پیچیده‌ترین زنجیره تامین جهان چالش برانگیز شده است

افزایش قیمت بنزین و تورم چالش‌های پیش رو زنجیره تامین خودرو

ترجمه: فرحناز سپهری، صفحه اقتصاد - زنجیره تامین خودرو با افزایش بنزین و  تورم با چالش همراه شده است به طوری که تقاضای  مصرف‌کنندگان 

افزایش قیمت بنزین و تورم چالش‌های پیش رو زنجیره تامین خودرو

ترجمه: فرحناز سپهری، صفحه اقتصاد - زنجیره تامین خودرو در جهان با افزایش قیمت بنزین و تورم با چالش همراه شده است به طوری که تقاضای مصرف‌کنندگان برای خرید خودرو کاهش و از طرفی به سمت بازار خودروهای دست دوم روی آورده‌اند.

سایت ABA Banking Journal در تازه‌ترین گزارش خود به چالش‌های پیچیده‌ترین زنجیره تامین یعنی خودرو در عین حال طولانی‌ترین آن پرداخته است که در ادامه از نظرتان می گذرد.

از جمله زنجیره‌های تامین پیچیده را می‌توان بازار خودروهای جدید دانست. این در حالی است که بازار خودروی ایالات متحده یک صنعت 462 میلیارد دلاری با زنجیره تامین طولانی در سراسر جهان است. مهم‌تر از آن، از آنجایی که اکثر آمریکایی‌ها برای حمل و نقل کاملاً به اتومبیل وابسته هستند، قیمت وسایل نقلیه و خدمات مربوطه یکی از موارد کلیدی در بودجه هر خانواده به شمار می‌رود.

مشکل اصلی تولید خودرو در سطح جهان، کمبود نیمه هادی است، متأسفانه، به نظر نمی‌رسد که این مشکل تا نیمه دوم سال 2023 کاهش یابد.

کمبود نیمه‌هادی و افزایش بنزین برای اولین بار در یک دهه گذشته تقاضای مصرف‌کننده را برای کامیون‌ها و شاسی بلندها کاهش داده است.

علاوه بر کمبود نیمه هادی کافی، افزایش قیمت بنزین برای اولین بار در یک دهه گذشته تقاضای مصرف‌کننده را برای کامیون‌ها و شاسی بلندها کاهش داده است. از طرفی به دلیل کمبود نیمه‌رسانا، خودروسازان نیز عرضه محدود را برای گران‌ترین خودروها، شاسی‌بلندها و کامیون‌های خود در اولویت قرار دادند و این در حالی است که سدان‌های کوچک‌تر و خودروهای هیبریدی هم به همین صورت با عرصه کمتری روبرو شده اند.

وسایل نقلیه الکتریکی که محبوبیت آنها در حال افزایش است، از جمله چالش‌های زنجیره تامین زمان ما هستند. برخلاف تولید خودروهای احتراق داخلی، تقاضای انبوه برای باتری‌ها و زیرساخت‌های خودروهای الکتریکی برای سال‌ها به عنوان مشکل باقی خواهد ماند. چرا که تقاضا برای مواد خام مانند لیتیوم از عرضه پیشی می‌گیرد. عرضه آن‌قدر محدود است که فولکس‌واگن اعلام کرد ماه می عرضه خودروهای الکتریکی خود را برای ایالات متحده و اتحادیه اروپا در سال 2022 به فروش رسانده است. اشوانی گوپتا، مدیر عامل نیسان، وضعیت را به اختصار توضیح داد: "امروز برای من، بحران زنجیره تامین به یک امر جدید وعادی تبدیل شده است."

افزایش نرخ‌های بهره، بار سنگین‌تری را بر دوش مصرف‌کنندگان وارد می‌کند، به طوری که میانگین پرداخت ماهانه برای یک خودروی جدید در ماه می به ۶۵۶ دلار رسانده، در حالی که این میزان ۵۵۹ دلار در می ۲۰۱۹ بوده است.

اگرچه تقاضا برای خودرو همچنان قوی است، افزایش نرخ‌های بهره، تورم و قیمت‌های بالای بنزین باعث کاهش قیمت مناسب می‌شود و در عین حال خریداران بالقوه خودروهای جدید را به سمت بازار داغ خودروهای دست دوم سوق می‌دهد. این در حالی است که خریدارانی که وارد بازار خودروهای دست دوم می‌شوند، باید به خودروهای قدیمی یا مسافت پیموده شده بیشتر بسنده کنند چراکه باید از طرفی هم بودجه خود را در نظر بگیرند.

افزایش نرخ‌های بهره، بار سنگین‌تری را بر دوش مصرف‌کنندگان وارد می‌کند، به طوری که میانگین پرداخت ماهانه برای یک خودروی جدید در ماه می به ۶۵۶ دلار رسیده در حالی که این میزان ۵۵۹ دلار در می ۲۰۱۹ بوده است.

با این حال، به نظر می‌رسد که این میزان تقاضای محدود برای وسایل نقلیه استثنا باشد. از طرفی میانگین سنی خودروهای آمریکایی که به رکورد بالای عمر 12.2 سال می‌رسد. در عین حال که این خودروها نیاز به تعویض دارند، که تقاضا برای وسایل نقلیه را برای مدتی بالا نگه می‌دارد.

تولید خودرو یکی از سخت‌ترین زنجیره‌های تامین برای بازگشت به استانداردهای قبل از کووید 19 خواهد بود و از این رو مدتی طول می‌کشد تا عرضه خودروها دوباره به قبل برگردد و مصرف‌کنندگان بتوانند برای خرید وارد معامله شوند.

منبع:

https://bankingjournal.aba.com/2022/08/a-new-inflation-age-part-three-vehicles/

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان