همه چیز درباره رمزارز لایت‌کوین (LTC) + جزئیات

لایت‌کوین (LTC) یک آلت‌کوین است که در سال ۲۰۱۱ توسط مهندس سابق گوگل «چارلی لی» به جهانیان معرفی شد.

همه چیز درباره رمزارز لایت‌کوین (LTC) + جزئیات
لایت‌کوین (LTC) یک آلت‌کوین است که در سال ۲۰۱۱ توسط مهندس سابق گوگل «چارلی لی» به جهانیان معرفی شد.
به گزارش پایگاه خبری صفحه اقتصاد ، اصطلاح آلت‌کوین (Altcoin) به هر ارز رمزپایه‌ای غیر از بیت‌کوین اشاره دارد. هدف از ایجاد لایت‌کوین ایجاد یک نسخه‌ی سبک از بیت‌کوین بود که بتواند پرداخت‌های فوری و کم هزینه را امکان‌پذیر کند. با دیجی‌کالا مگ برای بررسی این آلت‌کوین محبوب در بین معامله‌گران ارزهای دیجیتال همراه باشید.

معرفی

لایت‌کوین کد و ویژگی‌های خاصی از بیت‌کوین را در بلاک‌چین خود به ارث برده است، ولی در مقابل سرعت انجام تراکنش‌ها در بلاک‌چین خود را بالا برده است و همچنین به زمان کمتری برای ایجاد هر بلاک نسبت به بیت‌کوین نیاز دارد.

به دلیل شباهت ساختاری آن با بیت‌کوین، بلاک‌چین لایت‌کوین به عنوان محل آزمایشی برای توسعه‌دهندگانی که قصد دارند فناوری‌های جدید را در بلاک‌چین بیت‌کوین پیاده‌سازی کنند، تبدیل شده است. برای مثال، Segregated Witness (SegWit) و Lightning Network بر روی بلاک‌چین لایت‌کوین قبل از بیت‌کوین پیاده سازی و اجرا شدند.

لایت کوین (LTC) یکی از قدیمی‌ترین آلت‌کوین‌های موجود در بازار است. در مقابل بیت‌کوین که به عنوان طلا در ارزهای دیجیتال نامگذاری شده بود، هنگامی که برای اولین بار در سال ۲۰۱۱ لایت‌کوین معرفی شد، از آن به عنوان "نقره" ارزهای دیجیتال یاد کردند، زیرا بلاک‌چین آن عمدتاً بر اساس کد بیت‌کوین بود. در حالی که برخی از سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال بیت‌کوین را به عنوان یک ذخیره‌ی خوب و ارزشمند می‌دانند، لایت‌کوین به دلیل زمان تأیید و کارمزد تراکنش کمتر، اغلب به عنوان گزینه‌ی بهتری برای پرداخت‌های همتا به همتا در نظر گرفته می‌شود.

لایت‌کوین (LTC) چیست؟

لایت‌کوین (LTC) یکی از اولین آلت‌کوین‌ها است که در سال ۲۰۱۱ توسط مهندس سابق گوگل، «چارلی لی» ایجاد شد، و بلاک‌چین آن بر اساس کدهای منبع باز بیت‌کوین توسعه یافت. اما در ادامه لایت‌کوین اصلاحات خاصی مانند نرخ تولید بلاک سریع‌تر و الگوریتم استخراج اثبات کار (PoW) متفاوت به نام Scrypt را معرفی کرد. لایت‌کوین هم مانند بیت‌کوین دارای عرضه‌ی محدود است و این مورد در لایت‌کوین به تعداد ۸۴ میلیون محدود شده است. مشابه بیت‌کوین، لایت‌کوین را می‌توان از استخراج به دست آورد و دارای مکانیزم هالوینگ است که در هر ۸۴۰۰۰۰ بلاک (تقریباً ۴ سال) رخ می‌دهد.

  • مکانیزم اثبات سهم (PoS) با اثبات سهم نمایندگی شده (DPoS) چه تفاوتی دارد؟

هالوینگ از کلمه انگلیسی half به معنی «نصف» می‌آید و به معنی نصف شدن پاداش ماینرهای شبکه بلاک‌چینِ بیت‌کوین است.میزان پاداش در شبکه بلاک‌چینِ بیت‌کوین در هر ۲۱۰۰۰۰ بلاک یا تقریباً هر چهار سال یک‌ بار نصف می‌شود. پاداش استخراج هر بلاک، زمانی که اولین بلاکِ بلاک‌چین یا همان جنسیس بلاک (Genesis Block)، توسط ساتوشی ناکاموتو استخراج شد، ۵۰ بیت‌کوین ارزش داشت که در سال‌ ۲۰۱۲ به ۲۵ بیت‌کوین و در سال ۲۰۱۶ به ۱۲.۵ بیت کوین کاهش یافت. هالوینگ سوم در تاریخ ۱۸ می ۲۰۲۰ در بلاک شماره ۶۳۰۰۰۰ رخ داد و پاداش به ۶.۲۵ کاهش یافت. آخرین هالوینگ LTC نیز در آگوست ۲۰۱۹ بود، جایی که پاداش بلوک از ۲۵ لایت‌کوین به ۱۲.۵ لایت‌کوین کاهش یافت. انتظار می‌رود هالوینگ بعدی در لایت‌کوین آگوست ۲۰۲۳ انجام شود.

لایت‌کوین چگونه کار می‌کند؟

به عنوان نسخه‌ی اصلاح شده بیت‌کوین، لایت‌کوین برای تسهیل تراکنش‌های ارزان‌تر و کارآمدتر از شبکه بیت‌کوین طراحی شده است. مانند بیت‌کوین، لایت‌کوین نیز از مکانیسم اثبات کار استفاده می‌کند و استخراج کنندگان را قادر می‌سازد تا با افزودن بلاک‌های جدید به بلاک‌چین، کوین‌های جدیدی به عنوان پاداش استخراج دریافت نمایند. لایت کوین از الگوریتم Scrypt به جای الگوریتم SHA-256 که در بیت‌کوین بکار می‌رود استفاده می‌کند. این الگوریتم هش می‌تواند تقریباً هر ۲.۵ دقیقه بلاک‌های جدید ایجاد کند، در حالی که زمان تأیید بلاک بیت‌کوین به طور متوسط ​​۱۰ دقیقه زمان می‌یرد.

Scrypt در ابتدا توسط تیم لایت‌کوین توسعه داده شد تا اکوسیستم استخراج غیرمتمرکز خود را از سیستم بیت‌کوین دور کند و حمله‌ی ۵۱ درصدی به لایت‌کوین را دشوارتر کند. در روزهای اولیه، Scrypt امکان استخراج آسان‌تر را برای کسانی که از کارت‌های GPU و CPU سنتی استفاده می‌کردند، را فراهم می‌نمود. هدف این بود که از تسلط ماینرهای ASIC بر استخراج LTC جلوگیری کنند. با از رده خارج شدن کامپیوترهای شخصی در زمینه ماینینگ، استخراج فقط با پردازنده‌های خاصی که ASIC ماینر نامیده می‌شوند ممکن است، اما این به آن معنا نیست که کامپیوترهای شخصی توانایی استخراج نداشته باشند، بلکه با توجه به گسترش و سختی شبکه استخراج در حال حاضر نیاز به کامپیوترهایی فوق‌العاده قدرتمند وجود دارد که عملا از نظر اقتصادی به‌صرفه نیست. ماینرهای ASIC برای استخراج کارآمد LTC توسعه یافتند که باعث منسوخ شدن استخراج بوسیله GPU و CPU شد.

از آنجایی که بیت‌کوین و لایت‌کوین تا حدودی شبیه هم هستند، لایت‌کوین اغلب به‌عنوان «محل آزمایش» برای توسعه‌دهندگانی استفاده می‌شد که قصد داشتند فناوری‌های جدیدی که قرار بود در بیت‌کوین به کار رفته شود را آزمایش کنند. به عنوان مثال، Segregated Witness (SegWit) قبل از بیت کوین در سال ۲۰۱۷ در لایت‌کوین پذیرفته شد. فناوری SegWit که در سال ۲۰۱۵ برای بیت‌کوین پیشنهاد شد، قصد دارد زنجیره‌ی بلوکی را با جدا کردن امضای دیجیتال از هر تراکنش برای استفاده بهتر از فضای محدود یک بلوک، مقیاس‌بندی کند. این به بلاک‌چین‌ها اجازه می‌دهد تا تراکنش‌های بیشتری در واحد ثانیه (TPS) پردازش کنند.

راه حل مقیاس‌پذیری که شبکه لایتنینگ نام دارد، قبل از بیت‌کوین نیز روی لایت‌کوین پیاده‌سازی شد. شبکه لایتنینگ یکی از اجزای کلیدی است که تراکنش‌های لایت‌کوین را کارآمدتر می‌کند. شبکه لایتنینگ یک راه‌حل لایه دوم (Second Layer) یا برون‌زنجیره‌ای (Off-Chain) روی بلاک‌چین اصلی لایت‌کوین است که به کاربران اجازه می‌دهد بدون کارمزد یا تأخیر برای یکدیگر لایت‌کوین ارسال کنند.

شبکه لایتنینگ، کانال‌های پرداختی روی شبکه اصلی ایجاد می‌کند که می‌توانند مثل یک پل دوطبقه بخشی از ترافیک شبکه اصلی را بپذیرند. به این وسیله، بلاک‌چین لایت‌کوین توانایی بیشتری برای پردازش تراکنش‌ها و شانس بیشتری برای پذیرش از سوی صاحبان کسب‌وکار به‌عنوان یک سیستم پرداخت خواهد داشت.

علاوه بر این، لایت‌کوین قصد دارد با اتخاذ یک پروتکل حریم خصوصی به نام MimbleWimble (MWEB) با مشکل حریم خصوصی تراکنش‌ها مقابله کند. این نام از طلسم بستن زبان در کتاب‌های هری‌پاتر گرفته شده است که از افشای اطلاعات کاربران جلوگیری می‌کند. مشابه طلسم، MimbleWimble اجازه می‌دهد تا اطلاعات تراکنش، از جمله آدرس فرستنده و گیرنده و مقدار کریپتو ارسال شده، کاملاً ناشناس باقی بماند. در عین حال، MWEB اطلاعات تراکنش‌های غیر‌ضروری را حذف می‌کند و بلوک‌ها در این ارتقا فشرده‌تر و مقیاس پذیرتر هستند. از دسامبر ۲۰۲۱، پروتکل MWEB لایت‌کوین در حال توسعه است.

موارد استفاده لایت کوین

به عنوان یکی از اولین آلت‌کوین‌ها، لایت‌کوین کد اولیه‌ی بیت‌کوین را بهبود بخشید تا مقیاس‌پذیری آن را برای تراکنش‌های سریع‌تر و کارمزد شبکه‌ی کمتر افزایش دهد. علیرغم عدم توانایی در رقابت با بیت‌کوین از نظر ارزش بازار، این رمزارز دارای مزیت رقابتی فوق‌العاده به عنوان یک سیستم پرداخت همتا به همتا است. در واقع، بنیاد لایت‌کوین در نوامبر ۲۰۲۱ اعلام کرد که LTC می‌تواند به عنوان یک روش پرداخت از طریق کارت نقدی Litecoin VISA با تبدیل LTC به USD در لحظه و بدون معطلی استفاده شود. به‌علاوه، برخی از کسب‌وکارها لایت‌کوین را به عنوان روش پرداخت پذیرفته‌اند که می‌توان به عنوان نمونه از شرکت‌های مسافرتی، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، آژانس‌های املاک و فروشگاه‌های آنلاین نام برد.

نکته دیگری که باید به آن توجه کرد ارتقا MimbleWimble در شبکه Litecoin است. MimbleWimble نه تنها می‌تواند آدرس‌های کیف پول را در یک تراکنش مخفی کند، بلکه می‌تواند تراکنش در واحد ثانیه TPS لایت‌کوین را نیز دو برابر کند. در صورت اجرای موفقیت‌آمیز، این آپدیت می‌تواند حفظ حریم خصوصی و قابلیت تعویض تراکنش‌های LTC را بیشتر کند. با این حال، تاریخ انتشار مشخصی برای این آپدیت اعلام نشده است.

جمع‌بندی

لایت‌کوین از سال ۲۰۱۱ تلاش‌های مداومی برای بهبود بلاک‌چین خود داشته است ولی همچنان جامعه لایت‌کوین انتظار توسعه بیشتری را از این تیم دارد. با توجه به اینکه از بیت‌کوین و لایت‌کوین به عنوان‌ طلا و نقره ارزهای دیجیتال نام می‌برند ولی تجربه ثابت کرده است که در کمتر از یک ساعت معادله برعکس شده و این ارزهای دیجیتال دچار نوسانات شدید شوند. پس همیشه قبل از خرید ارزهای دیجیتال نسبت به اقدامی که قرار است انجام دهید آگاهی کامل پیدا کنید.

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان