یک کارشناس بازار سرمایه پیش بینی کرد:

روند معاملات بورس در روزهای پایانی سال صعودی می شود؟

صفحه اقتصاد - یک کارشناس بازار سرمایه گفت: به نظر می‌رسد که روند معاملات بورس در روزهای پایانی سال صعودی باشد و شرکت‌های صادرکننده که عرضه ارز خود را با نرخ

روند معاملات بورس در روزهای پایانی سال صعودی می شود؟

صفحه اقتصاد - یک کارشناس بازار سرمایه گفت: به نظر می‌رسد که روند معاملات بورس در روزهای پایانی سال صعودی باشد و شرکت‌های صادرکننده که عرضه ارز خود را با نرخ دلار آزاد انجام می‌دهند، بتوانند سود خوبی را برای سال آینده شناساسایی کنند.

«حسین عبدی» در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا به ارزیابی روند معاملات بورس طی چند روز گذشته پرداخت و افزود: ظرف چند روز گذشته شاهد ورود حجم گسترده نقدینگی‌های سرگردان به بازار سرمایه بودیم، علت این امر ناشی از آن بود که بازار سهام به تابعیت از بازارهای موازی رفتار مشابهی را مانند معاملات بازار دلار و طلا در پیش گرفته که البته این روند را در مقایسه با دیگر بازارها با شدت کمتری دنبال کرده است.

وی این امر را ناشی از مشکلاتی دانست که بازار سرمایه در حال دست و پنجه نرم کردن با آن است، گفت: ظرف چند ماه گذشته با مشکلاتی در لایحه بودجه مواجه بودیم که باعث ایجاد نگرانی هایی در بازار شد.

عبدی خاطرنشان کرد: همچنین برخی از شرکت‌های حاضر در بازار سرمایه با مشکلات شدید نقدینگی، فروش و نیز مساله مربوط به تقسیم سود مواجه بودند که ممکن است به دلیل وجود برخی از سیاست‌ها سود کمتری را در بین سهامداران تقسیم کنند.

این کارشناس بازار سرمایه به وجود مشکلات مربوط در بازار خودرو و نیز تاثیر آن بر روند معاملات بازار سهام اشاره کرد و اظهار داشت: چالش‌های موجود بر سر راه شورای رقابت و شورای عالی بورس برای عرضه خودرو در بورس کالا به نرخی که به نفع مصرف کننده و تولیدکننده باشد و باعث افزایش سود خالص شرکت‌ها شود؛ زمینه‌ساز ایجاد چالش در بازار سرمایه و نیز رکود در معاملات بازار سهام شد.

وی ادامه داد: با افزایش نرخ دلار آزاد به بیش از ۵۰ هزار تومان روند معاملات بورس تغییر کرد و نقدینگی‌های حاضر در صندوق‌های سرمایه‌گذای و صندوق‌های با درآمد ثابت از طریق ورود به بازار سهام اقدام به خرید سهام شرکت‌های بورسی کردند.

عبدی روند معاملات بورس در روزهای پایانی سال را مورد پیش بینی قرار داد و گفت: به نظر می‌رسد که روند معاملات بورس در روزهای پایانی سال صعودی باشد و شرکت‌های صادر کننده که با نرخ دلار آزاد مبادلات را انجام می‌دهند بتوانند سود خوبی را برای سال آینده شناساسایی کنند.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: طی چند روز گذشته بانک مرکزی مصوبه‌ای را ابلاغ کرد و نشان از آن داشت که شرکت‌های پتروشیمی و فلزی می‌توانند نرخ ارز را تا حدی با نرخ بالاتر در بازار عرضه کنند که اعلام چنین خبری توانست اثر خود را بر معاملات بازار ایجاد کند.

وی با تاکید بر اینکه تا پایان سال پیش‌بینی روند صعودی را برای معاملات بازار داریم، اعلام کرد: با توجه به ارزش شرکت‌های سرمایه‌گذاری در بورس می‌توان اعلام کرد که بازار سرمایه جذاب‌ترین بازار برای سرمایه‌گذاری است.

عبدی تاکید کرد: بعد از روند تورمی که در بازارهای موازی ایجاد شده است، شرکت‌های تولیدی می‌توانند به نوعی تحت تاثیر ارزش جایگزینی باعث جذب نقدینگی و کمک به دولت شوند تا نقدینگی‌های سرگردان وارد بازار سهام شوند.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان خاطرنشان کرد: همچنین باید منتظر ماند و دید که آیا دولت در حوزه مولدسازی دارایی‌ها از حوزه بازار سرمایه کمک خواهد گرفت یا خیر، زیرا در صورت رخ دادن چنین اتفاقی می‌توان در انتظار بازاری مناسب در سه ماه نخست سال ۱۴۰۲ باشیم.

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان