گزارش اختصاصی صفحه اقتصاد از بیمه بیکاری

بیمه بیکاری به چه کسانی تعلق میگیرد و چند بار میتوان از بیمه بیکاری استفاده کرد؟

بیمه بیکاری به بیمه‌شده‌ای که بدون اراده خود بیکار شده، و آماده به کار باشد تعلق می گیرد و محدودیتی در تعداد دفعات استفاده از این بیمه وجود ندارد.

بیمه بیکاری به چه کسانی تعلق میگیرد و چند بار میتوان از بیمه بیکاری استفاده کرد؟

جواد نبوتی- صفحه اقتصاد - بیمه بیکاری به بیمه‌شده‌ای که بدون اراده خود بیکار شده، و آماده به کار باشد تعلق می گیرد و محدودیتی در تعداد دفعات استفاده از این بیمه وجود ندارد.
گاهی افراد از روی اجبار مجبور به ترک کار خود می‌شوند و باید شغل جدیدی پیدا کنند. اما ممکن است پیدا کردن شغل جدید خیلی طول بکشد بنابر این در چنین مواقعی افراد به یک کمک هزینه برای گذران زندگی احتیاج دارند. یکی از فواید بیمه بیکاری این است که افراد می‌توانند در زمان از دست دادن کار تا پیدا کردن شغل بعدی با دریافت بیمه بیکاری امورات زندگی خود را بگذرانند.

از نظر قانونی به چه کسی بیکار گفته می‌شود؟ بیمه بیکاری چیست؟ در این گزارش در این خصوص توضیحاتی را ارائه می کنیم.

بیمه‌شده‌ای که بدون میل و اراده خود بیکار شده، و آماده به کار باشد را بیکار می‌نامند. اما بیکاری اگر از طریق ترک کار یا استعفا باشد مشمول بیمه بیکاری نخواهد شد.

در راستای حمایت از اقشاری که به‌صورت موقت و غیرارادی شغل خود را از دست داده‌اند، بیمه بیکاری تشکیل شده است.

این روزها با توجه به تورم، شرایط بد اقتصادی، مخارج گران زندگی و افزایش جمعیت، افراد برای گذران زندگی به شغل احتیاج دارند اما نوسانات اقتصادی موجب بیکاری اجباری برای برخی افراد شده است.

با وجود این شرایط دشوار و تامین نیازهای زندگی، و همچنین کرونا کسب‌وکارهای زیادی را تعطیل کرد که باعث بالا رفتن نرخ بیکاری شد. بیمه شدگان و برای عبور از بحران‌های مالی حاصل از مشکلات اقتصادی می‌توانند به بیمه بیکاری تکیه کنند.

قانون بیمه بیکاری در سال 1369 در ‌مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید که شامل 14 ماده و بیست و یک تبصره می باشد و طبق این قانون، بیمه شدگانی که بدون میل و اراده خود بیکارشده اند، در طول مدت زمان مشخصی می توانند از مزایای این بیمه استفاده کنند.

برای زمان اعلام بیکاری چند روز فرصت است؟

باید بیمه‌شده حداکثر پس از گذشت ۳۰ روز از بیکاری خود، به واحد کار و امور اجتماعی اطلاع بدهد و برای اشتغال به کار مشابه اعلام آمادگی کند.

همچنین بر اساس بررسی ها، تشخیص اینکه بیکاری ارادی و یا غیرارادی بوده است بر عهده گروهی متشکل از نمایندگان اداره کار و رفاه اجتماعی، تعاون و سازمان تامین‌ اجتماعی می باشد.

در مرحله بعد شعب تامین‌ اجتماعی پس از تایید ادار‌ه‌های مربوطه درباره برقراری و پرداخت مستمری بیکاری برای بیمه‌شدگان اقدام خواهد کرد.

بر اساس بررسی ها و گزارشات، مبلغ بیمه بیکاری از روز اول شروع بیکاری محاسبه و پرداخت می‌شود.

شرایط دریافت بیمه بیکاری چیست؟

بیمه شدگان برای دریافت بیمه بیکاری شرایط زیر را باید داشته باشند:

1. حتما به‌صورت غیر ارادی بیکار شده باشند.

2. بازنشسته، مستمری بگیر یا از کار افتاده نباشند.

3. پیش از بیکار شدن حداقل ۶ ماه سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشند.

4. حداقل یک‌سال سابقه بیمه در آخرین کارگاه داشته باشند.

5. تبعه کشورهای دیگر نباشند.

6. یک سال قرارداد کار با پرداخت حق بیمه داشته باشند.

7. بیمه‌شدگانی که به دلیل حوادثی مانند سیل، زلزله، آتش‌سوزی بیکار شدند نیاز به داشتن حداقل سابقه بیمه ندارند، بیمه بیکاری را دریافت خواهند کرد.

8. افرادی که در زمره صاحبان حرفه و مشاغل آزاد و بیمه شدگان اختیاری قرار می‌گیرند مشمول بیمه بیکاری نیستند.

9. کارگران فصلی درصورتی‌که صرفا در میانه فصل کار اخراج شده و بیکاری آنها غیرارادی تشخیص داده شود مشمول دریافت مقرری بیمه بیکاری خواهند بود.

10. افراد شاغل در کارهایی که ماهیت آن جنبه دائمی دارد و براساس قرارداد کار در مدت معینی مشغول کار بوده‌اند. با تشخیص واحدهای تعاون، کار و رفاه اجتماعی، درصورتی‌که در پایان قرارداد بیکار شوند و در آخرین کارگاه حداقل یک سال سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشند، مورد حمایت قرارگرفته و مشمول دریافت مقرری بیمه بیکاری خواهند شد.

11. چنان‌چه بیمه‌شده‌ای حداکثر ظرف مدت ۲ ماه پس از طی دوران سربازی به محل کار خود بازگردد اما کارفرما از به‌کارگیری مجدد او خودداری کند، با احراز سایر شرایط می‌تواند از مقرری بیمه بیکاری استفاده کند.

مدت زمان دقیق پرداخت بیمه بیکاری

مدت پرداخت بیمه بیکاری بستگی به سابقه پرداخت حق بیمه دارد. اما در نهایت مدت آن برای مجردین از ۳۶ ماه و متاهلین از ۵۰ ماه بیشتر نمی شود. البته محدودیتی در تعداد دفعات استفاده از بیمه بیکاری وجود ندارد.

سابقه پرداخت حق بیمه مدت پرداخت مقرری بیمه بیکاری
متاهلین و یا متکلفین افراد مجرد
از ۶ تا ۲۴ ماه کامل ۱۲ ماه ۶ ماه
از ۲۵ تا ۱۲۰ ماه ۱۸ ماه ۱۲ ماه
از ۱۲۱ تا ۱۸۰ ماه ۲۶ ماه ۱۸ ماه
از ۱۸۱ تا ۲۴۰ ماه ۳۶ ماه ۲۶ ماه
از ۲۴۱ ماه به بالا ۵۰ ماه ۳۶ ماه

استثناء: افراد مسن مشمول قانون بیکاری که در زمان بیکار شدن ۵۵ سال یا بالاتر سن و سابقه پرداخت ۱۰ سال حق بیمه دارند، می‌توانند تا رسیدن به سن بازنشستگی از بیمه بیکاری استفاده کنند.

چگونه بدون سابقه بیمه می‌توان حق بیکاری دریافت کرد؟

اگر بیمه شده در اثر بلایای طبیعی مثل سیل، زلزله، آتش‌سوزی و… یا به دلیل رخدادهای غیرمنتظره مثل جنگ و… بیکار شود، برای دریافت بیمه بیکاری، داشتن سابقه پرداخت بیمه ضرورت ندارد. اما این افراد باید در زمان وقوع حادثه حتماً بیمه باشند تا بتوانند برای مستمری دوران بیکاری اقدام کنند.

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان