قانون جدید پایانه های فروشگاهی چیست؟ + پادکست اختصاصی

در این پادکست از صفحه اقتصاد ، مهنوش نیکبخت دانا نگاهی دارد به قانون جدید پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان مالیاتی که با هم می شنویم

قانون جدید پایانه های فروشگاهی چیست؟ + پادکست اختصاصی

در این پادکست از صفحه اقتصاد ، مهنوش نیکبخت دانا نگاهی دارد به قانون جدید پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان مالیاتی که با هم می شنویم

داود منظور، رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور در ششمین جلسه کارگروه راهبری سامانه مودیان با اشاره به مهم ترین تمهیدات سازمان برای اجرای قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان گفت: اجرای تدریجی قانون، امکان بخشودگی 100درصدی جرایم، امکان دریافت صورتحساب های خارج از سامانه مودیان و همچنین تفکیک قانون مالیات بر ارزش افزوده از قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان پیشنهاداتی هستند که لایحه اصلاحیه قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان به مجلس ارائه شده است.

عنوان کامل این قانون، قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان بوده و مصوب سال 1398 می باشد. این قانون با عنوان لایحه نحوه استفاده، نگهداری و نظارت بر پایانه فروشگاهی (صندوق مکانیزه فروش) به مجلس شورای اسلامی، ارائه و در تاریخ 1398/07/21، تصویب گردید.

هدف از تصویب این قانون، افزایش شفافیت مالیاتی، شفافیت در مبادلات اقتصادی، جلوگیری از فرار مالیاتی، نظارت بر میزان درآمد روشن برخی از مشاغل مشمول پرداخت مالیات بر عملکرد و مالیات بر ارزش افزوده، همچنین، افراد استفاده کننده از پایانه های فروشگاهی و صندوق مکانیزه فروش و کلیه صاحبان مشاغل (صنفی و غیر صنفی) و اشخاص حقوقی موضوع فصل های چهارم و پنجم باب سوم قانون مالیات های مستقیم و الحاقات بعدی آن، از طریق ثبت پایانه فروشگاهی در سامانه مربوطه، می باشد.

با این توضیح که به موجب ماده 121 قانون برنامه 5 ساله پنجم توسعه جمهموری اسلامی ایران، برخی از صاحبان مشاغل که مستقیما، با مصرف کننده، سر و کار دارند، نظیر سوپر مارکت ها، سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر، فروشندگان لوازم صوتی و تصویری و…، موظف به استفاده از سامانه های صندوق فروش یا صندوق مکانیزه فروش هستند که متصل به سازمان امو مالیاتی است و برخی مشاغل، اطلاعات فروش خود را در آن، ثبت می کنند.

شایان ذکر است، بر اساس توضیحات راهنمای ابتدای قانون پایانه های فروشگاهی، مقصود از پایانه های فروشگاهی "رایانه، دستگاه کارتخوان بانکی (pos)، درگاه پرداخت الکترونیکی یا هر وسیله دیگری که امکان اتصال به شبکه های الکترونیکی پرداخت رسمی کشور و سامانه مودیان را داشته و از قابلیت صدور صورتحساب الکترونیکی برخوردار باشد" می باشد.

همچنین، مقصود از مشمولین، در این قانون (قانون پایانه های فروشگاهی)، " کلیه صاحبان مشاغل (صنفی و غیرصنفی) و اشخاص حقوقی موضوع فصل های چهارم و پنجم باب سوم قانون مالیات های مستقیم و الحاقات بعدی آن" است.

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان