حمید حاج اسماعیلی تحلیلگر اقتصادی در گفتگو با صفحه اقتصاد:

تیم اقتصادی دولت جدید باید واقع گرایانه به اقتصاد نگاه کنند

حمید حاج اسماعیلی تحلیلگر اقتصادی در گفتگو با صفحه اقتصاد، با اشاره به چیدمان تیم اقتصادی دولت سیزدهم یک تجربه بسیار گرانبهاست.

تیم اقتصادی دولت جدید باید واقع گرایانه به اقتصاد نگاه کنند

حمید حاج اسماعیلی درباره تیم اقتصادی دولت سیزدهم براین باور است: شعار آقای رئیسی که پیگیر، نظارت و هماهنگی است می تواند یک پیش بینی خوبی را برای کشور ایجاد می کند که حداقل از شرایط سختی که الان در آن هستیم، قدری شرایط را بهتر کند به شرط اینکه واقع گرایانه در خصوص مسائل اقتصادی کشور عمل کنند.

حمید حاج اسماعیلی تحلیلگر اقتصادی در گفتگو با صفحه اقتصاد، با اشاره به چیدمان تیم اقتصادی جدید اظهار کرد: یک تجربه بسیار گرانبها در کشور داریم که ناشی از 4 دهه فعالیت های اقتصادی در کشور که بخشی مبتنی بر این است که در شرایط تحریم کشور چه امکانات و چه بضاعت هایی دارند. خوشبختانه دولت گذشته شرایطی وارد تحریم شد که حدود سه سال از مدت فعالیت آن مانده بود و خیلی از راهکارهایی که برای برون رفت از وضعیت اقتصادی سخت تحریم ها باید در کشور پیش بینی و طراحی می شد در دولت گذشته اتفاق افتاده است. تقریباً اکثر کسانی که وارد شرایط دولت جدید شدند به شکلی مرتبط با بخش های اقتصادی در کشور بودند، یا در مجمع تشخیص مصلحت بودند یا مشاور در وزارت خانه های مختلف بودند یا در نهادهای حاکمیتی فعالیت می کردند.

وی افزود: بنابراین، یک تجربه خوبی برای دولتمردان و تیم اقتصادی دولت جدید وجود دارد. نباید فکر کنیم که آنها بدون برنامه، بدون اینکه شرایط کشور را بشناسند وارد کار شدند. ولیکن مهم این است که آنها بتوانند در یک شرایط منطقی از امکانات و فرصت هایی که در کشور وجود دارد به درستی استفاده کنند. این موضوع مهمی است که رئیس دولت تاکید دارد که هماهنگی بیشتری در بخش اقتصاد دیده شود.

او تصریح کرد: اگر شعار آقای رئیسی که پیگیر، نظارت و هماهنگی است می تواند یک پیش بینی خوبی را برای کشور ایجاد می کند که حداقل از شرایط سختی که الان در آن هستیم، قدری شرایط را بهتر کند به شرط اینکه واقع گرایانه در خصوص مسائل اقتصادی کشور عمل کنند. هنوز شرایط تحریم ها برطرف نشده و هیچ پیش بینی مشخصی نیست که آیا این اتفاق خواهد افتاد یا خیر. بنابراین، آن چیزی که اهمیت دارد ما بتوانیم منابع و امکانات داخلی را به درستی استفاده کنیم تا مردم بتوانند در یک توزیع عادلانه از امکانات استفاده کنند و این مشکلی است که متاسفانه در طی 4 دهه گذشته داشتیم.

حاج اسماعیلی گفت: در بخش توزیع منابع به شدت دچار مشکل بودیم. آقای رئیسی بتواند تیم اقتصادی خود را برای توزیع منابع کشور هماهنگ کند یک گام بزرگ است. همچنین بتوانیم استعدادهای کشور را به سمت تولید و خدمات هدایت کنیم منظور امکانات و بنگاه ها و موسساتی که در کشور سال های سال فعالیت کردند و به دلایل متعدد دچار مشکل شدند که آقای رئیسی و تیم اقتصادی ایشان باید بتوانند دوباره به چرخه فعالیت بازگردانند.

وی ادامه داد: همیشه ناهماهنگی ها به لحاظ سلایق و برداشت ها در گروه های مختلف وجود دارد و اینکه فکر کنیم می توانیم تیم اقتصادی کاملاً هماهنگ و همفکر را در کشور طراحی و هماهنگ و انتخاب کنیم، اصلاً وجود ندارد. هیچ دو نفری به یک شکل فکر نمی کنند و نظرات مشابه ای ندارند. مهم این است که هدایت و راهبری آنها که از طرف رئیس دولت انجام می شود می تواند در هیئت دولت کاملاً هماهنگ شود و آنها بتوانند یک مسیر مشخصی را دنبال کنند. از اینکه آقای رئیسی خیلی اصرار دارند این کار را حتماً انجام خواهند دارد بیشتر به خود آقای رئیسی چشم داریم که بتواند این گروه را برای ایجاد فرصت های جدید در کشور هماهنگ کند.

حمید حاج اسماعیلی تحلیلگر اقتصادی

این اقتصاددان با اشاره به اقدامات تیم اقتصادی دولت، تصریح کرد: اولین آنها جلوگیری از رشد قیمت کالاهاست که به تبع آن کاهش نرخ تورم است و بعد از آن ثبات ارز و شرایط رونق اقتصادی در کشور است. اینها می تواند آثاری باشد که ظرف سه ماه آینده باید منتظر آن باشیم. اگر این اتفاق نیفتد واقعاً مایوس کننده است چون اگر رشد قیمت کالاهای اساسی و بقیه کالاها در کشور مهار نشود دولت هیچ کار خاصی نمی تواند انجام دهد چون ساختارهای کشور به لحاظ تحریمی دچار مشکل شده است و بخشی به لحاظ فنی و تخصصی از قبل دچار مشکل بوده است. موضوع دیگر این است دولت باید حتماً معیشت مردم را متناسب شرایط زندگی بتواند هماهنگ کند که این هم به تبع جلوگیری از رشد کالاها و جلوگیری از رشد تورم اتفاق می افتد و بعد از آن فکر می کنم بنگاه های داخلی رفته رفته می توانند فعالیت های خود را آغاز کنند. اگر بخش خدمات هم در کشور به چرخه اقتصادی کشور برگردد شرایط بهتری در کشور ایجاد می شود.

گفتگو: زهرا ترابی

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان