گزارش اختصاصی صفحه اقتصاد از عملکرد شرکت های بیمه:

بیمه شخص ثالث؛ «مگر گوشت شتر قربانی است»

حق‌ بیمه دریافتی از رشته بیمه شخص ثالث برای پرداخت خسارت به زیان‌دیدگان است و به همین منظور از مردم دریافت می شود.

بیمه شخص ثالث؛ «مگر گوشت شتر قربانی است»

حق‌ بیمه دریافتی از رشته بیمه شخص ثالث برای پرداخت خسارت به زیان‌دیدگان است و به همین منظور از مردم دریافت می شود. نباید دولت به عنوان گوشت شتر قربانی به آن نگاه کند و برای جبران کسری بودجه سازمان از این منابع که متعلق به بیمه گذاران است استفاده شود.

به گزارش پایگاه خبری صفحه اقتصاد؛ بعد از تقدیم لایحه بودجه سال 1401 به مجلس از سوی دولت یک شوک جدید به صنعت بیمه وارد شد، چرا که دو سازمان جدید صدا و سیما و هلال‌احمر هم به خیل دریافت‌کنندگان عوارض از بیمه شخص ثالث اضافه شدند. این در حالی است که بیمه شخص ثالث پاشنه آشیل صنعت بیمه کشور است و یکی از دو رشته زیان ده این صنعت است که بسیاری از شرکت های بیمه ای و در کل صنعت بیمه را با مشکل جدی روبرو کرده است. در ادامه به بررسی وضعیت این رشته در 10 سال اخیر می پردازیم تا وضعیت این رشته به طور کامل مشخص شود.

ج بیمه شخص ثالث

بیمه شخص ثالث

همان طور که در جدول بالا مشهود است ضریب خسارت صنعت بیمه کشور در این رشته به طور میانگین بیشتر از 100 درصد است، ضریب خسارت عبارت است از حاصل تقسیم خسارت واقع شده به حق بیمه عاید شده بر حسب درصد، این ضریب نشان می دهد که چند درصد از حق بیمه های بابت خسارت خطرهای تحت پوشش به بیمه گذاران پرداخت شده یا خواهد شد. در محاسبه این شاخص، کارمزد شبکه فروش و هزینه های اداری - عمومی دخالتی ندارد اما هزینه ارزیابی - کارشناسی خسارت در آن لحاظ شده است. یعنی به زبان ساده این رشته بیمه ای نه تنها برای صعنت بیمه کشور سود ندارد بلکه زیان هم دارد.

ج 2بیمه شخص ثالث

بیمه شخص ثالث

در جدول بالا میزان زیان شرکت های بیمه ای مشخص شده است، به وضوح نشان می دهد که رشته بیمه شخص ثالث در صنعت بیمه از ضریب خسارت بالایی بر خودار بوده است. حتی بدون احتساب هزینه های اداری - مالی شرکت های بیمه و کارمزد پرداختی آنها به شبکه فروش در ده سال گذشته زیان ده بوده است. حالا جای این سوال است که با کدام منطق اقتصادی عوارض جدید بر این رشته بیمه وضع می کنند.

بر اساس این گزارش، در حال حاضر نزدیک به 30 میلیون انواع وسیله نقلیه در کشور وجود دارد که در جاده‌های کشور تردد می‌کنند به همین دلیل سالیانه حدود سه درصد از حق بیمه شخص ثالث برای كاهش تلفات جاده‌ای به اورژانس، سازمان راهداری و حمل‌ و نقل جاده‌ای و نیروی انتظامی اختصاص می یابد. همچنین طبق قانون بیمه شخص ثالث، شركت‌های بیمه باید هشت درصد از حق بیمه دریافتی را به صندوق تأمین خسارت بدنی واریز كنند تا صرف پرداخت دیه كسانی شود كه بر اثر تصادفات رانندگی فوت كرده یا آسیب‌دیده‌اند و راننده وسیله نقلیه فاقد گواهینامه بوده یا وسیله مربوطه فاقد بیمه‌ نامه باشد و یا حتی مقصر حادثه در دسترس نباشد.

بر اساس ماده 30 قانون الحاق تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (2) «به‌منظور تأمین بخشی از منابع لازم برای ارائه خدمات تشخیصی و درمانی به مصدومان حوادث و سوانح رانندگی، شرکت‌های بیمه موظف شده‌اند معادل 10 درصد از حق بیمه پرداختی شخص ثالث، سرنشین و مازاد را به‌حساب درآمدهای اختصاصی به نام وزارت بهداشت نزد خزانه‌داری كل واریز كنند.از همه این عوارض‌های تحمیلی به بیمه شخص ثالث كه بگذریم، نوبت به دریافت مالیات می‌رسد كه طبق قانون مالیات بر ارزش‌افزوده، 9 درصد از حق بیمه دریافتی از دارندگان خودرو به‌طور مستقیم به خزانه واریز می‌شود.

تا اینجا حدود 30 درصد از حق بیمه جمع آوری شده تحت عنوان عوارض و مالیات باید به سازمان ها و اداره امور مالیاتی پرداخت شود. حالا با در نظر گرفت زیان سنگین این رشته بیمه ای برای صنعت بیمه باید برای سال آینده منتظر اضافه شدن سازمان صدا و سیما و هلال احمر به صف گوشت شتر قربونی به نام بیمه شخص ثالث باشیم.

گزارش: علی سوری

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان