گفتگوی صفحه اقتصاد با دبیر اجرایی خانه کارگر ساوجبلاغ:

کارفرمایان به بهانه افزایش دستمزد اقدام به اخراج گسترده کارگران می کنند

دبیر اجرایی خانه کارگر ساوجبلاغ با ابراز تاسف از اینکه کارگران، قربانیان تمامی چالش ها و بحران های کشور شده‌اند گفت: کارفرمایان اخراج میکنن

کارفرمایان به بهانه افزایش دستمزد اقدام به اخراج گسترده کارگران می کنند

دبیر اجرایی خانه کارگر ساوجبلاغ با ابراز تاسف از اینکه کارگران، قربانیان تمامی چالش ها و بحران های کشور شده‌اند گفت: در حالی که تورم لجام گسیخته تحمل زندگی را برای کارگران سخت کرده است، کارفرمایان به بهانه افزایش دستمزد اقدام به اخراج گسترده کارگران می کنند.

کرمعلی سامانی پور در گفتگو با صفحه اقتصاد با تاکید بر اینکه رشد سرسام آور تورم، افزایش بی حساب و کتاب قیمت ها و سوءمدیریت دولتها عرصه را برای حقوق بگیران به ویژه کارگران و بازنشستگان تنگ کرده است گفت: در این شرایط کارفرمایان بدون آنکه شرایط زندگی کارگران را در نظر بگیرند، با اقدامی سوال برانگیز، سعی در اخراج گسترده کارگران دارند تا با این رویکرد، نسبت به افزایش دستمزد اعتراض کنند.

وی با اعلام اینکه کارفرمایان ساز اخراج کارگران را کوک کرده اند گفت: در حالیکه افزایش قیمت کالاهای تولیدی مطابق تورم را شاهد هستیم و کارفرمایان افزایش قیمت مواد اولیه و نیازهای بنگاه اقتصادی را با افزایش قیمت کالای تولید شده جبران می‌کنند، با اظهار نظری سوال برانگیز تاکید می کنند که افزایش دستمزد برای آنان غیر قابل تحمل است.

دبیر اجرایی خانه کارگر ساوجبلاغ با اعلام اینکه همزمان با افزایش دستمزد، کارفرمایان قیمت کالاهای خود را به همین بهانه افزایش می‌دهند گفت: امروزه کارگران در سخت ترین شرایط زندگی می کنند و تحمل این همه ناملایمتی و کم‌لطفی را ندارند.

وی در پاسخ به اینکه کارفرمایان چگونه می توانند کارگران را اخراج کنند اما به فعالیت بنگاه اقتصادی ادامه دهند گفت: تولید در هیچ یک از بنگاه‌های اقتصادی کاهش نمی‌یابد، اما کارفرمایان در اقدامی سوال برانگیز، تعدادی از کارگران را اخراج می‌کنند و در مذاکره با کارگران باقی مانده، اصرار می‌کنند که ادامه همکاری مشروط بر آن است که به جای کارگران اخراج شده نیز کار کنند.

سامانی پور با اعلام اینکه ظرفیت فعالیت در بنگاه اقتصادی کارگران نیز حد و اندازه‌ای دارد گفت: کارگران بسیاری به خانه کارگر مراجعه و اعتراض کرده‌اند که کارفرما تعدادی از همکارانشان را اخراج کرده و به آنان حکم کرده که می بایست خط تولید کاهش نداشته باشد و نه تنها به اندازه گذشته، بلکه حتی بیش از گذشته باید تولید شود، اما جبران تلاش کارگران اخراج شده را بر دوش کارگران باقیمانده می گذارند.

وی با اعلام اینکه بازار اشتغال به اندازه‌ای خراب است که کارگران ناچار می شوند به هر ظلمی تن دهند گفت: کارفرما به صراحت به کارگر اعلام می‌کند که اگر حاضر نشود به اندازه کارگران اخراج شده کار کند، آنان را نیز اخراج می‌کند، زیرا کارگران بیکار بسیاری پشت در هستند که به محض اخراج آنان، وارد کارگاه می‌شوند و به هر شرایطی تن می دهند.

دبیر اجرایی خانه کارگر ساوجبلاغ با ابراز تاسف از اینکه دولت به عنوان مسئول روابط کار، به درستی نقش‌آفرینی نمی کند گفت: وزارت کار می‌بایست رابطه کارگر و کارفرما را تنظیم کند، اما با کمال تاسف همه چیز را رها کرده و کارگران را در اختیار کارفرمایان قرار داده تا به هر صورتی که می‌خواهند، با کارگران رفتار کنند.

وی کارخانه را به رینگ بوکس تشبیه کرد و گفت: کارگر و کارفرما به جای آنکه در کنار هم قرار داشته باشند، مانند دو بوکسور در مقابل هم قرار دارند و به مدت ۳ دقیقه در رینگ بوکس به هرشکلی که بتوانند، به همدیگر ضربه می زنند. در این بین دولت فقط داوری می‌کند، بدین معنا که هر سه دقیقه از کارگر و کارفرما می خواهد برای ۳۰ ثانیه از کتک زدن همدیگر دست بردارند و استراحت کنند و پس از آن زیر نظر دولت دوباره به جان هم بیفتند.

سامانی پور نقش دولت در تنظیم روابط کار را اعلام تنفس ۳۰ ثانیه برای توقف دعوای کارگر و کارفرما دانست و گفت: از دولت انتظار می‌رود چالش‌های بنگاه اقتصادی را بررسی کند و برای آنها راهکار ارائه دهد، اما با کمال تاسف هیچ اقدامی از سوی دولت صورت نمی گیرد و معلوم نیست عامل تنظیم کار چه کسی است.

وی با اعلام اینکه دولت می‌بایست چالش‌های بنگاه های اقتصادی را بررسی و راهکارهایی برای حل یا حداقل کاهش آنها ارائه دهد گفت: دولت می‌تواند دست واسطه‌ها را کوتاه کند تا از یک سو مواد اولیه و ماشین آلات بدون واسطه و با قیمت مناسب به دست تولید کننده برسد و از سوی دیگر کالای تولید شده بدون قرار گرفتن در چرخه دلالی بازی به دست مصرف کننده برسد، اما هیچ یک از این دو صورت نمی گیرد.

دبیر اجرایی خانه کارگر ساوجبلاغ وضعیت تولید را به بیماری در حال مرگ توصیف کرد و گفت: روزی نیست که یک بنگاه اقتصادی بر زمین نیفتد یا با چالش روبرو نشود، در این شرایط اگر دولت اقدام عاجلی به عمل نیاورد، باید منتظر نابودی تولید و اشتغال در کشور باشیم.

گفتگو: کورش شرفشاهی

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان