حسین پیرموذن رییس اتاق بازرگانی اردبیل در گفتگو با صفحه اقتصاد:

مشکل صادرات قوانین دست پا گیر است

رییس اتاق بازرگانی اردبیل در خصوص مشکلات صادرات گفت: در یک مقطعی در دولت قبلی به صادرکنندگان اجازه واردات داده نشد.

مشکل صادرات قوانین دست پا گیر است

رییس اتاق بازرگانی اردبیل در خصوص مشکلات صادرات گفت، در یک مقطعی در دولت قبلی به صادرکنندگان اجازه واردات داده نشد. بحث پیمان سپاری ارزی بود که ارز را به سامانه نیما بیاورند و عرضه کنند که 50 درصد را در نیما می آورند و 30 درصد در سنا بود همچنین 20 درصد بابت هزینه های اداری مورد قبول دولت قرار می گرفت.

حسین پیرموذن رییس اتاق بازرگانی اردبیل در گفتگو با صفحه اقتصاد، درباره وضعیت صادرات گفت: به نظر من، برخی از منتقدین که براین باور بودند دولت قبل اهمیتی به صادرات نمیداد درست نبود بلکه قوانینی که برای برگشت ارز تدوین کردند باعث می شد برای صادرات مشکل ایجاد شود. مثالی که برای بحث صادرات باید زد، مثل اتوبان دوطرفه است یعنی رفت و برگشت دارد، کلمه صادرات در مقابل کلمه واردات است. نمی شود شما صادرات کنید ولی وارداتی نداشته باشید. وقتی صادرات می کنید باید از همان محل ارز بتوانید واردات انجام دهید که خوشبختانه بعد از دو سال کلنجار رفتن با دولت قبلی بانک مرکزی قبول کرد صادرات در مقابل واردات را آزاد کند و الان خوشبختانه همین مصوبه ای که در انتهای دولت توسط وزیر صمت وقت اتفاق افتاد، مشکل برطرف شد و صادرگنندگان می توانند در مقابل ارزی که دارند واردات انجام دهند.

وی درباره چالش دولت در زمینه صادرات تصریح کرد: در حال حاضر چالشی به چشم نمیاید. فقط پیمان سپاری ارزی مطلب مهمی برای تجار است. نیمه اول سال 97 که هیچ آئین نامه ارزی در آن مقطع نبود که همین امر باعث شد صادرات در مقابل واردات صورت نگیرد که ارز را به دولت تحویل دهند. همین امر باعث شد یکسری تجار مشکلات پیمان سپاری ارزی بوجود اید.

پیرموذن با اشاره به اینکه یکی از مهمترین چالشهای صادرات، قوانین دست پا گیر است پاسخ داد: بله. الان هم وجود دارد و قوانین درست نشده است فقط مطلبی که وجود دارد این است که به جای پیمان سپاری ارزی بحث واردات در مقابل صادرات را آزاد کردند. در یک مقطعی در دولت قبلی به صادرکنندگان اجازه واردات داده نشد. بحث پیمان سپاری ارزی بود که ارز را به سامانه نیما بیاورند و عرضه کنند که 50 درصد را در نیما می آورند و 30 درصد در سنا بود همچنین 20 درصد بابت هزینه های اداری مورد قبول دولت قرار می گرفت. متاسفانه در حال حاضر نیز به همین شکل است و قوانین تکان نخورد.

رییس اتاق بازرگانی اردبیل در پاسخ به این سوال، آقای محسن رضایی مطلبی در خصوص بازار ارز مطرح کردند، فرایند جدید برای برگشت ارز صادراتی باشد. ارزیابی شما در این خصوص چیست؟ تاکید کرد: به نظر من، قدری باید به آقای رضایی میدان داد تا برنامه ای که در حین انتخابات ریاست جمهوری در دو دوره بیان می کرد عملیاتی کند ولی هنوز بخش خصوصی از بحث ایشان در خصوص برگشت ارز و نحوه آن بصورت پلان ندیدیم که بتوانیم تفسیری در این خصوص داشته باشیم.

او در ادامه بیان کرد: به نظر من، اقتصاد یک دروازه بازی که در دنیا بعنوان اقتصاد آزاد مطرح است و دولت نمی تواند با گیر و دارهایی که الان در بحث تحریم دارد بتواند به آن موفقیت واقعی دست یابد. مذاکرات باید ادامه یابد، مشکلات باید برطرف شود، کاری به FATF ندارم که قبول کنند یا خیر، ولی در جایی که نمی توانیم سفارش ها را به صورت گشایش اسنادی و LC و یوزانس و پیمان سپاری انجام دهیم. به نظر من، زود است تصمیم گیری کنیم که تفاوت بین دولت قبل و فعلی در این زمینه چه باید باشد..

پیرموذن با اشاراه به فعالیت اتاق بازرگانی اردبیل تصریح کرد: یکی از اقدامات اتاق بازرگانی اردبیل همکاری با کشور آذربایجان است. با 370 کیلومتر مرز با آذربایجان که همیشه بصورت سنتی کار کردیم کار خود را انجام می دهیم و خوشبختانه نسبت به سال گذشته 35-30 درصد صادرات محصولات غیرنفتی از جمله محصولات کشاورزی، شیمیایی و صنایع افزایش داشته است. دولت باید در بحث برگشت ارز قدری به تجار و صنعتگران میدان دهد. به صنعتگران اجازه دهد محصولات و مواد اولیه را در مقابل صادرات انجام دهند و به تجار اجازه دهد بتوانند ارز خود را با جابجایی واردات نسبت به نیاز مورد وثوق وزارت صمت ادامه دهند و پیمان سپاری را حذف کنند.

گفتگو: زهرا ترابی

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان