حسین رضوی پور کارشناس اقتصادی در گفتگو با صفحه اقتصاد:

آیا حقوق های نجومی باعث افزایش تورم می شود؟

حسین رضوی پور کارشناس اقتصادی در گفتگو با صفحه اقتصاد، در پاسخ به این سوال، مهم ترین آیا حقوق های نجومی باعث افزایش تورم می شود؟

آیا حقوق های نجومی باعث افزایش تورم می شود؟

سیدحسین رضوی پو ر در خصوص استقلال بانک مرکزی گفت: استقلال بانک مرکزی از دولت بدین معناست که بانک مرکزی به دولت اجازه ندهد که بانک و نظام بانکی را کیف پول شخصی خود ببیند و هر زمان که می خواهد بدان دست اندازی کند.

حسین رضوی پور کارشناس اقتصادی در گفتگو با صفحه اقتصاد، در پاسخ به این سوال، مهم ترین اولویت های دولت که باید در دستور کار برای مهار و کاهش تورم باشد، چیست؟ گفت: مدیریت تورم بیشتر از اینکه مسئله وزارت اقتصاد باشد باید مسئله کل دولت باشد، به طور خاص سیاست های پولی و مالی دولت باید در کنترل بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه باشند، البته وزارت اقتصاد بخشی را در سازمان مالیاتی و بخش تامین درآمدهای دولت از محل مالیات ها از جمله گمرک را برعهده دارد. مجموع عمده سیاست های پولی و مالی در سازمان برنامه و بانک مرکزی هماهنگ می شوندکه باید این اتفاق بیافتد.

وی تصریح کرد: مهم ترین مسئله الان این است که هزینه های زیاد دولت که رشد خیلی زیادی قریب به 540 میلیارد تومان در سال 99 داشت، به بالای 900 هزار میلیارد تومان در سال 1400 رسیده است. این هزینه ها باید مدیریت شود و یک میل فزاینده ای در بین اقشار مختلف حقوق بگیر دولت وجود دارد برای اینکه بر این هزینه ها بیفزایند. یعنی دنبال این هستند که همسان سازی حقوق انجام شود و یک دومینویی بین افزایش حقوق ها ایجاد شده که نه به طرح مربوط به افزایش دستمزد گروه های صنفی کارمندی وجود دارد که اینها اعمال شود هزینه های دولت از این بیشتر می شود.

رضوی پور بیان کرد: از مجموعه 900 و اندی هزار میلیارد تومان بودجه عمومی کشور پیش بینی ها نشان می دهد که قریب به 500 هزار میلیارد تومان از این درآمد محقق می شود و قریب به 400 هزار میلیارد تومان کسری تراز عملیاتی وجود دارد و کسری بودجه ای که وجود دارد ممکن است به انحاء مختلف بخصوص از طریق افزایش پایه پولی به تورم دامن بزند.

وی افزود: مهم ترین مسئله این است که هزینه ها مدیریت شود و درآمدهای دولت از راه های کم زیان تری مثل فروش اوراق فعلاً تامین شود تا زمانی که بتوانیم نظام مالیاتی قابل اتکاتری را پیاده کنیم. همچنین رشد اقتصادی ایجاد کنیم و درآمد دولت از محل های سالم و اصولی را به نحوی افزایش دهیم که بتواند هزینه های دولت را تا حدودی تامین کند و از این وضعیت فعلی ناترازی بودجه ملی کشور را نجات دهد. البته تورم ما ریشه در نظام بانکی هم دارد.

رضوی پور با اشاره به مستقل بودن بانک مرکزی پاسخ داد: استقلال بانک مرکزی چند وجه دارد. متاسفانه در کشور ادبیاتی راه افتاده که فقط می گوییم استقلال بانک مرکزی از دولت؛ استقلال بانک مرکزی از دولت بدین معناست که بانک مرکزی به دولت اجازه ندهد که بانک و نظام بانکی را کیف پول شخصی خود ببیند و هر زمان که می خواهد بدان دست اندازی کند. ما دیدیم که جناب آقای رئیسی و وزیر اقتصاد ایشان، آقای خاندوزی، تصریح کردند؛ باید دست اندازی به پایه پولی متوقف شود. این اراده جدی و خوبی است و فکر می کنم آقای میرکاظمی هم در سازمان برنامه این موضوع را به جدیت دنبال می کنند که به هر نحو ممکن از دست اندازی به پایه پولی جلوگیری شود. آن حاجتی که ما از استقلال بانک مرکزی دنبال می کنیم همین است.

این اقتصاددان اذعان کرد: یک ابعاد دیگری که استقلال بانک مرکزی دارد؛ استقلال بانک مرکزی از مداخله های بانک های خصوصی در تصمیم سازی های بانک مرکزی است. یعنی در بانکداری مرکزی منافع بانک های خصوصی بعضاً به منافع ملی و نقش حاکمیتی بانک مرکزی، اولویت پیدا می کند. این مخرب تر از مداخله دولت است. از سوی دیگر مداخله نمایندگان مجلس در عملیات بانکی یعنی فشارهای سیاسی برای اینکه به این فرد تسهیلات و خط اعتباری داده شود. این انحراف منابع گسترده ای که داریم ریشه های سیاسی هم دارد یعنی افراد سیاسی هم هستند که تاثیرگذارند. بانک مرکزی که روی هوا نمی تواند باشد، این که می گوییم استقلال از دولت یعنی بانک مرکزی را به سمت بانک های خصوصی سوق می دهیم. اگر بگوئیم فقط استقلال از بانک های خصوصی یعنی دولت به سمت مجلس و سیاسیون سوق می دهیم.

گفتگو: زهرا ترابی

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان