حسن هانی زاده تحلیلگر منطقه در گفتگو با صفحه اقتصاد:

ارتباط ایران و عربستان مصادف با ثبات در منطقه است

تحلیلگر منطقه درباره میانجیگیری عراق برای رابطه ایران و عربستان گفت: عربستان سعودی به لحاظ اقتصادی تاثیر چندانی بر عراق ندارد بلکه می تواند

ارتباط ایران و عربستان مصادف با ثبات در منطقه است

تحلیلگر منطقه درباره میانجیگیری عراق برای رابطه ایران و عربستان گفت: عربستان سعودی به لحاظ اقتصادی تاثیر چندانی بر عراق ندارد بلکه می تواند به عنوان کشوری که در حوزه سیاسی جهان عرب موثر باشد کار کند چون عربستان کشور تولیدکننده ای نیست. ایران کشوری تولیدکننده است و کالا صادر می کند و از نظر تکنولوژی در یک سطح بسیار بالایی قرار دارد.

حسن هانی زاده تحلیلگر منطقه در گفتگو با صفحه اقتصاد، درباره سفر آقای الکاظمی به تهران اظهار کرد: در واقع سفر آقای الکاظمی نخست وزیر عراق که دومین سفر وی به ایران در طول دو سال گذشته بشمار می آید آن هم در این شرایط حساس از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. پرونده های زیادی در جریان سفر آقای الکاظمی مطرح شد. مسئله خروجی نشست اخیر سران کشورهای منطقه و رئیس جمهور فرانسه و همچنین حضور آقای امیرعبدالهیان در این نشست و ضرورت اجرایی کردن نشست بغداد، همچنین مسئله رابطه دوجانبه ایران و عراق و موضوع لغو روادید و پرونده بسیار مهم مسئله روابط ایران و عربستان از اهداف سفر الکاظمی به ایران محسوب می شود. به همین دلیل به نظر می رسد دولت آقای الکاظمی به این نتیجه رسیده عراق نباید عرصه رقابت کشورهای منطقه ای و جهانی به دلیل تاثیرپذیری ملت عراق از اختلافات منطقه ای باشد.

وی ادامه داد: دولت آقای الکاظمی از 4 ماه گذشته به این طرف میزبان گفتگوهای پنهانی دو تیم ایران و عربستان در بغداد بوده که به نظر می رسد این گفتگوها نتایج مثبتی به همراه داشته است. موضوع بسیار مهم این است که خروج شتابزده و ناگهانی نیروهای آمریکایی از افغانستان شرایط منطقه را دگرگون کرده است. در حال حاضر افغانستان با بحران امنیتی و نظامی مواجه شده ضمن اینکه بسیاری از کشورهای عرب در منطقه به این نتیجه رسیده اند آمریکا نمی تواند تکیه گاه قابل اطمینانی برای این کشورها تلقی شود زیرا خروج ناگهانی آمریکا از افغانستان در واقع می تواند برای سایر کشورهای منطقه از جمله عربستان، امارات، بحرین، قطر شکل گیرد و آمریکا پشت این کشورها را خالی کند.

او در ادامه بیان کرد: رویکرد این کشورها مخصوصاً عربستان به این سمت است که بازتعریفی در سیاست های منطقه ای خود داشته باشد و به سمت حل اختلافات با کشور تاثیرگذاری همچون ایران حرکت کند. اخیراً هم آمریکا سامانه پاتریوت خود را از عربستان خارج کرد و این نشان می دهد کشورهای عرب منطقه در تعریف و دکترین سیاست خارجی آمریکا جایگاهی ندارند ولذا نگرانی عربستان این است که آمریکا بخواهد کشورهای عرب منطقه مخصوصاً عربستان را تنها بگذارد و از این کشور حمایت نکند. همچنین رویکرد دولت جو بایدن هم به این شکل به چشم می آید و به همین دلیل سفر آقای الکاظمی می تواند یک سیاست جدیدی را در منطقه بین ایران و کشورهای عرب منطقه بازتعریف کند و این به نفع ملت های منطقه خواهد بود.

هانی زاده تصریح کرد: موضوع دیگر همکاری های اقتصادی ایران و عراق است که در آینده باید حریم مبادلات تجاری بین تهران و بغداد به بالغ بر 20 میلیارد دلار شود و همچنین مسئله احتمال خروج ناگهانی نیروهای آمریکا از عراق است که خلاء امنیتی و نظامی در عراق ایجاد می کند و ایران این آمادگی را دارد که بتواند این خلاء را پر کند. مسائل اقتصادی و مسائل امنیتی و مسائل سیاسی و انتخابات آینده عراق هم بسیار اهمیت دارد زیرا برخی از جریان های سیاسی نزدیک به ایران این انتخابات را تحریم کردند و آقای الکاظمی از ایران خواهد خواست که به این جریان ها اطمینان بدهد که یک انتخابات آزاد و دموکراتیک برگزار شود و احزاب و جریانات سیاسی باید در این انتخابات مشارکت کنند.

او در پاسخ به این پرسش، آیا ارتباط ایران و عربستان از بعد اقتصادی برای عراق منفعت دارد گفت: عربستان سعودی به لحاظ اقتصادی تاثیر چندانی بر عراق ندارد بلکه می تواند به عنوان کشوری که در حوزه سیاسی جهان عرب موثر باشد کار کند چون عربستان کشور تولیدکننده ای نیست. ایران کشوری تولیدکننده است و کالا صادر می کند و از نظر تکنولوژی در یک سطح بسیار بالایی قرار دارد. عربستان سعودی در حوزه جهان عرب می تواند شان و جایگاه عراق را ارتقا ببخشد مخصوصاً در اتحادیه عرب! به همین دلیل آقای الکاظمی معتقد است عراق نباید صحنه تقابل و رقابت بین کشورهای منطقه ای و فرامنطقه ای باشد. اگر ایران و عربستان اختلافات خود را کنار بگذارند به نفع منطقه خواهد بود.

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان