یادداشت اختصاصی از حامد فراهانی

نقش روابط عمومی در تحقق شعار سال

روز روابط عمومی که در تقویم هر سال به تاریخ ۲۷ اردیبهشت‌ماه مشخص شده است، بهانه‌ای شد تا به بررسی چگونگی نقش‌آفرینی این مجموعه در تحقق شعار سال مبنی بر رشد

نقش روابط عمومی در تحقق شعار سال

روز روابط عمومی که در تقویم هر سال به تاریخ ۲۷ اردیبهشت‌ماه مشخص شده است، بهانه‌ای شد تا به بررسی چگونگی نقش‌آفرینی این مجموعه در تحقق شعار سال مبنی بر رشد تولید برای مهار تورم در راستای دستیابی به اهداف توسعه‌ای بپردازیم.

روابط عمومی، نام یک مجموعه فرهنگی که برای رسیدن به اهداف از پیش تعیین‌شده نقشی اساسی را ایفا می‌کند. مجموعه‌ای از افراد متخصص و باتجربه که به دور از هرگونه حاشیه با تدابیر آینده‌نگرانه و فرهنگ‌سازی مفید در جهت اعتمادسازی گام برداشته و دغدغه های ارتباطی را با یک برنامه‌ریزی منسجم مدیریت می‌کنند.

ارتباطات و تعاملات، پرهیز از کپی‌برداری روش‌های غربی، استفاده از ظرفیت‌های سازمانی در جهت شفافیت، تعریف و اجرای یک الگوی بومی از مهم‌ترین وظایف برنامه‌ای بخش روابط عمومی است تا بتواند برنامه محوری را به جای وظیفه‌محوری در جهت تعالی اهداف سازمان مربوطه برقرار کند.

با توجه به منویات رهبر معظم انقلاب در رسیدن به توسعه پایدار اقتصادی و کاهش دغدغه‌های مردم جامعه که در شعار رشد تولید و مهار تورم تبیین گردید، نقش روابط عمومی‌ها خصوصا در بخش صنعت به عنوان یک وظیفه سنگین با محوریت شفافیت در انتشار اخبار، آمار و ارقام صحیح برای دستیابی به پیشنهادات و انتقادات سازنده که از دل آنها ایده‌های پیشران نیز استخراج می‌گردد، اساسی است.

امیدآفرینی با انتشار اخبار امیدوارکننده و همچنین سرعت عمل در مواقع بحران رسانه‌ای سبب می‌شود تا دستاوردها و عملکردهای مثبت تولیدکننده با خبرهای غیرواقع و کاذب مجازی به حاشیه نرود. نقشی که روابط عمومی‌ها در این خصوص می‌توانند ایفا کنند، تبیین حقایق از میزان رشد و پیشرفت در بومی‌سازی‌ها، افزایش تولیداتی که نتیجه مستقیم و غیرمستقیم در اشتغالزایی و کاهش یا مهار اثرات تورمی در جامعه دارد، است.

معتقدیم که كم رنگ بودن حضور روابط عمومی ها در بخش صنعت، یكی از معضلات و مشكلات بزرگ این حوزه است، چه بسا بسیار دستاوردهایی که در سال‌های گذشته در این حوزه از اقتصاد به دست آمد، اما آنطور که باید و شاید اخبار و اطلاعات به‌طور مرتب و روزانه همراه با دانش روز برای مردم تبیین نشد.

لازمه رشد، رونق و توسعه بخش صنعت در كشور، وجود یك نظام قدرتمند اطلاع رسانی و تشكیل یك روابط عمومی قوی و كارآمد و سرآمد در بخش صنعت است نه یک مجموعه برای برگزاری مراسم و تشریفات. روابط عمومی می‌بایست که تعاملات را با تمامی آحاد جامعه درنظر بگیرد.

برنامه‌ریزی هدفمند پس از نیازسنجی، قدرت لازمه و انرژی مضاعف را به کارکنان، مدیریت و برنامه‌ریزان واحدهای تولیدی می‌دهد تا با افزایش توان تولید در جهت کاهش تورم گام‌های خود را استوارتر گردانند.

اطلاع‌رسانی شفاف و انتشار سریع اخبار امیدوار کننده سبب افزایش میزان امید در جامعه‌ای می‌شود که هر کدام از افراد آن به عنوان یک تبلیغ‌کننده محصول تولیدی در جهت کسب درآمد بیشتر و ارزآوری عمل خواهند کرد. نتیجه امر حاصله شناخت ظرفیت‌های تولید محصولات، ایجاد رقابت‌های سالم و جذب بازارهای صادراتی و سرمایه‌گذاری‌های جدیدی خواهد بود که خود منتج به کاهش آثار تورمی در جهت ریشه‌کن کردن معضل گرانی است.

روابط عمومی که دارای تخصص باشد می‌تواند با روح‌ بخشیدن به صنعت، فضای اخلاقی و انسانی را برای کسب آرامش فرهنگ‌سازی کند. روابط عمومی بخش صنعت باید در مسئولیت پذیری اجتماعی، پوشش بحران های انسانی، ارتباط صنعت با خبرگان، عرضه محصولات و آسیب شناسی فرهنگی شهرهای صنعتی نقش داشته باشد.

با این تعاریف می‌توان گفت که روابط عمومی، یک عمل یا وظیفه مشخص مدیریتی است برای استقرار وتداوم ارتباط دوسویه، درک مشترک، پذیرش و همکاری میان سازمان و مخاطبان، که فعالان این عرصه می‌توانند باتجربه و تبحر خود، توجه مدیریت را به مسائل حاکم بر سازمان جلب کنند تا توانایی حل مسائل و مشکلات را داشته باشد.

* کارشناس حوزه ارتباطات

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان