مقایسه بازدهی بورس ایران با بازارهای جهانی

صفحه اقتصاد در این خبر به تفاوت‌های بورس ایران و بازار بین‌المللی فارکس از جنبه‌های مختلفی مانند نقدشوندگی، محدودیت در تغییرات قیمت، مالکیت، ساعات معاملات،

مقایسه بازدهی بورس ایران با بازارهای جهانی

صفحه اقتصاد در این خبر به تفاوت‌های بورس ایران و بازار بین‌المللی فارکس از جنبه‌های مختلفی مانند نقدشوندگی، محدودیت در تغییرات قیمت، مالکیت، ساعات معاملات، اهرم معاملاتی و معاملات دوطرفه پرداخته است.

بازار جهانی فارکس (Forex) که برخی در ایران نام بورس جهانی به آن داده‌اند، محلی برای تجارت ارزهای خارجی به صورت جفتی است. برای مثال ارز دلار در برابر ین با جفت ارز USD/JPY معامله می‌شود. البته جفت ارزهای بسیاری در این بازار وجود دارد که از مهمترین آنها می‌توان به جفت ارزهای ماژور یا اصلی اشاره کرد.

جفت ارزهای ماژور در فارکس
EURUSD یورو به دلار
USDJPY دلار به ین
GBPUSD پوند به دلار
USDCHF دلار به فرانک
USDCAD دلار آمریکا به دلار کانادا
AUDUSD دلار استرالیا به دلار آمریکا
NZDUSD دلار نیوزیلند به دلار آمریکا

اطلاعات بیشتر در خصوص ویژگی‌های بازار فارکس، نحوه معامله کردن در آن، کسب سود، نکات کاربردی و تکنیکهای معامله‌گری را می‌توانید با مراجعه به آدرس اینترنتی https://amoozesh-boors.com / به دست بیاورید.

در این سایت مجموعه‌ی کاملی از آموزشهای رایگان و دوره‌های ویژه فارکس و سایر بازارهای مالی وجود دارد که تمام نیاز شما برای تبدیل شدن به یک معامله‌گر حرفه‌ای را برطرف می‌کند. از جمله مهمترین اطلاعات این سایت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. راهنمای جامع و کاربردی استفاده از اندیکاتورها و اسیلاتورها
  2. تئوری امواج الیوت و نحوه استفاده از آن در بازارهای مالی
  3. آموزش نحوه کار با سایت تریدینگ ویو (TradingView) و پلتفرم معاملاتی متاتریدر (Metatrader)
  4. مباحث مهم مربوط به مدیریت ریسک و روان‌شناسی معامله‌گر
  5. معرفی استراتژی جامع معاملاتی CTS
  6. و موارد بسیار دیگری که با مراجعه به این سایت به آنها دسترسی خواهید داشت.

مقایسه بورس و فارکس

هر چند بازار بورس ایران نیز قابلیت‌های بسیاری برای کسب سود دارد اما قابل مقایسه با بازار فارکس نیست. در شکل زیر، مقایسه فارکس و بورس به صورت خلاصه نشان داده شده است.

۱- نحوه ثبت نام

ثبت نام در بورس از طریق کارگزاری صورت می‌گیرد اما ثبت نام در بازار جفت ارزهای خارجی از طریق بروکر فارکس انجام می‌شود. یک بروکر معتبر فارکس باید از سازمان‌های ناظر معتبر (Regulators) در فارکس مجوز یا تاییدیه سازمانی گرفته باشد و سرمایه مشتریان خود را بیمه کند. بنابراین پیش از انتخاب بروکر فارکس حتما رگوله یا مجوز آنها را بررسی کنید.

۲- ساعت معاملات

زمان فعالیت در بورس ایران ۳ ساعت و نیم (۹ تا ۱۲:۳۰) است اما امکان معامله کردن در فارکس به صورت ۲۴ ساعته فراهم است. روزهای کاری بورس از شنبه تا چهارشنبه است اما بازار فارکس از دوشنبه تا جمعه به صورت پیوسته باز است.

۳- محدودیت در رشد و افت قیمت

در ادامه مبحث تفاوت بورس و فارکس بد نیست به فاکتور دامنه نوسان اشاره کنیم. در بورس، دامنه نوسان وجود دارد اما در فارکس چنین مفهومی وجود ندارد. دامنه نوسان ۱ تا ۱۰ درصدی در بورس اجازه کاهش یا افزایش قیمت بیشتر از این درصدهای مشخص شده را نمی‌دهد. با این وجود در فارکس چنین محدودیتی وجود ندارد.

البته این بدین معنی نیست که در فارکس قیمت‌ها یک شبه ۱۰۰ درصد رشد یا افت دارند. در واقع نرخ تبادل ارزها از نظر محدوده قیمتی کوچک است و به همین دلیل با واحد پیپ (Pip) بیان می‌شود. برای مثال گفته می‌شود که قیمت به اندازه ۱۰۰ پیپ بیشتر شده است. در واقع به همین دلیل است که از ابزار ضریب اهرمی در معاملات فارکس استفاده زیادی می‌شود.

۴- ضریب اهرمی (لوریج)

اهرم معاملاتی (Leverage) ابزاری است که بازدهی سرمایه‌گذاری را با توجه ضریب مورد استفاده بیشتر می‌کند. برای مثال با سرمایه ۱۰۰ دلار و اهرم ۱۰ می‌توانید به اندازه ۱۰۰۰ دلار معامله کنید. در واقع ۹۰۰ دلار اضافه را بروکر به شما قرض می‌دهد تا با آن معامله کنید. اگر در معامله ۱۰۰۰ دلاری خود ۳۰ درصد سود کنید، ۳۰۰ دلار به دست می‌آورید.

در بورس ایران، ابزار اهرم معاملاتی در خرید و فروش سهام وجود ندارد. در واقع تنها در بازار آتی است که می‌توان از اهرم استفاده کرد.

۵- نقدشوندگی ( liquidity )

فارکس بزرگترین بازار مالی در جهان است و حجم معاملات روزانه در آن به اندازه 7.5 تریلیون دلار است. به همین دلیل است که این بازار نقدشوندگی بسیار بالایی دارد. به نقل از سایت اینوستوپدیا ، نقدشوندگی سهولت تبدیل یک دارایی مالی یا ورقه بهادار به پول نقد (بدون تاثیرگذاری بر قیمت آن دارایی در بازار) است. هرچه نقدشوندگی یک دارایی بیشتر باشد، قابلیت تبدیل شدن آن به پول نقد سریع‌تر است.

در بورس ایران امکان نقدشوندگی سهام به هنگام تشکیل صف فروش کمتر می‌شود اما در بازار فارکس در کسری از ثانیه می‌توانید جفت ارز مورد نظر خود را به فروش برسانید. افراد زیادی در سراسر دنیا در فارکس در حال معامله کردن هستند. بنابراین همیشه کسی هست که در مقابل خرید شما فروشنده و در مقابل فروش شما خریدار باشد.

۶- معاملات دوطرفه

در مقایسه بورس و فارکس باید به یک طرفه بودن بورس ایران و دوطرفه بودن بازار فارکس اشاره کنیم. بازار دوطرفه بدین معنی است که امکان انجام معاملات خرید (Long) و فروش (Short) در آن وجود دارد. دوطرفه بودن باعث شده تا در زمان کاهش قیمت‌ها، معامله‌گران بتوانند با معاملات فروش بازدهی کسب کنند اما متاسفانه در بورس با ریزش قیمت نمی‌توان معامله‌ای انجام داد که با سود همراه باشد.

۷- مالکیت

در بورس شما با خرید سهام، بخشی از مالکیت شرکت را به دست آورده و در سود و زیان آتی آن سهیم خواهید بود حال آنکه چنین مفهومی در فارکس وجود ندارد. در بازار تبادل ارزهای خارجی معاملات از نوع قرارداد مابه التفاوت یا CFD هستند. در این معاملات شما مالکیت ارزهای خارجی را به دست نمی‌آورید و فقط باید جهت و مقدار تغییر قیمت در آینده را به درستی پیش‌بینی کنید.

با مقایسه بورس و فارکس می‌توان به این نتیجه رسید که فرصت‌های کسب سود در فارکس بیشتر است. البته ریسک سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی در هر دو بازار وجود دارد. بنابراین بایستی پیش از ورود به هر کدام از این بازارها آموزش ببینید و به تکنیک‌های مدیریت ریسک مسلط شوید.

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان