گزارش اختصاصی صفحه اقتصاد از بازار مرغ و تخم مرغ:

آرامش پس از طوفان بازار مرغ و تخم مرغ

به گزارش خبرنگار صفحه اقتصاد از ابتدای سال بازار مرغ و تخم مرغ تحت تاثیر مسائل مختلف بارها دچار نوسان شد .

آرامش پس از طوفان بازار مرغ و تخم مرغ

پس از مدت ها التهاب در بازار مرغ و تخم مرغ، عوامل متعدد همچون واردات مرغ و تخم مرغ، جوجه یکروزه و تخم مرغ نطفه دار و توزیع اینترنتی بازار را به آرامش نسبی رساند.

به گزارش خبرنگار صفحه اقتصاد از ابتدای سال بازار مرغ و تخم مرغ تحت تاثیر مسائل مختلف بارها دچار نوسان شد به طوریکه هر یک از این اقلام‌ چند برابر نرخ مصوب به دست مصرف کننده می رسید.

گرچه در میادین میوه و تره بار کالا با نرخ مصوب عرضه می شد، اما محدودیت توزیع منجر به تشکیل صف های طولانی خرید در شرایط کرونایی بود، گاها مردم برای تهیه مرغ و تخم مرغ مورد نیاز ساعت ها در صف خرید حتی در زمان اوج کرونا بودند چرا که بودجه دهک های ضعیف و متوسط بواسطه تورم افسار گسیخته تمامی اقلام و کالاها اجازه نمی داد تا آنها بتوانند اقلام مورد نیاز را از صنوف محل چندبرابر نرخ مصوب تامین کنند.

با بازگشت قانون انتزاع به وزارت جهاد کشاورزی انتظار بر آن بود که مشکلات تنظیم بازار اقلام ضروری سبد خانوار مرتفع شود که با روی کارآمدن دولت سیزدهم، مسئولان وزارت جهاد کشاورزی با تشکیل قرارگاه امنیت غذایی، واردات مرغ منجمد، تخم مرغ نطفه دار و جوجه یکروزه در صدد بازگشت آرامش به بازار بودند چرا که طی ماه های قبل بسیاری از تولیدکنندگان به علت مشکلات تامین نهاده دامی از گردونه تولید خارج شدند یا رغبتی به جوجه ریزی نداشتند که در نهایت این امر منجر به کاهش تولید و‌ عرضه در بازار شد. هرچند در این میان بسیاری از مغازه داران و توزیع کنندگان کالا با گرفتن ماهی از آب گل آلود بر التهابات دامن زدند، اما اتخاذ سیاست واردات مرغ منجمد، تخم مرغ و تخم مرغ نطفه دار منجر به اشباع بازار و کنترل التهابات بازار شد.

این پایان‌ ماجرا نیست چرا که از آبان مسئولان وزارت جهاد کشاورزی در راستای تنظیم بازار مرغ و تخم مرغ اقدام به توزیع هوشمند از طریق سامانه بازرگام کردند که هم اکنون این طرح در ۶ استان در حال اجراست و همواره مسئولان در راستای حذف واسطه ها و دلالان بدنبال گسترش آن در تمامی شهرها هستند. اما آنچه حائز اهمیت است اجرای این طرح نتوانسته قیمت در بازار خرده فروشی را کاهش دهد که در این باره حمید رضا کاشانی رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغداران‌میهن معتقد است که علی رغم کاهش قیمت تخم مرغ درب مرغداری و عرضه زیر نرخ مصوب، اما قیمت در سطح خرده فروشی همچنان بالاست، چرا که مغازه داران نسبت به سودی که برایشان در نظر گرفته شده راضی نیستند.

کاشانی همچنان استمرار توزیع هوشمند تخم مرغ را راهکار جلوگیری از سودجویی مغازه داران می داند.

بررسی ها از سطح بازار نشان می دهد که قیمت هر عدد تخم مرغ در مغازه ها از ۱۷۰۰ تا ۲۲۰۰ تومان، هر کیلو مرغ ۲۸هزار تا ۳۴ هزار تومان، فیله مرغ ۷۰ تا ۸۰ هزار تومان و سینه ۵۵ تا ۶۰ هزار تومان است که عرضه بالاتر از نرخ مصوب نشان می دهد که نظارت ها در بازار همچنان کمرنگ است.

مهدی یوسف خانی رئیس اتحادیه پرنده و ماهی از کاهش قیمت مرغ در بازار خبر داد و گفت: با اشباع بازار ناشی از افزایش تولید و عرضه مرغ منجمد وارداتی، قیمت مرغ به زیر نرخ مصوب رسیده است.

وی افزود: علی رغم اعلام نرخ مصوب ۳۱ هزار تومانی به ازای هر کیلو مرغ گرم، توزیع کمتر از این نرخ نشان می دهد که قیمت های دستوری جوابگو نیست و بازار تابع مکانیزم عرضه و تقاضاست.

یوسف خانی ادامه داد: همان طور که مغازه داران و تولیدکنندگان در بحران ۱۱ ماه اخیر بازار مرغ و تخم مرغ نقشی نداشتند و تنها کمبود تولید و عرضه قیمت در بازار را تعیین‌می کرد، در شرایط فعلی هم توزیع زیر نرخ مصوب ارتباطی به فروشنده یا تولیدکننده ندارد.

حبیب اسداله نژاد مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی حجم بالای جوجه ریزی را عامل اصلی کاهش قیمت در بازار اعلام کرد و گفت: با توجه به حجم بالای جوجه ریزی و افزایش تولید پیش بینی بر آن بود که از دهه سوم آذر با تراکم مرغ در سطح بازار و برهم خوردن تعادل در سطح بازار روبرو می شویم.

وی عرضه مرغ منجمد به شکل گسترده را یکی دیگر از علل برهم خوردن توازن عرضه و تقاضا دانست و گفت: هم اکنون قیمت در برخی استان ها ۲ تا ۲ هزار و ۵۰۰ تومان به زیر نرخ مصوب رسیده است، به همین‌خاطر درقرارگاه امنیت غذایی خواستار توقف عرضه مرغ منجمد در بازار شدیم.

حال با استمرار توزیع اینترنتی اقلام اساسی و اعمال نظارت های دقیق بر سطح بازار انتظار می رود که مشکلات التهاب قیمت از بازار برچیده شود تا خانوارها به سهولت بتوانند اقلام مورد نیاز را با نرخ مصوب تامین کنند.

گزارش: محبوبه کباری

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان