یادداشت اختصاصی از مهتاب دهقانی

روز دختر و احساس باارزش بودن

یکشنبه 31 اردیبهشت 1402 مصادف است با اول ذی القعده 1444 سالروز ولادت حضرت معصومه (س) و روز دختران وآغاز دهه کرامت این روز عزیز را به همه دختران سرزمینم

روز دختر و احساس باارزش بودن

سالروز میلاد حضرت فاطمه معصومه (س) در تقویم ایرانی با عنوان روز «دختران» نامگذاری شده‌ است. حضرت فاطمه معصومه (سلام ا… علیها) اول ماه ذی القعده 173 هجری در مدینه منوره به دنیا آمدند و روایت است که برادرشان حضرت امام رضا (علیه السلام) ایشان را معصومه صدا می کردند و جدشان امام صادق (علیه السلام) قبل از تولد ایشان، او را به «کریمه اهل بیت» ملقب نمودند.

روز جهانی دختر ، یک روز یادبود بین‌المللی اعلام شده از سوی سازمان ملل است که به روز دختر نیز مشهور می باشد. ۱۱ اکتبر ۲۰۱۲، اولین روز دختر بود. این یادبود در حمایت از فرصت‌های بیشتر برای دختران و ارتقای آگاهی در خصوص نابرابری جنسیتی که دختران در سطح جهان به خاطر جنسیت شان مواجهند، برگزار می‌شود. در پرورش و تربیت دختران باید این اصل مورد توجه قرار گیرد که آنان را برای چه نوع زندگی و داشتن چه تحلیل و دیدگاهی از حیات آماده می کنیم؟ اصرار به حفظ حرمت دختران به خاطر نقش آینده آنهاست.

دختری که در آینده ای دور یا نزدیک در مقام مادری، همسری و مدیریت خانه قرار می گیرد، باید دانستنی های ضروری این مقام را بداند. نقش زنان در پیشبرد تمدن و هویت ملت ها بسیار اساسی است. بسیاری از صفات و روحیات فردی و اجتماعی دختران در برخورد با مسائل فرهنگی، اقتصادی و مذهبی، در دامان مادران شکل می گیرد. ارتباط جسمی و روحی و روانی دختر به مادر بیشتر و عمیق تر است. دختر نمی تواند خود را جدای از مادر بداند و زندگی بدون مادر برای او مشکلات روحی و روانی به بار می آورد. مادر محرم اسرار دختر است. چون بلوغ او زودتر از پسران است، به ناچار نیاز ضروری به همدلی و صمیمیت با مادر دارد و از نظر محیطی هم ارتباط دختر با مادر بیشتر از پدر است. در تربیت یک دختر هر دوی والدین مسئول هستند. مادر می‌تواند به او زن بودن و پدر می‌تواند به او استقلال را بیاموزد. پدر مسئول است دخترش را شجاع و قوی تربیت کند و به گونه‌ای رفتار نماید که احساس باارزش بودن به او دست بدهد. به او یاد بدهد چگونه ماجراجویی کند و اعتماد به نفس و حس امنیت به او بدهد.

یکشنبه 31 اردیبهشت 1402 مصادف است با اول ذی القعده 1444 سالروز ولادت حضرت معصومه (س) و روز دختران وآغاز دهه کرامت این روز عزیز را به همه دختران سرزمینم تبریک می گویم و برای همه آنها آرزوی موفقیت و خوشبختی دارم.

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان