صفجه اقتصاد گزارش می دهد:

نهضت ملی مسکن چیست؟ + رقم دقیق وام و توضیح فرم ج مسکن

توضیحاتی درباره جزئیات نهضت ملی مسکن شامل رقم دقیق وام مسکن و همچنین چیستی فرم ج مسکن در صفحه اقتصاد منتشر شد!

نهضت ملی مسکن چیست؟ + رقم دقیق وام و توضیح فرم ج مسکن

در این مطلب از صفحه اقتصاد ، توضیحاتی درباره جزئیات نهضت ملی مسکن شامل رقم دقیق وام مسکن و همچنین چیستی فرم ج مسکن خواهیم داشت! با ما همراه باشید. قانون جهش تولید مسکن که تحت عنوان نهضت ملی مسکن نیز شناخته می شود، چند روزی است که اجرایی شده است…

ماده ۱ قانون جهش تولید مسکن مصوب هفدهم مرداد ماه سال 1400 شمسی به شرح زیر است:

دولت موظف است نیاز سالانه مسکن کشور را براساس اعلام وزارت راه و شهرسازی مستند به مطالعات طرح جامع مسکن، در مناطق شهری و روستایی تامین نماید و به نحوی برنامه ریزی و اقدام کند تا در چهار سال نخست اجرای این قانون، سالانه به طور متوسط حداقل یک میلیون واحد مسکونی در کشور برای متقاضیان واجد شرایط براساس قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن مصوب ۱۳۸۷/۲/۲۵ و آیین نامه های مربوطه عرضه گردد.

سامانه ملی نهضت مسکن یا به اختصار سامانه سمن به آدرس saman.mrud.ir از روز چهارشنبه ۲۸ مهر ماه سال ۱۴۰۰ شمسی برای ثبت نام متقاضیان فاقد خانه دارای شرایط لازم طبق قانون جهش تولید مسکن در دسترس قرار گرفته است. طبق قانون و آئین‌ نامه، واجدان شرایط بایستی چهار شرط تاهل و سرپرست خانوار بودن، سابقه حداقل ۵ سال سکونت در شهر موردتقاضا، فاقد مالکیت خصوصی و در نهایت عدم استفاده از امکانات دولتی در حوزه مسکن از ابتدای انقلاب اسلامی (یا سبز بودن فرم ج مسکن) را دارا باشند.

شاید این سوال پیش آید که فرم ج سبز مسکن چیست؟

در پاسخ بایستی گفت بر اساس بند یک ماده یک آیین‌ نامه اجرایی قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن، افراد فاقد مسکن کسانی هستند که خود و یا افراد تحت تکفل آن ها شامل همسر و فرزندان، از تاریخ ۱۳۸۴/۱/۱ مالک زمین مسکونی یا واحد مسکونی نبوده اند و از تاریخ پیروزی انقلاب اسلامی (۲۲ بهمن ماه سال ۱۳۵۷ شمسی) به بعد از هیچ نوع امکانات دولتی و عمومی تامین مسکن مانند زمین، واحد مسکونی و یا تسهیلات یارانه ای خرید و یا ساخت واحد مسکونی استفاده نکرده باشند.

برای احراز این شرط، فرمی با عنوان فرم ج طراحی شده است که متقاضیان می توانند به صورت آنلاین در وبسایت ادارات کل راه و شهرسازی استان محل سکونت خود با تکمیل اطلاعات لازم استعلام فرم ج را درخواست کنند. استعلام فرم ج افرادی که مصداق فاقدین مسکن مذکور در بند یک آیین‌ نامه اجرایی قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن باشند، سبز خواهد بود و برای کسانی که قبلا از امکانات دولتی تامین مسکن استفاده کرده اند یا مالک زمین یا واحد مسکونی باشند، استعلام فرم ج قرمز اعلام خواهد شد.

اما رستم قاسمی ، وزیر راه و شهرسازی چندی پیش پیرامون قانون جهش تولید مسکن اینچنین اظهار داشته بود:

به هیچ عنوان دولت سیزدهم احداث مسکن در کشور را سیاسی نمی‌ کند و به حاشیه نمی‌ برد که به همین منظور تجربیات تلخ مسکن مهر را در طرح اقدام ملی مسکن جبران و اصلاح می‌ کنیم و با بهبود فرآیندها در راستای کیفی‌ سازی برنامه‌ ها هستیم.

متقاضیان مسکن در طرح نهضت ملی مسکن در ۵ مرحله، واریز وجه خواهند داشت! بر اساس برنامه‌ ریزی‌ های انجام یافته، واجدان شرایط طرح نهضت ملی مسکن بایستی در ۵ مرحله واریز وجه داشته باشند و تسهیلاتی که به نام متقاضیان است به حساب مسدودی متقاضیان واریز خواهد شد… از آن محل نیز در اختیار سازندگان قرار می‌ گیرد تا پروژه را انجام دهند و تحویل متقاضیان بدهند.

درباره قیمت ساخت واحدهای مسکونی طرح جهش تولید مسکن (نهضت ملی مسکن) نیز بایستی گفت در این طرح، برای اولین بار میزان تسهیلات و سود تسهیلات به شکل هوشمند و با توجه به توان مخاطب تنظیم شده است… بدین معنا برای دهک‌ های مختلف از جمله دهک اول تا سوم، حدود ۸۰ درصد قیمت تمام شده مسکن به صورت تسهیلات در اختیار متقاضیان قرار خواهد گرفت.

درباره سود تسهیلات پرداخت شده در قانون جهش تولید مسکن نیز بایستی گفت این سود به نرخ ۱۸ درصد محاسبه خواهد شد! لازم به بیان است در قانون جهش تولید مسکن صندوق ملی مسکن تعریف شده است که صندوق ملی مسکن مابه‌ التفاوت سودها را مدیریت می‌ کند. بدین معنا برای دهک‌ های اول تا سوم با پایین‌ ترین قیمت ممکن با ۵ درصد سود تسهیلات پرداخت می‌ شود! برای دهک‌ های متوسط نیز سود تسهیلات تا حداکثر ۱۲ درصد است و مابه التفاوت توسط صندوق ملی مسکن به بانک‌ های عامل پرداخت می‌ شود.

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان