صفحه اقتصاد از گرانی بازار میوه شب یلدا گزارش می دهد:

ساز گرانی میوه شب یلدا ۱۴۰۰ کوک شد

 به گزارش اختصاصی خبرنگار صفحه اقتصاد همه ساله با نزدیک شدن به شب یلدا، قیمت اقلام پرتقاضا این شب همچون آجیل، میوه شب یلدا

ساز گرانی میوه شب یلدا 1400 کوک شد

با فرارسیدن ایام پایانی فصل پاییز و قرار گرفتن در آستانه شب یلدا، قیمت برخی اقلام میوه نوساناتی در بازار داشته است.

به گزارش اختصاصی خبرنگار صفحه اقتصاد همه ساله با نزدیک شدن به شب یلدا، قیمت اقلام پرتقاضا این شب همچون آجیل، هندوانه، انار و خرمالو روند افزایشی به خود می‌گیرد و گاها به چند برابر نرخ قبل می رسد که این امر بسیاری از خانوارها را برای تامین اقلام مورد نیاط این سنت دیرینه دچار مشکل می کند.

امسال از هفته ها قبل مسئولان با فراوانی تولید و دپو و ذخیره محصول در سردخانه ها خبر از آرامش و ثبات قیمت در شب یلدا را دادند که انتظار می رود با اعمال نظارت دقیق بر سطح بازار به منظور کاهش سودجویی ها این امر تحقق یابد چرا که امسال تورم و شرایط اقتصادی کسب و کارها ناشی از کرونا و مسائل دیگر فشار زیادی به خانوارها وارد کرده است.

بررسی ها از سطح بازار نشان می دهد که هر کیلو انار از ۲۰ هزار تا ۳۵ هزار تومان، خرمالو ۳۵ تا ۴۳ هزار تومان، هندوانه ۸ هزار تا ۱۳ هزار تومان، کیوی ۲۵ هزار تا ۳۰ هزار تومان، پرتقال ۱۵ هزار تا ۳۰ هزار تومان، سیب ۱۵ هزار تا ۳۰ هزار تومان و نارنگی ۱۷ هزار تا ۳۰ هزار تومان به فروش می رسد که نسبت به هفته های قبل هر کیلو ۵ تا ۶ هزار تومان افزایش داشته است.

اسداله کارگر رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران با اشاره به اینکه کمبودی در بازار میوه نداریم، اظهار کرد: با توجه به فراوانی تولید، مشکلی در تامین و توزیع میوه شب یلدا وجود ندارد.

وی افزود: با وجود قابلیت ذخیره سازی میوه های شب یلدا، تدابیر لازم اتخاذ شده و مشکلی در این زمینه نداریم.

کارگر ادامه داد: با توجه به فراوانی اقلام و مدیریت مصرف پیش بینی می شود که نوسانی در بازار شب یلدا رخ ندهد چرا که در گذشته افراط در خرید مردم یکی از علل نابه سامانی بازار و مشکلات توزیع بود که هم اکنون اقتصادی خرید می کنند و همین امر منجر به ایجاد آرامش در بازار شده است.

مصطفی دارایی نژاد رئیس اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی میوه و تره بار از دپو ۸ هزار تن هندوانه و انار خبر داد و گفت: قیمت انار و هندوانه در شب یلدا اغلب افزایش پیدا می‌ یابد، به همین خاطر اقدام به دپو مقادیری هندوانه و انار در سردخانه کردیم.

وی قیمت هر کیلو هرکیلو انار ساوه را ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان اعلام کرد و گفت: قیمت کنونی هر کیلو انار کاشمر ۱۵ تا ۱۸ هزار تومان، انار دماوند ۲۰ هزار تا ۳۰ هزار تومان، هندوانه نیاگارا ۵ تا ۶ هزار تومان، هندوانه بیضی ۷ هزار تومان، خرمالو شمال ۱۲ هزار تا ۲۲ هزار تومان و خرمالو کن ۲۲ هزار تا ۳۲ هزار تومان است.

دارایی نژاد ادامه داد: با توجه به ذخیره سازی ۸ هزار تن هندوانه و انار، عرضه را از چند روز مانده به شب یلدا آغاز می کنیم تا با ازدیاد عرضه، نوسانی در بازار رخ ندهد.

با وجود اظهارات مسئولان اتحادیه میوه و تره بار مبنی بر آنکه مغازه داران بر مبنای فاکتور حداکثر ۲۵ درصد بر قیمت هندوانه و ۳۵ درصد سایر کالاها لحاظ کنند، از این رو انتظار می رود طرح تشدید بازرسی های میدانی در ایام پایانی فصل پاییز با قرار گرفتن در آیین باستانی شب یلدا اجرا شود تا از هر گونه گرانفروشی یا کمبود کالا جلوگیری شود.

گزارش: محبوبه کباری

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان