علی حیدری تحلیلگر اقتصادی در گفتگو با صفحه اقتصاد:

اقتصاد ما بیشتر دستوری است تا علمی

علی حیدری تحلیلگر اقتصادی در گفتگو با صفحه اقتصاد، درباره افزایش تورم گفت: اقتصاد ما در حال حاضر دستوری است تا علمی.

اقتصاد ما بیشتر دستوری است تا علمی

علی حیدری براین باور است: اقتصاد دستوری موجب می شود اقتصاد در ایران فردمحور شود همچنین این امر سبب می شود اقتصاد در ایران بسیار به سمت بازخوردهای سیاسی برود تا مسائل علمی! عمده مسئولین و منصوبینی که از 1350 تا الان بوده اند بیشتر اقتصاد را از دیدگاه فردی خود در جامعه اجرایی کردند.

علی حیدری تحلیلگر اقتصادی در گفتگو با صفحه اقتصاد، درباره افزایش تورم گفت: در حال حاضر نه تنها در این دولت بلکه از سال 1350 خورشیدی تاکنون تورم های بی سابقه ای در ایران شاهد هستیم که حتی منجر به ابرتورم هم شده است، البته وضعیت اقتصادی در شرایط فعلی به نظر من از ابر تورم گذشته و ما وارد کمای اقتصادی شده ایم. از 1350 با تغییرات ساختاری که توسط محمدرضا پهلوی ایجاد شد اقتصاد در ایران به سمت اقتصاد دستوری پیش رفت یعنی الزامات، بایدها و نبایدها، شکل گرفت. به جای اینکه ما از اصول و فنون ریاضی، احتمالات علمی اقتصاد استفاده کنیم به سمت این رفتیم که در اتاق های بسته مسئولین و منصوبین تصمیم گیری کنند و این را به جامعه گسترش دهند.

وی اظهار کرد: اولین دلیل اصلی وجود اقتصاد دستوری در ایران است که متاسفانه در دولت جدید با این ساختار کابینه ادامه دارد. این اقتصاد دستوری موجب می شود اقتصاد در ایران فردمحور شود همچنین این امر سبب می شود اقتصاد در ایران بسیار به سمت بازخوردهای سیاسی برود تا مسائل علمی! عمده مسئولین و منصوبینی که از 1350 تا الان بوده اند بیشتر اقتصاد را از دیدگاه فردی خود در جامعه اجرایی کردند و پایبندی یا استفاده از شیوه های علم اقتصاد را به هیچ عنوان تاکنون اجرا نکرده اند، جز در یک دوره آن هم در زمان ریاست بانک مرکزی دکتر همتی در بانک مرکزی بود که مدت کوتاهی انضباط پولی و سیاست پولی درست اجرا شد در غیر این صورت از سال1350 تاکنو رویکرد اقتصادی ندیده ایم.

حیدری براین باور است: دلیل اصلی تورم در ایران بخاطر ضعف مدیریت اقتصادی است. متاسفانه عمده دولتمردان ما به جای اینکه گام به جلو برای افزایش مناسبات مالی و بازرگانی با اقصی نقاط دنیا بردارند به سمت قفل و بست شدن مرزهای داخلی و خارجی با دنیا می روند. همین عامل سبب می شود دلار حاصل از فروش نفت به داخل برنگردد. ساده ترین فرمولی که همه روسای جمهور از همان سال 50 خورشیدی تاکنون انجام دادند به بانک مرکزی فشار بیاورند که بانک مرکزی پول چاپ کند.

این کارشناس در پاسخ به این سوال، بسیاری اذعان دارند یکی از مواردی که باعث افزایش تورم می شود افزایش حقوق های نجومی است. تحلیل شما در این خصوص چیست؟ گفت: اول این نکته را اشاره کنم، حقوق های نجومی ربطی به تورم ندارد. اصولاً تعیین مدیران در ایران بیشتر انتصابی است و عمده مدیرانی که در سازمان های دولتی یا غیردولتی می آیند به آنها بودجه و یکسری دستورالعمل ها داده می شود. هر مدیری باید طبق همان دستورالعمل ها و بودجه بالاسری خود که آن را نصب کرده، باید به بالاسری خود پاسخگو باشد. هر مدیری که خوش خدمت تر باشد حقوق و مزایای بیشتری با توجه به وضعیت آشفتگی اقتصادی که وجود دارد و مهم تر از آن از دهه 1350 تاکنون عدم اجرای صحیح قانون اساسی هر مدیری و هر منصوبی خود را مطلق تمام در آن سمت خود می بیند و پاسخگو به پائین دست نخواهد بود.

گفتگو: زهرا ترابی

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان