کامران ندری تحلیلگر اقتصادی در گفتگو با صفحه اقتصاد:

تیم اقتصادی دولت سیزدهم برای کنترل تورم هماهنگ نیستند

کامران ندری تحلیلگر اقتصادی در گفتگو با صفحه اقتصاد، با اشاره به چیدمان تیم اقتصادی دولت سیزدهم برای کنترل تورم و نقدینگی راهکار ارائه داد.

تیم اقتصادی دولت سیزدهم برای کنترل تورم هماهنگ نیستند

تحلیلگر اقتصادی درباره کنترل تورم در دولت سیزدهم گفت: اگر بانک مرکزی مستقل باشد و تیم خیلی خبره و حرفه ای داشته باشیم تورم قابل کنترل است ولی اگر یک بانک مرکزی بخواهیم داشته باشیم که مجری برنامه و سیاست های دولت باشد و وابسته به تصمیماتی باشد که در هیئت دولت اتخاذ می شود در این صورت خیلی نمی توان امیدوار بود نرخ تورم کاهش یابد.

کامران ندری تحلیلگر اقتصادی در گفتگو با صفحه اقتصاد، با اشاره به چیدمان تیم اقتصادی دولت سیزدهم و راهکار برای کنترل تورم و نقدینگی پاسخ داد: کنترل تورم بیشتر به بانک مرکزی و راهبردها و برنامه هایی برمی گردد که برای بانک مرکزی در نظر گرفتند اینکه بانک مرکزی مستقل باشد یا بخواهد همانند گذشته مشکلات دولت و بانک ها را رفع کند یا نگاه بخشی داشته باشد مثلاً بیشتر از تورم به بازار سرمایه توجه کند یا به بانک ها توجه کند در مسئله تورم تاثیر می گذارد.

وی ادامه داد: اگر بانک مرکزی مستقل باشد و تیم خیلی خبره و حرفه ای داشته باشیم تورم قابل کنترل است ولی اگر یک بانک مرکزی بخواهیم داشته باشیم که مجری برنامه و سیاست های دولت باشد و وابسته به تصمیماتی باشد که در هیئت دولت اتخاذ می شود در این صورت خیلی نمی توان امیدوار بود نرخ تورم کاهش یابد.

ندری بیان کرد: متاسفانه تا به امروز شاهد صحبت های ضد و نقیض درباره تورم هستیم. مثلاً وزیر اقتصاد معتقد است اولویت اول کنترل تورم است و باید با تورم برخورد فوری و سریع داشته باشیم و وزیر صنعت، معدن و تجارت معتقد است نرخ تورم 4 سال دیگر کاهش می یابد و این نشان می دهد درباره مسئله تورم شاید هماهنگی وجود ندارد یا ما احساس می کنیم هماهنگی بین تیم اقتصادی آقای رئیسی وجود ندارد.

این تحلیلگر در پاسخ به این سوال، بسیاری براین باور هستند، یکی از عواملی که باعث افزایش تورم و نقدینگی در دولت قبل شد عدم استقلال بانک مرکزی بود. تحلیل شما چیست؟ گفت: بانک مرکزی در دولت قبل تحت سلطه برنامه های دولت بود. سازمان برنامه و بودجه، وزارت اقتصاد و غیره تحمیل می کردند بانک مرکزی چگونه عمل کند. این سلطه مالی دولت روی بانک مرکزی وجود داشت. در دولت آقای روحانی مسئله بازار سرمایه نیز اضافه شد یعنی غیر از مسئله کسری بودجه که از طریق سازمان برنامه تحمیل به نظام بانکی می شد مشکلات و مسائل بازار سرمایه نیز فشار مضاعفی بر بانک مرکزی شد. غیر از مسئله کسری بودجه دولت و فشارهایی که از ناحیه دولت به بانک مرکزی وارد می شود مشکلات و مسائل خود بانک ها هم یک فشار طولانی مدت را بر بانک مرکزی تحمیل کرده است.

کنترل تورم

کنترل تورم

ندری در پایان تصریح کرد: بیش از یک دهه است که بانک مرکزی با بانک ها مماشات همچنین حمایت و پشتیبانی می کند و نظارت لازم که باید روی بانک ها باشد اعمال نشده و عمده کسری ها و ناترازی هایی که دارند را به پایه پولی و یا بانک مرکزی منتقل می کنند. بنابراین، بانک مرکزی ما از این جهات همواره تحت فشار بوده است. یا تحت فشار بخاطر ناترازی در بودجه دولت بوده یا تحت فشار برای ناترازی در بانک ها بوده است. اگر این فشارها ادامه یابد طبیعی است ما آن رشد بالای نقدینگی را کما فی السابق خواهیم داشت و مسئله تورم استمرار می یابد.

گفتگو: زهرا ترابی

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان