گزارش اختصاصی صفحه اقتصاد از مزایده خودروهای رسوب شده

چرا مزایده خودروهای خارجی ۵ سال طول کشید؟

همه چیز از مزایده خودرو‌های خارجی رسوب شده اموال تملیکی، زمان اعلام برندگان مزایده خودروهای خارجی دپوشده در گمرک

چرا مزایده خودروهای خارجی 5 سال طول کشید؟

آسیه کرمی- صفحه اقتصاد - با حضور نمایندگان دستگاه‌های نظارتی مزایده فوق‌العاده خودرو‌های خارجی به ارزش ۲ هزار و ۳۷ میلیارد تومان، ۱۶ مهرماه رمزگشایی می‌شود.
با توجه به موضوع مزایده خودروهای رسوب شده، علت اینکه قیمت پایه این خودروها در مقایسه با قیمت بازار، بسیار کم است، چیست؟ چرا حبس خودروهای وارداتی خارجی پنج سال طول کشیده است؟ چرا مزایده این خودروها در پنج سال گذشته صورت نگرفته است؟

در این گزارش از پایگاه خبری صفحه اقتصاد به این سوالاتی که در خصوص موضوع خودروهای رسوب شده مطرح است، توضیحاتی را ارائه می کنیم.

پیش از این روح‌الله لطیفی، سخنگوی گمرک، اعلام کرده بود حدود ۹۰۰ خودرو در گمرکات کشور دچار مشکل ثبت سفارش هستند. اما مشکل همه این خودروها ثبت سفارش نیست اما روند قانونی که موجب اجازه ورود خودروها به گمرک شده را می توان تعداد خودرویی که با ارز کشور در بنادر دپو شدند مقصر دانست.

همچنین می تواند دلیل دیگر سوءمدیریت در پنج سال رسوب این خودروها باشد. بر اساس گزارش ها از سال 97 این خودروها در گمرکات و بنادر بلاتکلیف ماندند. در مدت دپو هیچ تصمیمی برای این خودروها گرفته نشد، خودروهایی که طی این مدت ارزبری داشته‌اند و با بی توجهی در این خصوص هیچ سودی برای بازار خودروی کشور و مصرف‌کنندگان نداشته است. شاید اگر زودتر این خودروها بفروش می رسید در تنظیم بازار خودروهای وارداتی نقش بهتری صورت می گرفت.

طبق احکام قانونی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، فروش و تعیین تکلیف کالاهای مکشوفه ظن قاچاق در صورت دستور فروش مطابق تبصره 2 ماده 53 این قانون انجام می گیرد و فروش و مزایده خودروهای خارجی بر اساس دستورات قضایی به‌موجب رای روز 29 مرداد 1401 شعبه 15 دادگاه انقلاب اسلامی تهران صورت گرفته است.

خودروهایی که قرار است از طریق مزایده بفروش برسند به‌ دلیل مصوبات قبلی هیئت وزیران در دولت روحانی به جهت محدودیت‌های ارزی کشور و سیاست‌های اقتصادی در گمرکات انبار شده بودند و تأمین ارز آنها در گذشته صورت گرفته است.

سران قوای مجریه و قضاییه در ماه های پایانی 1400،پس از بازدید از گمرکات و بنادر تصمیم به فروش خودروهای سواری خارجی رسوب‌شده گرفتند که دستور رسیدگی ویژه این موضوع نیز صادر شد.

بر اساس گفته ی مسئولین مربوطه، صدور پلاک در محل پارکینگ نگهداری خودرو پس از ابلاغ مرجع قضایی مبنی بر فروش 1062 خودروی سواری در قالب مزایده فوق‌العاده به‌شرط شماره‌گذاری داخل کشور و با بالاترین قیمت، به نام برندگان صادر خواهد شد.

قیمت خودروها نیز بر اساس قانون، قیمت پایه مزایده توسط کارشناسان رسمی دادگستری صورت گرفته است. با توجه به شرایط رقابتی متناسب با کیفیت خودروها در هر استانی قیمت‌گذاری خواهد شد، همچنین علاوه بر قیمت اعلامی هزینه‌های نقل و انتقال، مالیات بر ارزش افزوده، مالیات شماره‌گذاری، بیمه شخص ثالث و سایر هزینه‌های جانبی افزوده می شود.

فروش این خودروهای خارجی از طریق مزایده به‌ دلیل حفظ بیت المال و حقوق عامه می باشد. و به طول کشیدن زمان نگهداری موجب کاهش کیفیت این خودروها شده است و ارزش کالا کاهش بسیاری خواهد داشت.

بر اساس این گزارش سخنگوی سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی از رمزگشایی مزایده فوق‌العاده خودرو‌های خارجی به ارزش ۲ هزار و ۳۷ میلیارد تومان، در ۱۶ مهرماه با حضور نمایندگان دستگاه‌های نظارتی خبر داده است.
وی همچنین اضافه کرده است که از روز پنجشنبه هفتم مهر ماه مزایده یک هزار و 62 خودروی خارجی رسوب شده در گمرک آغاز شد و متقاضیان برای اطلاع از جزئیات این مزایده می توانند با مراجعه به سامانه تدارکات الکترونیکی دولت در این خصوص آگاه شوند، همچنین می توانند از خودرو‌ها در انبار‌های اموال تملیکی بازدید کنند.
طبق آخرین آماری که در خبرگزاری تسنیم منتشر شده بود در حال حاضر بیش از 40 هزار بازدید از سایت سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی صورت گرفته و حدود 20 هزار نفر در سامانه تدارکات الکترونیک دولت در خصوص مزایده فوق‌العاده 565 ثبت نام کرده اند.
بر اساس اعلام سخنگوی سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی، رمزگشایی از قیمت‌های پیشنهادی در روز شنبه 16 مهرماه با حضور نمایندگان دستگاه‌های نظارتی برگزار خواهد شد.

همچنین متقاضیان می توانند برای بازدید و ارائه قیمت پیشنهادی شرکت در مزایده خودرو‌های سواری خارجی تا ساعت 24 روز پنجشنبه 14 مهرماه مراجعه کنند.
به گفته ی حجتی، اسامی برنده‌شدگان با حضور نهاد‌های نظارتی و بازرسی اعلام خواهد شد.

بیشترین خودرو‌های خارجی در کدام استان است؟

بر اساس بررسی ها بیشترین تعداد خودرو‌های خارجی رسوب شده در بوشهر است همچنین مابقی این خودروها در 8 استان تهران، خوزستان، مازندران، هرمزگان، گیلان، قم، فارس و آذربایجان شرقی در انبار‌های سازمان اموال تملیکی قرار دارند که امکان بازدید حضوری نیز برقرار است.


گفتنی است که بر اساس گزارشات در سال 97 و طبق مصوبه هیئت وزیران واردات خودرو ممنوع شد، و بیش از شش هزار و 816 دستگاه سواری به دلیل شکایت گمرک مبنی بر جعل ثبت سفارش در گمرکات کشور ترخیص نشدند.
متقاضیان برای شرکت در مزایده پس از انجام ثبت‌نام و دریافت گواهی امضا با ورود به سامانه و انتخاب نقش مزایده‌گر اموال تملیکی، پس از پرداخت ودیعه باید پیشنهاد قیمت خود را ارسال کنند.
متقاضیان می توانند برای اطلاع از جزئیات بیشتر فروش خودروهای رسوب شده به سامانه تدارکات الکترونیکی دولت مراجعه کنند.

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان