز قرار بود اجرا شود که نهایتاً تا فاز دوم پیش رفت ولی جلوی این گرفته شد. با سامانه های موقت نیما و غیره پیش رفتند ولی سامانه کاملی بود که بانک مرکزی، گمرک، سازمان امور مالیاتی و وزارت صمت را به صورت شبکه به هم وصل می کرد. برنامه ها مدون شده بود و تا فاز دوم هم اجرایی شد. یکی از چالش های اساسی مدیریت ذخایر ارزی است.

دشتیانی در خصوص اقدامات ضرب العجلی بانک مرکزی اظهار کرد: یکی از ضعف های ما در بانک مرکزی این است که اهداف را به کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت تقسیم نمی کند. اگر این ضرب العجل ها اجرا شود از این جهت که یکسری اهداف کوتاه مدت بگذارند خیلی خوب است. اما یکی از اینها باید بحث مدیریت تقاضای ارزی که از سوی صرافی ها صورت می گیرد باشد یعنی به نوعی بازار ثانویه برای بازار ارز شکل گیرد.

او ادامه داد: به نظر من، یکی از ضرب العجل ها باید در این حوزه باشد. آن زمان در یک مقطعی بحث کنترل های انتظامی هم وارد شد هر چند الان نیازی نیست اما مدیریت تقاضای ارزی که در سطح شهر و صرافی ها صورت می گیرد یکی از اقدامات مهم است. کافی است انتهای خیابان سهروردی بروید و اعلام می کنند سهمیه ارز شما را با 400-300 هزار تومان می خریم. این یکی از کنترل های ساده و اقدامات ضرب العجلی است که می تواند انجام شود.

وی در پایان با اشاره به مستقل بودن بانک مرکزی افزود: ریشه استقلال بانک مرکزی به کنترل ترازنامه ای بانک برمی گردد. اگر بانک فوق توانست تمام آیتم های ترازنامه ای را تحت کنترل خود هدایت کند این استقلال را می توان در نظر گرفت که درجه استقلال چقدر است اما مادامی که بودجه ما به لحاظ منابع درآمدی در دولت ضعف در درآمد مالیاتی و افزایش نقدینگی از کنار افزایش پایه پولی و دسترسی بانک مرکزی اتفاق می افتد، صحبت از استقلال بانک مرکزی شوخی است.

گفتگو: زهرا ترابی

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان

    آخرین اخبار

    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان