صفحه اقتصاد گزارش می دهد:

زندگینامه کامل جف بزوس کارآفرین آمریکایی و موسس شرکت آمازون

توضیحاتی درباره زندگینامه کامل جف بزوس کارآفرین و سرمایه‌ گذار آمریکایی و و موسس شرکت آمازون در صفحه اقتصاد منتشر شد!

زندگینامه کامل جف بزوس کارآفرین آمریکایی و موسس شرکت آمازون

در این مطلب از صفحه اقتصاد ، توضیحاتی درباره زندگینامه کامل جف بزوس کارآفرین و سرمایه‌ گذار آمریکایی و و موسس شرکت آمازون خواهیم داشت! با ما همراه باشید. جف بزوس با نام کامل جفری پرستون بِیْزوس ( Jeffrey Preston Bezos ) کارآفرین و سرمایه‌ گذار در زمینه اینترنت و نیز مدیرعامل و موسس شرکت آمازون به عنوان بزرگ ترین شرکت خرده‌فروشی آنلاین در جهان متولد ۱۲ ژانویه سال ۱۹۶۴ میلادی در در آلبوکرکی واقع در نیو مکزیکوی ایالات متحده آمریکا می باشد.

[toc]

خانواده و کودکی جف بزوس

زندگی پدر و مادر او بیش از یک سال دوام نداشت و هنگامی که جف بزوس نوزاد بود، آنها از هم طلاق گرفتند. مادر وی در حالی کهجف بزوس ۵ سال بیشتر نداشت، برای رهایی از بی‌ خانمانی با یک مهاجر کوبایی به نام میگل مایک بزوس که برای تحصیل به آمریکا مهاجرت کرده بود، ازدواج کرد. مایک بزوس مدت کوتاهی پس از ازدواج، جف جورگنسن را به فرزندخواندگی پذیرفت (نام تولد جف بزوس، جفری پرستون جورگنسن بود) و نام خانوادگی او را به بیزوس تغییر داد! پدرخوانده جف بزوس پس از پایان تحصیل در شرکتی به نام اکسون به عنوان مهندس آغاز به کار کرد.

به دنبال کوچ خانواده به میامی، جف بزوس نیز دوران جوانی خود را در ایالت فلوریدا سپری کرد. علاقه‌ ی جف بزوس به علم و مهارت‌ های فنی از همان سال‌ های ابتدایی تحصیل مشخص بود! او در کودکی با کیت‌ های الکترونیکی مختلف تمرین می‌ کرد و حتی یک آژیر هشدار برای اتاق خود طراحی کرد. پس از آن وارد دانشگاه شد و به مطالعه فیزیک پرداخت، ولی خیلی زود به رشته مورد علاقه خود یعنی علوم رایانه و مهندسی برق در دانشگاه پرینستون وارد شد و در سال ۱۹۸۶ میلادی به عنوان دانشجوی ممتاز از دانشگاه فارغ‌ التحصیل شد! وی در دوران دانشجویی مدیر بخش پرینستون، سازمان دانشجویی تحقیقات فضایی (SEDS) بود.

آغاز تلاش برای راه اندازی وبسایت آمازون

جف بزوس پس از پایان تحصیل در دانشگاه در چندین شرکت از جمله شرکت فیتل که بر روی پیاده‌ سازی شبکه‌ های رایانه‌ ای کار می‌ کرد و شرکت D. E. Shaw & Co. مشغول به فعالیت شد. در این دوران توجه او به رشد بی‌ نظیر وب در دنیا معطوف شد! او در کمال تعجب دید که رشد استفاده از اینترنت در سال ۱۹۹۴ میلادی نسبت به سال پیش از آن، ۲۳ برابر شده‌ است! از همینجا بود که جف بزوس ایده ایجاد یک فروشگاه از راه دور را رسمی‌ کرد و شروع به پژوهش در زمینه شرکت‌ هایی کرد که کالاهای خود ر از راه دور ارسال می‌ کردند.

جف بزوس فهرستی از ۲۰ شرکت برتر در این زمینه تهیه کرد! تقریبا همه کالاهای موردنظر وی از طریق این شرکت‌ ها فروخته می‌ شدند اما هیچ‌ یک از آنها به فروش کتاب نمی‌ پرداختند و دلیل آن، نبود یک کاتالوگ کامل از عناوین کتاب‌ ها بود! زیرا عناوین کتاب‌ ها بسیار متنوع بودند و تهیه یک کاتالوگ کامل از آنها نیازمند هزینه سنگین و تهیه یک کاتالوگ چند هزار صفحه‌ ای بود. روال کار این شرکت‌ ها در آن دوران به این صورت بود که اقدام به تهیه یک کاتالوگ از محصولات خود می‌ کردند و آن را برای مشتری ارسال می‌ کردند؛ مشتری نیز پس از دریافت کاتالوگ و انتخاب کالا، آن را سفارش می‌ داد.

جف بزوس ایده خود را با شبکه جهانی وب همراه کرد و به فکر ساخت یک وبسایت برای معرفی عناوین کتاب‌ ها افتاد! برتری این وبسایت نیز کاملا وی را توجیه کرده بود:

  1. عدم نیاز به تهیه کاتالوگ فیزیکی
  2. کاهش چشمگیر هزینه‌ ها
  3. افزایش سرعت در عملیات خرید
  4. امکان تغییر روزانه کاتالوگ و…

اما خطر بزرگ این کار، سرمایه‌ گذاری بر روی یک چیز نو، مبهم و غیرقابل اعتماد به نام اینترنت بود که تا آن هنگام همه مردم آن را یک وسیله تفریحی و ارتباط جمعی می‌ دانستند! او شروع به بررسی در زمینه تجارت کتاب کرد و حتی در همایش سالانه کتاب فروشان شرکت کرد!

جف بزوس نام Abracadabra به معنی ورد و طلسم (هم معنی با اجی مجی لا ترجی) را برای وبسایت خود انتخاب کرد! اما دوستان وی او را متقاعد ساختند که این نام مناسبی نیست و سرانجام نام amazon.com را برگزیدند! رود آمازون نام بزرگ ترین رود جهان است و جف بزوس نیز باور داشت که وبسایت کوچک او روزی به بزرگ ترین کتابخانه جهان بدل خواهد شد.

جف بزوس برای آغاز رویای خود به همراه نامزد خود مکنزی بزوس به شهر سیاتل واقع در واشینگتن کوچ کرد و در سال ۱۹۹۴ میلادی شرکت آمازون را تاسیس کرد. یک سال بعد یعنی در سال ۱۹۹۵ میلادی، نخستین ویرایش وبسایت آمازون روی شبکه اینترنت قرار گرفت و در تاریخ ۱۶ ژوئیه ۱۹۹۵ میلادی آمازون رسما کار خود را آغاز کرد!

در روزهای ابتدایی آمازون، آن‌ ها یک زنگ برای هر خرید مشتریان طراحی کرده بودند که پس از به صدا در آمدن آن، برای شناسایی خریدار دور هم جمع می‌ شدند؛ پس از چند هفته تعداد خریدها به قدری افزایش یافت که محبور شدند زنگ را قطع کنند! طولی نکشید که توجه بیشتر رسانه‌ ها به وبسایت آمازون و ایده آن که در آن سال‌ ها عجیب به نظر می‌ رسید، آغاز شد و همین امر تا اندازه زیادی باعث استقبال مردم از آمازون شد!

جف بزوس در این باره می‌ گوید: از همان ابتدای کار مشخص بود که رشد خواهیم کرد!

دوران رشد آمازون شروع می شود!

با شروع کار آمازون، جف بزوس و همکاران وی پیوسته در تلاش بودند تا این وبسایت را با سلیقه مشتریان سازگار کنند و همه نیازهای آنان را برآورده کنند! آنها ابتدا ایده خرید با یک کلیک را پیاده کردند و سپس بخش نظرات خریداران را راه‌ اندازی نمودند.

در سال ۱۹۹۷ میلادی فروش سهام آمازون از طریق وبسایت، راه‌ اندازی شد و در پی آن، کار آمازون به چند کشور دیگر از جمله کانادا، ژاپن، بریتانیا، و فرانسه گسترش یافت! بدین ترتیب فروش کتاب هر روز با استقبال بیشتری روبرو می‌ شد! مشتریان کم‌ کم شروع به ارسال ایمیل‌ هایی کردند که در آن درخواست ارائه کالاهای دیگری از جمله لوح فشرده و لوازم خانگی از آمازون داشتند. جف بزوس نیز بلافاصله کالاهای بیشتری را به فروشگاه افزود و بدین ترتیب روز به‌ روز به دامنه کار آمازون گسترده‌ تر می شد!

آمازون ؛ یکه تاز دنیای اینترنت

وبسایت آمازون که به عنوان بزرگ ترین کتابفروشی آنلاین دنیا شناخته می‌ شود؛ در سال ۲۰۱۴ میلادی معادل ۶۳ درصد فروش آنلاین کتاب و ۴۰ درصد کل فروش کتاب دنیا را از طریق خرده فروشی به دست آورد! این میزان فروش رکوردی جهانی بود که یک فروشگاه وبسایتی به آن دست یافته ببود.

آمازون همچنین بزرگ‌ ترین فروشگاه اینترنتی ایالات متحده آمریکا محسوب می‌ شود و در وبگاه خود به جز کتاب، محصولات متنوعی چون پخش‌ کننده دی وی دی و بلو ری، ام پی تری پلیر، انواع نر م افزار، بازی ویدئویی، وسایل الکترونیکی، زیورآلات، مبلمان، غذا، اسباب بازی و پوشاک نیز می‌ فروشد این وبسایت از چند سال پیش همچنین وارد عرصه تولید اسمارت فون، تبلت، کتابخوان الکترونیک، تلفن و تلویزیون دیجیتال هم شده‌ است. فروش این شرکت در سراسر جهان بیشتر از مجموع فروش اینترنتی ۲۰ خرده‌ فروش بعدی در ایالات متحده آمریکا می باشد.

بد نیست بدانید دامنه amazon.com در سال ۲۰۰۸ میلادی، سالانه حداقل ۶۱۵ میلیون بازدیدکننده داشته‌ است! آمازون تا ابتدای سال ۲۰۱۶ میلادی بیش از ۱۳۰ میلیون مشتری را به وبسایت خود در ایالات متحده آمریکا جذب کرد.

جف بزوس ، بنیان‌ گذار و مدیرعامل فعلی شرکت آمازون با در اختیار داشتن ۱۷٪ از سهام آمازون، بزرگ ترین سهام‌ دار آن محسوب می شود!

راه اندازی شرکت فضایی بلو اوریجین

جف بزوس در سال ۲۰۰۰ میلادی شرکت فضایی بلو اوریجین را تاسیس کرد. وی از ابتدا علاقه‌ ی زیادی به فضا داشت و طرح‌ های متنوعی برای تاسیس شهرهای فضایی، مراکز تفریحی و هتل‌ هایی که تا دو میلیون نفر را به دور زمین می‌ گردانند، در سر می‌ پروراند! سال‌ های ابتدایی تاسیس بلو اوریجین با احتیاط و مخفی‌ کاری اطلاعاتی همراه بود. در سال ۲۰۰۶ میلادی این شرکت به‌ صورت عمومی معرفی شد؛ دلیل این شهرت، خرید زمینی وسیع برای تاسیس کارخانه‌ی آزمایشگاهی در تگزاس بود.

جف بزوس از همان سال‌ های ابتدایی شناخته شدن بلو اوریجین، هدف از تاسیس آن را آسان‌ تر کردن سفرهای فضایی نامید. او اعتقاد داشت شرکت وی مانند بسیاری استارتاپ‌ های دیگر تلاش دارد تا افراد مختلف بتوانند به‌ راحتی به فضا سفر کنند. او هدف نهایی را تخلیه‌ زمین، پاک نگه داشتن و تبدیل آن به یک پارک تفریحی اعلام کرده بود.

جف بزوس در سال ۲۰۱۳ میلادی مذاکراتی با ریچارد برانسون، موسس ویریجین گروپ و رئیس هیئت مدیره‌ ویرجین گالکتیک انجام داد و طرح‌ های خود را برای او توصیف کرد. جف بزوس برای رسیدن به هدف خود حاضر بود با افراد متعدد با پتانسیل‌ های مالی و فکری بالا مذاکره کند. او سیاره‌ های هدف سفرها و آزمایشات بلو اوریجین را بسیار گسترده بیان می‌ کند و تنها به هدف نهایی یعنی سفر و زندگی مردم در فضا می‌ اندیشد! به عقیده‌ و این هدف بسیار بلندمدت است؛ اما ارزش زمان و هزینه‌ های زیاد را دارد.

ثروت باورنکردنی جف بزوس

در سال ۲۰۰۸ میلادی مجله فوربز اعلام کرد درآمد جف بزوس به ۸٫۲ میلیارد دلار رسیده است! و او در رتبه ۱۱۰ ثروتمندترین مرد جهان ایستاده‌ است. ثروت او در سال ۲۰۱۵ میلادی به بیش از ۵۸٫۴ میلیارد دلار رسید. به گزارش بلومبرگ، صبح روز ۲۷ ژوئیه ۲۰۱۷ میلادی با افزایش ارزش سهام کمپانی آمازون، جف بزوس بنیان‌گذار این شرکت با پشت سر گذاشتن بیل گیتس، به جایگاه ثروتمندترین شخص دنیا رسید.

از آوریل ۲۰۲۰ میلادی و هم‌ زمان با افزایش چشمگیر خریدهای اینترنتی در پی همه گیری گسترده ویروس کرونا در ایالات متحده آمریکا، ثروت جف بزوس به میزان ۳۰ میلیارد دلار افزایش یافت و بهای سهام شرکت آمازون به بالاترین اندازه خود رسید! بنابراین جف بزوس با ۱۶۲ میلیارد دلار آمریکا داراییِ ثبت‌ شده به عنوان ثروتمندترین فرد جهان شناخته شد و ارزش خالص دارایی‌ های او ۱۵۲٫۹ میلیارد دلار برآورد شد! دارایی‌ های او تا نوامبر ۲۰۲۰ میلادی به ۱۸۵٫۵ میلیارد دلار رسید.

زندگی شخصی جف بزوس

در ۹ ژانویه سال ۲۰۱۹ میلادی جف بیزوس در توئیتی اعلام کرد که پس از ۲۵ سال از مکنزی بیزوس، همسر خود جدا می‌ شود! او گفت که با همسر خود از این پس به عنوان یک دوست رابطه خواهد داشت. پیش‌ بینی اولیه از مبلغ مبادله شده در طلاق ۱۳۷ میلیارد دلار بود که می‌ توانست مکنزی بیزوس را به ثروتمندترین زن جهان تبدیل کند!

کمی پس از اعلام رسمی طلاق جف بیزوس از همسر خود، نشریه نشنال اینکوایر پیامک‌ های رد و بدل شده بین او و یک مجری تلویزیونی به نام لورن سانچز را منتشر کرد! بر پایه گزارش نشنال اینکوایر، جف بیزوس ماه‌ ها با لورن سانچز رابطه پنهانی داشت! این نشریه ادعا کرد تصاویر برهنه که بین جف بزوس و لورن سانچز رد و بدل شده است را نیز در اختیار دارد.

پس از افشای پیام‌ های جف بزوس و لورن سانچز، او برای یافتن منبع این افشاگری، چندین کارآگاه شخصی استخدام کرد. جف بیزوس طی نوشته‌ ای در میدیوم ادعا کرد نشنال اینکوایر او را تهدید به انتشار تصاویر برهنه کرده است و برای اخاذی از او تلاش کرده‌ است! او در نوشته خود، متن همه ایمیل‌ های فرستاده شده از نشنال اینکوایر را منتشر کرد! به دلیل رابطه نزدیک سردبیر این نشریه با دونالد ترامپ، رئیس‌ جمهور ایالات متحده آمریکا، احتمال سیاسی بودن این رخداد مطرح شد! جف بزوس معتقد است که دونالد ترامپ و محمد بن سلمان در افشاگری علیه او نقش داشته‌ اند! احتمال دست داشتن عربستان سعودی در این اتفاقات با توجه به این مسئله مطرح شد که جمال خاشقجی نویسنده واشینگتن پست، روزنامه تحت تملک جف بیزوس بوده است.

نشریه دیلی بیست دست داشتن دولت ایالات متحده آمریکا در افشای تصاویر و پیام‌ های جف بزوس را رد و ادعا کرد مایکل سانچز، برادر لورن سانچز در لو رفتن این محتوا نقش داشته‌ است!

جف بیزوس پیش از طلاق، مالک بیش از ۱۶ درصد سهام آمازون بود! بر پایه توافق نهایی طلاق، مکنزی بیزوس ۴ درصد از سهام شرکت آمازون را بدون حق رای دریافت کرد. این ۴ درصد در هنگام توافق، معادل ۳۵ میلیارد دلار بود. در عین حال کنترل جف بزوس بر روزنامه واشینگتن پست حفظ شد! به این ترتیب جف بیزوس ۷۵ درصد از سهم پیشین خود را در آمازون حفظ کرد و ۲۵ درصد آن به همسر پیشین او تعلق گرفت! مکنزی بزوس پس از این توافق به چهارمین زن ثروتمند جهان تبدیل شد!

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان