گزارش اختصاصی صفحه اقتصاد از جدیدترین وضعیت واردات خودرو

زمان دقیق واردات خودرو به کشور در سال ۱۴۰۱

واردات خودرو به کشور در سال 1401، احتمالا از آذر و دی ۱۴۰۱ انجام خواهد شد. واردات خودرو چه ماهی انجام می شود؟ زمان دقیق واردات خودرو به کشور در سال 1401

زمان دقیق واردات خودرو به کشور در سال 1401

آسبه کرمی- صفحه اقتصاد - واردات خودرو به کشور در سال 1401 به گفته ی رئیس مجمع واردات، احتمالا از آذر و دی ۱۴۰۱ انجام خواهد شد.
از سال ۱۳۹۷ تاکنون موضوع واردات خودرو بین مجلس، دولت و بازار خودرو یکی از چالش ها در این حوزه بوده و بنا بر گزارشات تصمیماتی برای سال ۱۴۰۱ گرفته شد. همچنین در اردیبهشت ماه سال جاری دولت از آزادسازی واردات خودرو با چند شرط و شروط خبر داد.
اما بر اساس بررسی ها و گفته‌های محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، چند ایراد اساسی بر آیین نامه واردات خودرو وارد است که به رئیس جمهور نیز ابلاغ شده است.
ارزش گمرکی کالای ورودی متشکل است از ارزش بهای خرید کالا در مبدا، به علاوه هزینه‌های بیمه و حمل و نقل و سایر هزینه‌ها. به همین دلیل تبصره ۲ بند ۱ مصوبه با قانون مغایرت دارد.

همچنین سود بازرگانی کالاهای وارداتی توسط هیئت وزیران باید تعیین شود، بر همین اساس بند مربوط در مصوبه مغایر قانون است.

دستورالعمل اجرایی این آیین‌نامه باید هم به وزارت صمت و هم کمیسیون‌های متشکل از چند وزیر ابلاغ شود. و مقررات استفاده از ارز نیز باید توسط دولت تعیین شود.

ایراد سوم رئیس مجلس به این تبصره ۲ ماده ۷ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز ـ مصوب ۱۳۹۲ ـ بر می گردد که مقرر است: «دولت حدود و مقررات استفاده از ارز را تعیین می‌کند» بر همین اساس بند ۸ مصوبه ناظر به تفویض این دستور به وزارت صنعت، معدن و تجارت از حیث تغییر مرجع تعیین، مغایر قانون است.

بر اساس خبرها مدیرعامل ایران‌خودرو جدیدا در خصوص واردات خودرو عنوان کرده است که واردات خودرو باید آزاد شود تا افزایش کیفیت و شرایط رقابت مهیا شود.

وی همچنین گفته است: باید فشار قیمت‌گذاری دستوری از خودروسازان داخلی برداشته شود.

در جدیدترین گزارشات رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز گفته بود که مجلس وظیفه قانون گذاری در حوزه واردات خودرو را بر عهده داشت که قدم اول در این راستا برداشته شد و واردات خودرو به تصویب رسید.

وی اضافه کرده است که در حوزه اجرای قانون اختیار با مجلس نیست، اما وظیفه مجلس نظارت بر اجرای قانون در این خصوص است.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار داشت که دولت آئین نامه اجرای واردات خودرو را نوشته است.

بر اساس بررسی ها و خبرها مقرر بود تا انتهای شهریور واردات خودرو انجام شود اما بعد به مهر ماه موکول شد. به گفته مسئولین در باره انتقاداتی که به آئین نامه واردات خودرو وارد است این ایرادات در هیات تطبیق در حال بررسی می باشد.

آیا واردات خودرو آذر یا دی ماه انجام می شود؟

علیرضا مناقبی، رئیس مجمع واردات، در خصوص زمان واردات خودرو گفته است از ابتدای مهر امکان واردات خودرو وجود دارد اما با توجه به اینکه مراحل فرآیند ثبت سفارش برای واردات خودرو زمان بر است، ورود خودروهای وارداتی در بازار کشور احتمالا از آذر و دی ۱۴۰۱ انجام خواهد شد.

کدام شرکت ها متقاضی واردات خودرو هستند؟

امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت، اعلام کرده است که 2 شرکت‌ متقاضی واردات خودرو بعد از جلسات متعدد، موفق شدند مرحله تکمیل الزامات قانونی را با موفقیت پشت سر بگذارند.

وی افزوده است: تا پایان مهرماه ۱۴۰۱ اسامی شرکت‌های واجد شرایط اعلام می‌شود.

سایپا و رنو در حال مذاکره برای واردات خودرو

مدیرعامل سایپا، درباره واردات خودرو توسط این شرکت خودروسازی گفته است: شرکت خودروسازی رنو پارس با مشارکت ۵۱ درصدی رنو و ۴۹ درصدی سایپا شکل‌گرفته است بنابراین واردات خودروهای رنو با سایپا است.

وی همچنین افزوده است که برای واردات خودروهای اقتصادی مذاکرات سایپا با رنو در حال انجام است.

مدیرعامل سایپا، نیز اعلام کرده است که این خودروسازی با شرکت سیتروئن برای واردات خودرو نیز در حال مذاکره می باشد.

خودروهای سیتروئن C3-XR در قالب پروژه سایپا M44 و سیتروئن C3 بوده و تولید آ‌نها در داخل کشور بحث این مذاکرات است.

بر اساس گزارشات رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس تاکید کرده است تا پایان سال جاری تا سقف یک میلیارد دلار واردات خودرو حتما انجام می شود و مجلس پیگیر این موضوع است.

به گفته ی نایب رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، انحصار خودروسازان داخلی باید شکسته شود، و نوع خودرو و نحوه واردات آن مورد قبول نمایندگان مجلس نمی باشد و این شرایطی که مدنظر است باز نیز منجر به انحصار می شود.

سید کریم حسینی در گفت و گویی با ایسنا، عنوان کرد: بعد از صدور مجوز واردات خودرو توسط مجلس، دولت در این باره با صدور ابلاغیه ای دستو اقدامات لازم برای واردات خودرو را داد.

بر اساس بررسی های ما و خبرها شرایط در نظر گرفته شده ی دولت برای نوع خودرو و نحوه واردات آن مورد پسند نمایندگان مجلس نیست و این اقدام بار دیگر انحصار خودرو را رقم خواهد زد.

بر اساس بیان نایب رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، با شرایط مدنظر دولت برای واردات خودرو، تعدادی شرکت خاص می توانند واردات خودرو را انجام دهند. و این مساله هدف مد نظر مجلس را محقق نخواهد کرد.

اگر تمام جوانب واردات خودرو در نظر گرفته شود با واردات محدود و کیفیت پایین خودروهای تولید داخل مشکلات خودرو حل نمی شود.

به گفته ی حسینی هدف قانون گذار درباره صدور مجوز واردات خودرو این بوده است که به اشخاص حقیقی اجازه واردات خودرو داده شود تا مردم بتوانند خودرو وارد کنند و در این زمینه نیازهای خودرویی تامین شود.

بر اساس بررسی ها و گزارشات آنچه که برای شکست انحصار خودروسازان داخلی نیاز است، واردات خودرو است. که موجب تعادل قیمت خودروهای داخلی می شود تا خودروسازان هرجور که دلشان خواست نتوانند قیمت خودروهای بی کیفیت داخلی را افزایش دهند.

امل برای شکسته شدن انحصار خودرو، هرچند محدود، باید واردات خودرو صورت گیرد تا حداقل بازار خودرو در داخل کشور ساماندهی شود.

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان