آیا قیمت دلار دوباره افزایش می یابد؟

دلیل التهابات روزهای اخیر قیمت دلار چیست؟

با راه‌اندازی سامانه برخط بازار متشکل ارزی، نوساناتی در قیمت‌ ها ایجاد شد. علت التهابات این روزهای بازار ارز چیست؟دلیل التهابات روزهای اخیر قیمت دلار چیست؟

دلیل التهابات روزهای اخیر قیمت دلار چیست؟

صفحه اقتصاد- با راه‌اندازی سامانه برخط بازار متشکل ارزی، نوساناتی در قیمت‌ ها ایجاد شد. علت التهابات این روزهای بازار ارز چیست؟

بانک مرکزی در بخشنامه ای ترتیبات تأمین تقاضای ارز را به صورت اسکناس در سرفصل مصارف خدماتی سایر (سرفصل ۲۴) به بانک های ملی، تجارت‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏، ملت‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏ و صادرات ابلاغ کرد.

روابط عمومی بانک مرکزی اعلام کرد: این بانک در راستای تسهیل در تأمین تقاضای ارز به‌صورت اسکناس در سرفصل مصارف خدماتی سایر (سرفصل 24)، ترتیبات تأمین و پرداخت ارز به متقاضیان سرفصل مذکور را به شرح زیر جهت اجرا به بانک های ملی، تجارت‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏، ملت‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏ و صادرات ابلاغ کرد:

1- فروش ارز (اسکناس) به متقاضیان، حداکثر به مبلغ 2000 یورو یا معادل آن به دلار و به نرخ اعلامی توسط اداره صادرات این بانک خواهد بود.

2- فروش ارز به‌صورت اسکناس در سرفصل خدماتی سایر صرفاً به اشخاص حقیقی بالای 18 سال امکان‌پذیر است.

3- تأمین ارز از محل منابع داخلی آن بانک، بازار متشکل معاملات ارزی و اسکناس خریداری شده بابت ارز حاصل از صادرات مجاز است.

تبصره: درصورت نیاز، تأمین ارز مربوطه توسط این بانک نیز انجام خواهد شد. در این ارتباط مقتضی است هماهنگی لازم را با اداره صادرات این بانک به‌عمل آورند.

4- فروش ارز از تاریخ 15‏‏/08‏‏/1401 تا اطلاع ثانوی با ارائه کارت ملی متقاضی امکان‌پذیر می‌باشد. همچنین شناسایی مشتری باید حسب ضوابط ابلاغی این بانک صورت پذیرد و علاوه بر ضوابط مذکور، فروش ارز صرفاً از طریق پرداخت معادل ریالی با کارت بانکی به نام متقاضی و استعلام شماره تلفن همراه به نام متقاضی از سامانه شاهکار امکان‌پذیر است.

5- حسب فراهم ‌بودن دسترسی آن بانک به "سامانه نظارت ارز (سنا)" جهت ثبت تراکنش‌های مربوط به فروش ارز سرفصل سایر در شعب منتخب، در صورت بروز هرگونه سوال در ارتباط با نحوه اتصال به سامانه مذکور، مقتضی است هماهنگی‌های لازم را با اداره مهندسی نرم‌افزار این بانک به‌عمل آورند.

6- آن بانک مکلف است قبل از فروش ارز، نسبت به ثبت مشخصات متقاضی (شماره ملی) در "سامانه نظارت ارز (سنا)" تحت عنوان «سرفصل خدماتی‏- سایر» (کد سرفصل 24) اقدام نموده و پس از اخذ تأییدیه از سامانه سنا، نسبت به فروش ارز به متقاضی اقدام نماید.

بانک مرکزی،در پایان این بخشنامه ضمن تاکید بر ابلاغ مراتب به شعب منتخب و واحدهای ارزی بانک های ملی، سپه‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏، تجارت‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏، ملت‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏ و صادرات بر حسن اجرای آن تاکید کرده است.

توکلی درباره علت افزایش قیمت ارز طی ساعات اولیه معاملات روز گذشته در بازار ارز، گفت: امروز روز اول آغاز به کار سامانه برخط بازار متشکل ارزی بود، مشکلی در فرایند توزیع به‌وجود آمد که با ورود سریع بانک مرکزی و بازار متشکل ارزی، مشکل تا حدودی رفع شد.
وی با تأکید بر اینکه هدف از راه‌اندازی سامانه برخط بازار متشکل ارزی، کمک‌کردن به مردم و صرافی‌ها در فرایند خرید و فروش ارز است و بیشتر جنبه توصیه‌ای دارد، عنوان کرد: در بخشنامه بانک مرکزی هم تأکید شد که تمامی صرافی‌ها موظفند مشتریانی را که از طریق این سامانه اقدام به خرید ارز کرده‌اند در اولویت قرار دهند و به‌معنای عدم پاسخگویی به مراجعان حضوری نمی باشد.

این مقام مسئول در بازار متشکل ارزی تأکید کرد که هدف از راه‌اندازی سامانه برخط بازار متشکل ارزی به هیچ وجه ایجاد محدودیت در خرید و فروش ارز نبوده است.

همه چیز درباره سامانه آنلاین بازار متشکل ارزی

توکلی گفته است: متأسفانه روز شنبه تعدادی از صرافی‌ها به تقاضای مشتریان حضوری برای خرید ارز جواب نمی‌دادند و همین موجب ایجاد نوساناتی در بازار شد ولی با اطلاع‌رسانی تکمیلی به صراف‌ها، تأکید کردیم که هم به مراجعان حضوری و هم خریداران آنلاین پاسخگو باشند.

مدیر داخلی بازار متشکل ارزی با اشاره به سیاست‌های متفاوت بازارساز برای مدیریت نوسانات اخیر ارزی، بیان کرد: یکی از اقدامات مهم بانک مرکزی برای پدیده صف، راه‌اندازی سامانه برخط بود، البته کنار این سیاست، عرضه اوراق گواهی سکه نیز می‌تواند کمک خیلی خوبی به بازار کند. مردم می‌توانند برای مدیریت ریسک و نقدینگی خود از اوراق گواهی سکه استفاده کنند.

وی افزود: با توجه به فرایند توزیع ارز از طریق سامانه برخط بازار متشکل ارز ایران، امیدواریم تقاضای خرید ارز با آرامش و رعایت حال متقاضیان خرید بهتر مدیریت شود و تمام توان صرافان درگیر شود تا با کمک به عرضه بیشتر، بهتر و سهل‌تر، آرامش به بازار بازگردد.

توکلی گفت: با توجه به جذابیت نرخ بازار متشکل برای صادرکنندگان، عرضه در بازار توافقی بیشتر شده است که بر این اساس و همچنین حضور بازارساز، امیدواریم بازار به آرامش خوبی برسد.

وی ادامه داد: سقف تراکنش پوز صرافی‌ها به 100 میلیون تومان افزایش یافت و از روز شنبه سقف تراکنش دستگاه‌های کارتخوان صرافی‌ها از 50 به 100 میلیون تومان افزایش یافته است. هر مشتری با کارت بانکی به نام خود می‌تواند از صرافی‌ها تا 100 میلیون تومان خرید انجام دهد.

مسعود توکلی روز گذشته در خصوص آغاز به کار سامانه برخط بازار متشکل ارزی اظهار کرد: سامانه برخط بازار متشکل ارزی از ماه‌ها پیش راه افتاده بود، اما با توجه به اینکه در روزهای اخیر، صف‌های مقابل صرافی‌ها طولانی‌تر شد و مردم نمی‌دانستند به کدام‌ صرافی‌ مراجعه کنند که خلوت‌تر باشد. بانک مرکزی از امروز صراف‌ها را موظف کرد بخشی از ظرفیت ارزی خود را از طریق سامانه برخط بازار متشکل ارزی عرضه کنند.

وی اضافه کرد: سامانه برخط بازار متشکل ارزی اینگونه عمل می‌کند که متقاضی وارد سامانه می‌شود و اطلاعات شخصی خود را وارد می‌کند و سامانه، نزدیک‌ترین صرافی به محل سکونت آن فرد را نشان می‌دهد که صراف نیم ساعت زمان دارد تکلیف درخواست متقاضی را مشخص کند. پس از تعیین تکلیف درخواست، صرافی بازه‌ زمانی را برای مشتری از طریق پیامک برای دریافت ارز اعلام می‌کند.

سخنگوی بازار متشکل ارزی افزود: برخی از صرافی‌ها نزد مردم به نسبت معروف تر هستند که این موضوع باعث می‌شود افراد بیشتری به این صرافی‌ها مراجعه کنند و مقابل آن‌ها صف تشکیل شود. درحالیکه بقیه صرافی‌ها مشتری کم‌تری دارند؛ این موضوع باعث شد سامانه برخط بازار متشکل ارزی راه‌اندازی شود که براساس ظرفیت ارزی هر صرافی، مردم را راهنمایی کند.

وی همچنین عرضه ارز از طریق سامانه برخط بازار متشکل ارزی را در کاهش بار روانی بازار ارز تاثیرگذار دانست و خاطرنشان کرد: این اقدام مقداری در کاهش رفتارهای هیجانی بازار ارز تاثیر می گذارد.

بر اساس بخشنامه بانک مرکزی، تمامی صرافی‌های عضو بازار متشکل ارزی از روز شنبه موظف به عرضه ارز از طریق سامانه برخط بازار متشکل ارزی شدند.

بر اساس بخشنامه بانک مرکزی، صرافی‌های عضو بازار متشکل معاملات ارزی، می‌بایست متقاضیانی را که از طریق سامانه برخط بازار غیر متشکل معاملات ارزی به نشانی my.ice.ir معرفی شده‌اند، در اولویت فروش ارز قرار داده و متعهد به ارائه خدمت در زمان مقرر باشند.

و تمامی صرافی‌های عضو بازار متشکل ارزی را همچنین موظف شده اند سایر مراجعین حضوری را جهت خرید ارز، به سامانه مذکور راهنمایی کنند.

گفتنی است؛ سامانه برخط بازار متشکل ارز ایران به منظور تسهیل فرآیند خرید ارز اشخاص حقیقی و صرفه جویی در وقت متقاضیان، طراحی شده است و متقاضیان خرید ارز پس از ورود به سامانه، اطلاعات هویتی و درخواست خرید خود را ثبت می‌کند. براین اساس، در صورت احراز صلاحیت برای خرید ارز براساس مقررات بانک مرکزی، سامانه فهرستی از نزدیکترین شرکت‌های صرافی را نمایش داده و پس از انتخاب یک صرافی توسط متقاضی، اطلاعات درخواست برای صرافی متخب ارسال می‌شود و در صورت تایید صرافی، پیامکی حاوی اطلاعات صرافی و تاریخ و ساعت برای مراجعه متقاضی ارسال می‌شود.

در این صورت، متقاضی می‌تواند با به همراه داشتن کارت ملی در زمان تعیین شده به صرافی مراجعه و ارز مورد نیاز خود را خریداری کند.

براساس اطلاعیه بازار متشکل ارزی در حال حاضر فقط امکان درخواست ارز مسافرتی و سایر از طریق این سامانه فراهم شده است اما در آینده نزدیک با همکاری بانک مرکزی و سایر نهاد های مربوط امکان درخواست ارز برای سایر مصارف مطابق مقررات بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از طریق این سامانه فراهم خواهد شد.

این سامانه روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۸:۰۰ تا ۱۶:۳۰ و روزهای پنجشنبه از ساعت ۸:۰۰۰ تا ۱۶:۰۰ پاسخگوی متقاضیان خواهد بود.

قیمت دلار در حالی که روزهای گذشته ۳۵ هزار تومان در بازار فردایی پیش‌بینی شده بود اما روز شنبه با سقف شکنی دوباره، وارد کانال ۳۶ هزار تومان شد.
با وجودی که علی صالح‌‌آبادی، رئیس‎‌‌کل بانک مرکزی اواخر هفته گذشته به تشریح برنامه‌های این نهاد سیاستگذار پولی برای به آرامش رساندن بازارهای دلار و سکه پرداخت و خبر از عرضه ذخایر برای ارزهای پرطرفدار، ورود بخش خصوصی در زمینه ضرب و عرضه سکه و عرضه گواهی سکه طی هفته جاری داد. اما گویا تاثیر خبر درمانی در بازار از میان رفته و مهار این اسکناس آمریکایی به سادگی گذشته نیست.
صبح روز ۱۴ آبان ۱۴۰۱ قیمت دلار با نرخ ۳۵ هزار و ۳۵۰ تومان در بازار معاملات آزاد معامله شد و در میانه روز با روند صعودی وارد کانال ۳۶ هزار تومان شد. در روز گذشته دلار در بازار نقدی ۳۶ هزار و ۲۵۰ تومان داد و ستد شد و دلار فردایی نیز با قیمت ۳۶ هزار و ۳۰۰ تا ۳۵۰ تومان پیش‌بینی شده است.

بازارهای موازی در مسیر رشد

اما بازارهای موازی نیز سیگنال افزایش قیمت دلار تهران را نشان می‌داد. دلار هرات که یک هفته قبل در محدوده ۳۲ هزار تومان معامله می‌شد روز شنبه به قیمت ۳۴ هزار و ۸۰۰ تومان رسید. درهم امارت هم وارد پله ۹ کانال ۹ هزار تومان شد و به قیمت ۹۹۱۰ تومان رسید و به کانال ۱۰ هزار تومان نزدیک‌تر شد.

در شرایطی که امید برای فرجام مذاکرات هسته‌ای برجام در اخبار و گفت‌وگوها به حداقل رسیده و اخبار نامساعد سیاسی بر نارآرامی‌های داخلی افزوده شده است حجم سرمایه‌هایی که با وجود تلاطمات بازار دلار، وارد این بازار می‌شود بسیار است. مردمی که با نگرانی از کاهش شدید ارزش پول ملی سرمایه‌های خود را از بورس، بانک و سایر بازارها به دلار و طلا تبدیل می‌کنند.

مهم‌ترین عاملی که در یک سال اخیر باعث ثبات بازار ارز شده بود، امیدواری به لغو تحریم‌ها در خلال مذاکرات بود. هرچند که روی کاغذ همچنان امیدواری به لغو تحریم‌ها وجود دارد، اما برخی کارشناسان معتقدند که فرصت‌سوزی برای توافق هسته‌ای، باعث شده کار بانک مرکزی نیز برای مهار انتظارات در بازارها سخت باشد. هر چند که سیاست‌های بانک مرکزی برای کنترل و مهار قیمت دلار، تنوع و کارآیی خوبی داشته باشد، اما میزان تقاضا برای تهیه دلار و سکه نیز در بازار بالاست.

صعود قیمت دلار عادی است

فردین آقابزرگی، کارشناس بازارهای مالی درباره قیمت دلار در هفته‌ای که گذشت به تجارت‌نیوز، گفته بود: در یک سال گذشته برای کنترل بازار، اخباری مثل مذاکره برای آزادسازی هفت میلیارد دلار بلوکه شده در کره جنوبی زیاد منتشر شده است. حتما این اخبار هر بازاری را تحت تاثیر قرار می‌دهد اما بی‌ثباتی و عدم تحقق برخی اخبار بیشترین ضرر را به بازار رسانده است در حالی که اگر قیمت افزایش یابد و در سقف منطقی متوقف شود بازار ضرر کمتری می‌بیند.

وی ضمن اشاره به تورم ۵۰ درصدی از ابتدای سال‌جاری تا کنون عنوان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون نرخ ارز با ارزش واقعی پول کشور مطابقت نداشت و قیمت دلار طی این مدت فقط ۲ درصد رشد داشته است. در شرایطی که دولت تنها بازیگر بازار ارز در کشور بود و قیمت دلار را در کنترل داشت، باید به آینده بازار با توجه به مولفه‌های تاثیرگذار در قیمت ارز هم فکر می‌کرد. با خبر درمانی بازار ارز کنترل نخواهد شد.

آقابزرگی همچنین با عنوان این‌که رشد حجم نقدینگی و رشد اقتصادی در کشور حدود یک درصد است اظهار داشته است: ما به اهداف برنامه که ۴ درصد رشد اقتصادی بود نرسیده‌ایم. معیار و مبنای محاسبه نرخ دلار بعد از عرضه و تقاضا باید تورم باشد و با وجود تورم ۵۰ درصدی صعود قیمت فعلی دلار طبیعی است.

بر اساس گزارشات منتشر شده این کارشناس بازارهای مالی پیش از این نیز قیمت دلار را با توجه به تورم داخلی افزایشی در رسانه ها پیش‌بینی کرده بود و معتقد بود بازارساز مانع رسیدن قیمت دلار به ارزش ذاتی خود می باشد.

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان