مرتضی افقه کارشناس اقتصادی در گفتگو با صفحه اقتصاد:

هنوز وابسته به طبیعت و خام فروش هستیم

مرتضی افقه کارشناس اقتصادی در گفتگوی اختصاصی با صفحه اقتصاد، درباره چالش های صادرات گفت: انتقاد اصلی که ربطی به این دولت ندارد

هنوز وابسته به طبیعت و خام فروش هستیم

کارشناس اقتصادی براین باور است: در حال حاضر ساختارهای اقتصادی به گونه ای شکل گرفته و نگرش ها به گونه ای است که بعید می دانم دولت جدید هم بتواند تغییری جدی ایجاد کند.

مرتضی افقه کارشناس اقتصادی در گفتگوی اختصاصی با صفحه اقتصاد، درباره چالش های صادرات گفت: انتقاد اصلی که ربطی به این دولت ندارد و همواره وجود داشت، صادرات مواد خام بوده است. وقتی انقلاب شد گفتیم وابستگی به نفت را کم می کنیم. همان زمان اشتباه جدی کردیم که تا امروز تبعات منفی را داشتیم و گفتیم به جای نفت می خواهیم صادرات غیرنفتی داشته باشیم اما چون جهت گیری مدیریتی کشور در جهت رشد و پیشرفت نبود نتوانستیم به سمت صادرات کالاهای تولیدشده نهایی برویم که بدان صادرات محصول فکر و اندیشه می گویم و عمدتاً به سمت تولید ساده ترین کالاهایی که می شد صادر کرد رفتیم و آن هم مواد خام دیگری بود که از طبیعت استخراج کردیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر علاوه بر نفت که ماده خام است یکسری محصولات کشاورزی داریم که بسیاری از آنها بسته بندی نشده است بعلاوه سنگ معدن و قدری در یکی دو دهه اخیر بعد از این که عسلویه رونق گرفت، از دهه 80 به بعد محصولات پتروشیمی و شمش های فولادی تولید شد که قابل اعتنا برای کشور نیستند چون اینها محصولات واسطه ای هستند. کشور به لحاظ تجارتی می تواند به خود ببالد که بتواند محصولات نهایی چه کالا و خدمات را به صورت نهایی که من بدان محصول فکر و اندیشه می گویم، تولید شود. بنابراین، هنوز وابسته به طبیعت و خام فروش هستیم.

مرتضی افقه

مرتضی افقه

افقه تصریح کرد: در حال حاضر ساختارهای اقتصادی به گونه ای شکل گرفته و نگرش ها به گونه ای است که بعید می دانم دولت جدید هم بتواند تغییری جدی ایجاد کند. چه در داخل و چه خارج موقعی می توانیم به استقلال اقتصادی برسیم و به اقتصاد خود ببالیم و مطمئن شویم که معیشت و رفاه مردم را هدف قرار می دهیم که خود بتوانیم به تولید کالاها و خدمات برسیم. ولیکن جهت گیری ساختارهای موجود که ریشه در نگرش حاکمین و تصمیم گیران دارد کاملاً ضد تولیدی است. یعنی تولیدکننده داخلی را به شدت فرسوده می کند. آنقدر موانع و ضوابط بازدارنده جلوی تولیدکننده گذاشتیم که تولیدکننده ها هم تولید پرهزینه دارند و سود کمی دارند و هم تولید سود کمی دارد و هم تولیدکننده ها به شدت فرسوده می شوند. بنابراین، دولت جدید اگر بتواند این موانع تولید داخلی را رفع کند و برای رسیدن به این نقطه تحولات اساسی ساختاری نیاز دارد که در نگرش دولت جدید شاهد نیستیم.

گفتگو: زهرا ترابی

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان