ابراهیم رزاقی تحلیلگر مسائل اقتصادی در گفتگو با صفحه اقتصاد:

بازار صادرات در دولت روحانی رها شد

ابراهیم رزاقی تحلیلگر مسائل اقتصادی، در گفتگو با صفحه اقتصاد، درباره قیمت صادرات در بازار گفت: با توجه به استراتژی که آقای روحانی

بازار صادرات در دولت روحانی رها شد

ابراهیم رزاقی تحلیلگر مسائل اقتصادی براین باور است: بازار صادرات مثل بقیه بازارها در این دولت و حتی در دولت های قبل رها شده است به غیر از چند بازار اعم از طلا، ارز، مسکن و خودرو آن هم به این دلیل که بسیاری از مسئولین و اطرافیان در این بازارها هستند.

ابراهیم رزاقی تحلیلگر مسائل اقتصادی در گفتگو با صفحه اقتصاد، درباره قیمت صادرات در بازار گفت: با توجه به استراتژی که آقای روحانی همچنین بقیه روسای جمهور در اقتصاد از جمله صادرات پیش گرفتند به صراحت می توان گفت چیزی به اسم صادرات به معنای واقعی نداریم. یعنی یک فضایی است که سود در تولید نیست و در این شرایط اگر بخواهیم صادر کنیم شرایط خاصی می طلبد.

وی ادامه داد: متاسفانه واسطه ها کشور ایران را می چرخانند. اوایل انقلاب 400 هزار واسطه بود و الان 4 میلیون واسطه هستند ان هم در شکل های مختلف در اقتصاد دخالت می کنند. دوره دفاع مقدس از طریق تعاونی ها این واسطه ها کنترل شده بود ولی در زمان دفاع مقدس پیاده شد و واسطه حرف اول و آخر را می زند. وقتی این چنین شد سود در تولید نیست یا به شدت ضعیف است. سودهای مربوط به فعالیت های دلالی، واسطه گری، احتکار اوج هستند.

رزاقی در پاسخ به این پرسش، دولت سیزدهم در صادرات و قیمت گذاری پایه صادرات با چالشی مواجه است؟ تاکید کرد: بله صد در صد مواجه هست البته نه فقط در بحث صادرات بلکه در تمامی بحث های اقتصادی مواجه هست.

تحلیلگر مسائل اقتصادی با اشاره به راهکار چالش دولت سیزدهم در بحث اقتصادی تصریح کرد: من فکر می کنم اولین راهکار این است که تولید را اهمیت دهیم. دولت به جای کمک به تولیدکننده بیاید محصولات کشاورزی را به قیمت بخرد. قیمتی که برای تولیدکننده کشاورزی بصرفه باشد. این را به میل خود مثلاً هزینه را کاهش می دهد. قیمتی می خرد که برای تولیدکننده امکان پذیر نیست. در تولید گندم خودکفایی داشتیم ولی به حدی قیمت پائین بود که گندم یا تولید نمی شود یا کم تولید می شود و نمی تواند مصرف داخلی را کنترل کند و واردات انجام می شود.

وی تاکید کرد: تحلیلگر مسائل اقتصادی براین باور است: بازار صادرات مثل بقیه بازارها در این دولت و حتی در دولت های قبل رها شده است به غیر از چند بازار اعم از طلا، ارز، مسکن و خودرو آن هم به این دلیل که بسیاری از مسئولین و اطرافیان در این بازارها هستند. همه بانک ها هم روی این تکیه می کنند و برای همین با وجود این که قیمت مسکن افزایش یافته کسی تولید مسکن نمی کند و اگر می کند در شرایط خاصی است. به بنیاد مسکن و دیگر نهاد امکانات داده نمی شود. مردم هم مشخص است در چه شرایطی هستند.

گفتگو: زهرا ترابی

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان