آلبرت بغزیان کارشناس اقتصادی در گفتگو با صفحه اقتصاد:

بودجه کشور بدون سفارش و واسطه گری باید بسته شود

کارشناس اقتصادی براین باور است: دولت می تواند از طریق مالیات که متاسفانه این نظام به خوبی تعریف نشده است  کسری بودجه را جبران کند

بودجه کشور بدون سفارش و واسطه گری باید بسته شود

کارشناس اقتصادی براین باور است: دولت می تواند از طریق مالیات که متاسفانه این نظام به خوبی تعریف نشده است کسری بودجه را جبران کند و یا اینکه از طریق درآمدهای حاصل شده از مالیات بودجه را ببندد که تا به امروز چنین موضوعی عملیاتی نشده است که جای تاسف دارد.

آلبرت بغزیان کارشناس اقتصادی در گفتگو با صفحه اقتصاد، درباره راهکار کسری بودجه گفت: اولین مشکل اساسی و جدی درآمدهای دولت است که طبق این درآمدها باید دولت بودجه را تدوین کند که متاسفانه درآمدها و هزینه ها هیچ ربطی بهم ندارند که همین امر موجب کسری بودجه می شود.

وی تصریح کرد: برای رفع چنین معضلی دولت باید راه حلی برای کاهش هزینه ها پیدا کند و یا از راه اصولی و منطقی درآمدها را افزایش بدهد. دولت به راحتی می تواند هزینه ها را پیش بینی کند و طبق این پیش بینی بودجه را برنامه ریزی کند. همه می دانند هزینه ها در دست دولت است اگر بتواند اصولی و برنامه ای پیش ببرد و از طریق سیاست انقباضی قطعا می تواند بودجه بدون کسری داشته باشیم.

این استاد دانشگاه براین باور است: ناگفته نماند تحریم ها نیز مزید برعلت شده است. به دلیل اینکه درآمدهای دولت به علت ایجاد تحریم‌ها و کاهش درآمدهای ارزی و همچنین سپردن بخش های مهم اقتصاد به دست برخی افراد سودجو تنزل پیدا کرده است. کسری بودجه در شرایطی که اشتغال‌زایی بالا، رکود اقتصادی پایین و قیمت‌ها ثابت باشند، نگران‌کننده نیست درحالی‌که همین کسری می‌تواند رکود اقتصادی را افزایش دهد.

او معتقد است: دولت می تواند از طریق مالیات که متاسفانه این نظام به خوبی تعریف نشده است کسری بودجه را جبران کند و یا اینکه از طریق درآمدهای حاصل شده از مالیات بودجه را ببندد که تا به امروز چنین موضوعی عملیاتی نشده است که جای تاسف دارد. نکته دیگری که خیلی مهم است و توجه خاصی به آن تا به امروز نشده فروش اموال مازاد می‌تواند به کاهش تصدی‌گری دولت کمک کند که بهره‌وری مجموعه‌ها را بالا ببرد اما تاکنون کمتر واگذاری به بخش خصوصی موفق بوده است.

او گفت: متاسفانه هزینه‌های کشور از درآمدهای آن بیشتر است و دولت برای جبران این کسری یا باید از بانک مرکزی استقراض کند و یا اموال خود را به فروش برساند و یا هزینه‌های خود را کاهش دهد که اگر این اتفاق بیفتد برای کوتاه مدت پاسخ می دهد دولت باید راهکار اساسی برای بلندمدت باشد. شوخی نیست که معیشت مردم واقعا در تنگا هست و باید فکر اساسی انجام شود.

بغزیان درباره راهکار دولت در بحث بهبود وضعیت بازارها بیان کرد: دولت باید نظارت دقیق و کاملی در قیمت ها داشته باشد و این نظارت می تواند جلو سودجوها را بگیرد. اگر بتواند بازار ارز را تحت کنترل خود بگیرد و یا ارزهایی که به برخی از افراد دادند که همچنان بازگشتی به کشور نداشته یا همین افراد سودجو را کنترل کند باور کنید تا حدودی آرامش در اقتصاد اتفاق می افتد.

این تحلیلگر در ادامه تصریح کرد: یکی دیگر از اقدامات دولت برای تامین کسری بودجه کنترل و کاهش نرخ تورم است، تورمی که به 50 درصد نزدیک شده سهم بسیار زیادی درافزایش هزینه‌های دولت به‌عنوان بزرگترین مصرف‌کننده کشور دارد. باوجودی که گفته می‌شود که کسری بودجه منشأ رشد نرخ تورم درسال جاری است، اما تورم هم کسری بودجه را تشدید و حادتر می‌کند و این رابطه دوطرفه است.

بغزیان در پایان با اشاره به اصلاح بودجه نویسی اذعان کرد: مهمترین روش اصلاح نویسی بودجه همتراز قراردادن هزینه ها و درآمد دولت که طبق این موضوع باید برنامه ریزی کرد باید بودجه را به راحتی بدون واسطه گری و سفارشی باید بست باید ردیف بودجه های غیرقابل تعریف حذف کرد و واقع بینانه به این موضوع نگاه کرد.

گفتگو: زهرا ترابی

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان